• Anonym (Trogen)

Vad gör man efter en otrohet?

Vill först säga att jag inte tror på öppna förhållanden eftersom jag inte ser detta som ett förhållande över huvud taget utan mera som en relation med någon man tycker om och har sex med. Man kanske bor ihop men man har inte ambitionen att bilda familj tillsammans.

Jag kanske har fel, men det är så jag ser på det. Vill man starta en familj så är ett öppet förhållande inget alternativ.

Att det förekommer otrohet är något man får inse är ganska vanligt. I de allra flesta fallen är det en en gångs grej och ingenting som behöver påverka förhållandet man lever i, men när det handlar om en relation med en annan och det finns känslor med i spelet  så är det ett stort problem för alla inblandade.

Då måste något göras och det ligger på den otrogne personen att lösa det.

Min fråga till er är Hur ska den otrogne göra för att det ska lämna så små sår som möjligt?

• Svar på tråden Vad gör man efter en otrohet?
  • Lynx123
    Anonym (Syndaren) skrev 2025-04-07 07:49:36 följande:

Vi hade det inte bra trots att vårt sexliv var bra. Vi jobbade inte på förhållandet och jag var olycklig. 

jag har inte varit med många sexuellt då jag träffade min sambo i ung ålder. Men träffade denna andra personen av en slump och det slog gnistror. Den här nya personen var på och jag gillade känslan av åtrå och passion.

Men jag mådde dåligt. Jag älskar min sambo och det som kommer hindra mig är att göra samba dumma misstag det är att minnas hur jag förstörde min sambo och krossade all tillit.
    Nu jobbar vi på vårt förhållande och det gjorde vi inte förut. Tanken på att förlora allt bra.
    samtidigt är vi starkare nu än förut men det är tufft.

Hoppas verkligen att det går att reparera men från egen erfarenhet så kan jag säga att det aldrig blir riktigt bra igen när ens partner bedragit och svikit. Det ligger alltid kvar och pillar på såren.
  • Meddelande borttaget
  • ClumsySmurf
    Fridolini skrev 2025-04-07 11:23:54 följande:
    Fast det beror väl på? Klart att det tar ett tag och den som har.bedragit har mycket att bevisa. Får den bedragna en chans och bevisar att man inte ljuger, jobbar med sig själv och visar att man älskar personen så borde allt bli bra så småningom 
    precis som TS lyckades du byta ut den som har.bedragit med den bedragna
    freudiansk felsägning?
  • Lynx123
    Fridolini skrev 2025-04-07 11:23:54 följande:
    Fast det beror väl på? Klart att det tar ett tag och den som har.bedragit har mycket att bevisa. Får den bedragna en chans och bevisar att man inte ljuger, jobbar med sig själv och visar att man älskar personen så borde allt bli bra så småningom 
    Jag tror du menar bedragaren? Visst kan man försöka jobba på det, men det är rätt osannolikt att den bedragne någonsin kommer återfå fullt förtroende. Så fort något svårt i relationen händer eller om bedragaren är frånvarande så kommer sveket poppa fram igen. Der är ju bara en opålitlig person som är otrogen.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Fungerar inte)

Man avslutar relationen. 

• Anonym (Trogen)
    ClumsySmurf skrev 2025-04-07 02:01:10 följande:
    Du har ändrat trådens ämne från "Hur ska den otrogne göra för att det ska lämna så små sår som möjligt?" till den bedragnes ansvar 

och när jag skrev "eftersom de gärna vill undvika att göra sin partner illa men när likgiltigheten är där..."  kanske jag ska lämna tråden.

Så jag ställer frågan igen
    lämna så små sår som möjligt, på vem? bedragaren?
    Har flera gånger påtalat att det är bådas ansvar att se till att relationen fungerar om de är överens om att fortsätta tillsammans. Är de inte överens om detta ska de ju självklart inte fortsätta. Man kan väl säga att det då är fritt fram att utsew syndabockar.

Så åter igen, det är bedragarens ansvar att vara ärlig om vad som har skett och svara på alla frågor den bedragne ställer.

Sen är det den bedragne´s ansvar att lyssna.

Min undran var hur den bedragne bör bete sig på bästa sätt för att partnern inte ska bli mer sårad än nödvändigt. Klart man blir sårad men hur djupt varierar nog med hur den bedragaren beter sig.

OBS! Jag är bara intresserad av tankar där båda parter vill fortsätta tillsammans.
  • Anonym (Trogen)
    Lynx123 skrev 2025-04-07 07:31:12 följande:

För mig så är trohet ett absolut kriterium för att förhållandet ska fungera. Kan jag inte lita på min partner så är allt förstört.

Om din partner på en gång skulle berätta för dig att hen varit otrogen så är ju hen ärlig mot dig och undanhåller ingentig. Har inte detta med ärlighet att göra?
  • Anonym (Syndaren)
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-07 13:54:48 följande:
    Har flera gånger påtalat att det är bådas ansvar att se till att relationen fungerar om de är överens om att fortsätta tillsammans. Är de inte överens om detta ska de ju självklart inte fortsätta. Man kan väl säga att det då är fritt fram att utsew syndabockar.

Så åter igen, det är bedragarens ansvar att vara ärlig om vad som har skett och svara på alla frågor den bedragne ställer.

Sen är det den bedragne´s ansvar att lyssna.

Min undran var hur den bedragne bör bete sig på bästa sätt för att partnern inte ska bli mer sårad än nödvändigt. Klart man blir sårad men hur djupt varierar nog med hur den bedragaren beter sig.

OBS! Jag är bara intresserad av tankar där båda parter vill fortsätta tillsammans.

Ibland är det svårt då min sambo är sårad och arg. säger saker när hen blir arg eller påmind och ibland får jag påminna att vi ska fördöka gå framåt istället för att gå tillbaka. Det är lätt för mig att säga så men det är för det bästa om min sambo vill vara kvar i relationen.
    jag försöker ge massor av närhet och bekräftelse ofta.
    Drar mig undan när jag märker att det är jobbigt för det är något som hen verkar behöva och låter hen komma till mig när man är redo. Eller så går jag dit efter ett tag.
    Det är inte lätt för den sårade säger också saker av ilska vilket jag förstår. Ibland får jag påminna att om vi ska vara i relation så måste hen bestämma sig för hen vill ha det. 

Vi gick på terapi men tyckte inte det gav något. Nu frågar vi ofta varsndra Hur vi mår, känner och tänker.

Svar på tråden Vad gör man efter en otrohet?