• Anonym (Trogen)

Vad gör man efter en otrohet?

Vill först säga att jag inte tror på öppna förhållanden eftersom jag inte ser detta som ett förhållande över huvud taget utan mera som en relation med någon man tycker om och har sex med. Man kanske bor ihop men man har inte ambitionen att bilda familj tillsammans.

Jag kanske har fel, men det är så jag ser på det. Vill man starta en familj så är ett öppet förhållande inget alternativ.

Att det förekommer otrohet är något man får inse är ganska vanligt. I de allra flesta fallen är det en en gångs grej och ingenting som behöver påverka förhållandet man lever i, men när det handlar om en relation med en annan och det finns känslor med i spelet  så är det ett stort problem för alla inblandade.

Då måste något göras och det ligger på den otrogne personen att lösa det.

Min fråga till er är Hur ska den otrogne göra för att det ska lämna så små sår som möjligt?

• Svar på tråden Vad gör man efter en otrohet?
  • ClumsySmurf
    ClumsySmurf skrev 2025-04-07 11:49:19 följande:
    Fridolini skrev 2025-04-07 11:23:54 följande:
    Fast det beror väl på? Klart att det tar ett tag och den som har.bedragit har mycket att bevisa. Får den bedragna en chans och bevisar att man inte ljuger, jobbar med sig själv och visar att man älskar personen så borde allt bli bra så småningom 
    precis som TS lyckades du byta ut den som har.bedragit med den bedragna
    freudiansk felsägning?

Anonym (Trogen) skrev 2025-03-30 11:19:32 följande:

Min fråga till er är Hur ska den otrogne göra för att det ska lämna så små sår som möjligt?

->
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-07 13:54:48 följande:
    Min undran var hur den bedragne bör bete sig på bästa sätt för att partnern inte ska bli mer sårad än nödvändigt. Klart man blir sårad men hur djupt varierar nog med hur den bedragaren beter sig.

OBS! Jag är bara intresserad av tankar där båda parter vill fortsätta tillsammans.
    precis som TS lyckades du byta ut den som har.bedragit med den bedragna
    freudiansk felsägning?
  • Anonym (Trogen)
    Anonym (Fungerar inte) skrev 2025-04-07 12:17:46 följande:

Man avslutar relationen. 

Hur kan du vara så kategorisk? Det är många som fortsatt och haft en bra relation efter otrohet
  • Anonym (Trogen)
    Anonym (Syndaren) skrev 2025-04-07 14:56:25 följande:

Ibland är det svårt då min sambo är sårad och arg. säger saker när hen blir arg eller påmind och ibland får jag påminna att vi ska fördöka gå framåt istället för att gå tillbaka. Det är lätt för mig att säga så men det är för det bästa om min sambo vill vara kvar i relationen.
    jag försöker ge massor av närhet och bekräftelse ofta.
    Drar mig undan när jag märker att det är jobbigt för det är något som hen verkar behöva och låter hen komma till mig när man är redo. Eller så går jag dit efter ett tag.
    Det är inte lätt för den sårade säger också saker av ilska vilket jag förstår. Ibland får jag påminna att om vi ska vara i relation så måste hen bestämma sig för hen vill ha det. 

Vi gick på terapi men tyckte inte det gav något. Nu frågar vi ofta varsndra Hur vi mår, känner och tänker.

Varför slutade ni med terapin när den behövs som mest?
  • Anonym (Trogen)
    ClumsySmurf skrev 2025-04-07 02:01:10 följande:
    Du har ändrat trådens ämne från "Hur ska den otrogne göra för att det ska lämna så små sår som möjligt?" till den bedragnes ansvar 

och när jag skrev "eftersom de gärna vill undvika att göra sin partner illa men när likgiltigheten är där..."  kanske jag ska lämna tråden.

Så jag ställer frågan igen
    lämna så små sår som möjligt, på vem? bedragaren?
    När båda parter vill gå framåt tillsammans så är det självklart bådas ansvar att få det att fungera.
  • Lynx123
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-07 13:58:04 följande:
    Om din partner på en gång skulle berätta för dig att hen varit otrogen så är ju hen ärlig mot dig och undanhåller ingentig. Har inte detta med ärlighet att göra?
    Nej för då har hen ju redan visat att hen är en svikare som jag inte kan lita på. Skulle inte vilja vara ihop med en opålitlig person, helt enkelt.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-07 15:11:46 följande:
    När båda parter vill gå framåt tillsammans så är det självklart bådas ansvar att få det att fungera.
    Du är väldigt inkonsekvent
    Anonym (Trogen) skrev 2025-03-30 11:19:32 följande:
    Vad gör man efter en otrohet?
    [...]

Då måste något göras och det ligger på den otrogne personen att lösa det.

Anonym (Trogen) skrev 2025-04-07 13:54:48 följande:
    Har flera gånger påtalat att det är bådas ansvar att se till att relationen fungerar om de är överens om att fortsätta tillsammans. Är de inte överens om detta ska de ju självklart inte fortsätta. Man kan väl säga att det då är fritt fram att utsew syndabockar.

Så åter igen, det är bedragarens ansvar att vara ärlig om vad som har skett och svara på alla frågor den bedragne ställer.

Sen är det den bedragne´s ansvar att lyssna.

Min undran var hur den bedragne bör bete sig på bästa sätt för att partnern inte ska bli mer sårad än nödvändigt. Klart man blir sårad men hur djupt varierar nog med hur den bedragaren beter sig.

OBS! Jag är bara intresserad av tankar där båda parter vill fortsätta tillsammans.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Trogen)
    Lynx123 skrev 2025-04-07 15:16:57 följande:
    Nej för då har hen ju redan visat att hen är en svikare som jag inte kan lita på. Skulle inte vilja vara ihop med en opålitlig person, helt enkelt.
    Hur vet du att en person är pålitlig?  Om du aldrig får reda på otroheten, är personen då mer pålitlig?
  • AlterEgon
    Anonym (Syndaren) skrev 2025-04-07 14:56:25 följande:

Ibland är det svårt då min sambo är sårad och arg. säger saker när hen blir arg eller påmind och ibland får jag påminna att vi ska fördöka gå framåt istället för att gå tillbaka. Det är lätt för mig att säga så men det är för det bästa om min sambo vill vara kvar i relationen.
    jag försöker ge massor av närhet och bekräftelse ofta.
    Drar mig undan när jag märker att det är jobbigt för det är något som hen verkar behöva och låter hen komma till mig när man är redo. Eller så går jag dit efter ett tag.
    Det är inte lätt för den sårade säger också saker av ilska vilket jag förstår. Ibland får jag påminna att om vi ska vara i relation så måste hen bestämma sig för hen vill ha det. 

Vi gick på terapi men tyckte inte det gav något. Nu frågar vi ofta varsndra Hur vi mår, känner och tänker.

Så vad vill du din partner ska göra? Glömma att det hänt överhuvudtaget? Börja om på en ny kula så att säja?
  • Lynx123
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-07 17:44:11 följande:
    Hur vet du att en person är pålitlig?  Om du aldrig får reda på otroheten, är personen då mer pålitlig?
    Spelar väl ingen roll om jag vet eller inte? En bedragare är ju opålitlig, oavsett om det uppdagas eller inte. Däremot.litar jag på mina nära och kära om de inte bevisar motsatsen.
Svar på tråden Vad gör man efter en otrohet?