• Anonym (Trogen)

Vad gör man efter en otrohet?

Vill först säga att jag inte tror på öppna förhållanden eftersom jag inte ser detta som ett förhållande över huvud taget utan mera som en relation med någon man tycker om och har sex med. Man kanske bor ihop men man har inte ambitionen att bilda familj tillsammans.

Jag kanske har fel, men det är så jag ser på det. Vill man starta en familj så är ett öppet förhållande inget alternativ.

Att det förekommer otrohet är något man får inse är ganska vanligt. I de allra flesta fallen är det en en gångs grej och ingenting som behöver påverka förhållandet man lever i, men när det handlar om en relation med en annan och det finns känslor med i spelet  så är det ett stort problem för alla inblandade.

Då måste något göras och det ligger på den otrogne personen att lösa det.

Min fråga till er är Hur ska den otrogne göra för att det ska lämna så små sår som möjligt?

• Svar på tråden Vad gör man efter en otrohet?
  • AlterEgon
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-06 15:38:06 följande:
    Vad har detta med min trådstart att göra?  Om det är sant som skrivs i media att minst 25% av svenskarna varit otrogna någon gång i sina förhållanden/äktenskap, så visar detta att det inte är någon speciell typ av människa som är otrogen utan att det kan hända de flesta av oss. 

75% är inte otrogna och det är väl bra tycker jag. Varför skulle dessa ha en diagnos? tycker du
    Det som otrogna saknar, ryggrad, självkontroll, moral, o.s.v.

Och dom trogna har tillräckligt av något av ovanstående för att vara trogna.

Din trådstart: Min fråga till er är Hur ska den otrogne göra för att det ska lämna så små sår som möjligt?

Jo, låt bli. Kan dom inte, så är både frågan o svaren irrelevanta, då dom otrogna inte har ryggrad, självkontroll, moral, o.s.v.. för då skiter dom i att dom skapar sår till att börja med.
  • Anonym (A)
    Anonym (P) skrev 2025-04-06 13:55:23 följande:

Otrohet är oförlåtligt. Händer det en enda gång så räcker det för att det oåterkalleligt är slut.

Håller med.
  • AlterEgon
    Anonym (Syndaren) skrev 2025-04-06 15:46:21 följande:

Jag var otrogen. Det var inga känslor inblandade med den dom jag var otrogen med. Det var lust, utforskade av min sexualitet och en person som jag  var otroligt attraherad av. 

jag berättade för min sambo vad jag hade gjort. Det var fruktansvärt och jag försökte vara så ärlig och transparent som möjligt om vad som hänt. Min sambo var knäckt och jag förstod hur mycket jag skadat personen i mitt liv. 

jag flyttade aldrig ut, barnen fick aldrig veta och vi försökte sköta detta så smidigt som möjligt. Jag försökte finnas där för min sambo. Efter några dagar så kunde vi prata och min sambo bestämde sig för att stanna och ge oss en ny chans. 

Jag har inga ursäkter för det vi gjorde och jag förstår inte hur jag kunde göra det jag gjorde. Det är kämpigt men jag kommer att göra allt för att finnas där och älska min sambo.

Vad var det som brast vi det tillfället som gjorde att du var otrogen, och som framöver kommer att hindra dej att göra det igen?

Någonstans gjordes ett val att vara otrogen, och någonstans kanske du kände att det var fel mot din sambo, därav erkännandet, vad kommer att påverka dina framtida val om otrohet, som inte fanns tidigare när det hände?
  • Anonym (realist)
    AlterEgon skrev 2025-04-06 07:39:34 följande:
    Så du talar om vuxna personer, som vill rädda ett förhållande,där det fanns/ finns konsekvenstänk, empati, moral och sunt förnuft?

Borde man inte akta sej för en person som har allt ovan, men ändå är otrogen? Låter som nån typ av psykopat som har du t förnuft, konsekvenstänk, moral och nån typ av empati, men ÄNDÅ är otrogen o bedrar sin partner?

Jag tror att har man nån typ av ryggrad, och inte bara en sena som schlet hänger i, så avslutar man det förhållandet man är i för att INTE vara otrogen o bedra sin partner.

Så min tanke på den initiala frågan är: det gör man inte helt enkelt, om man är normal och frisk mentalt. 

Vill man ha ett sämre liv, en sämre partner, och gillar problem och hjärtesorg, absolut, vig ditt liv åt ett renoveringsobjekt, som inte har några problem med att knuffa dej utför ett stup, kapa broms ledningarna på din bil, och tömma ditt bankkonto.

Valet är fritt.
    I så fall är 20-50% av befolkningen (beroende på studie och land) inte mentalt frisk enligt dig.

Låter det rimligt tycker du?

Nej, så enkelt är det givetvis inte.

Enligt biologin är det inom normalspannet av mänskligt beteende att vara otrogen eftersom människan är hardwired för bli förälskad och vilja föröka sig och det finns en evolutionär vinst med att blanda gener åt flera håll.

Denna predisposition verkar- tillfälligt eller ihållande- kunna överskugga den moral hon anser sig ha i övrigt.

Jag tror å andra sidan personligen att det finns en viktig vattendelare mellan de som känner skuld och ånger efter en otrohet, och de som inte reagerar på det sättet. Att en narcissist kan vara otrogen borde inte förvåna någon, men många som är otrogna har inte några personlighetsstörningar, så det räcker inte som förklaring.
  • Anonym (Trogen)
    AlterEgon skrev 2025-04-06 15:57:08 följande:
    Det som otrogna saknar, ryggrad, självkontroll, moral, o.s.v.

Och dom trogna har tillräckligt av något av ovanstående för att vara trogna.

Din trådstart: Min fråga till er är Hur ska den otrogne göra för att det ska lämna så små sår som möjligt?

Jo, låt bli. Kan dom inte, så är både frågan o svaren irrelevanta, då dom otrogna inte har ryggrad, självkontroll, moral, o.s.v.. för då skiter dom i att dom skapar sår till att börja med.
    Men då förstår du ju inte frågan.  Frågan utgår ju från att en otrohet skett.

Livet i en relation är inte helt lätt, man kommer att såra varandra på olika sätt och detta tar tar man hand om tillsammans. Tror  inte jag träffat någon som aldrig blivit sårad av sin partner, otrohet är en av många olika sätt att såra varandra på. 

Det finns gott om relationer där man sårat varandra med tex otrohet men man lägger detta bakom sig och går vidare tillsammans. Det är dessa jag vänder min fråga till.
  • AlterEgon
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-06 16:09:00 följande:
    Men då förstår du ju inte frågan.  Frågan utgår ju från att en otrohet skett.

Livet i en relation är inte helt lätt, man kommer att såra varandra på olika sätt och detta tar tar man hand om tillsammans. Tror  inte jag träffat någon som aldrig blivit sårad av sin partner, otrohet är en av många olika sätt att såra varandra på. 

Det finns gott om relationer där man sårat varandra med tex otrohet men man lägger detta bakom sig och går vidare tillsammans. Det är dessa jag vänder min fråga till.
    Ja, då fanns det tolkningsutrymme i frågan. Är den ställd till nån som varit otrogen och vad som gjort för att minimera den skada som förorsakat, då backar jag ur detta.

Min erfarenhet är att när man haft sönder tilliten, förtroende, drömmar och löften, så återstår bara trasiga reparerade saker.

Klart man kan bygga på ruinerna av allt detta, men det blir ett evigt renoveringsobjekt.

Men visst, kommer att kolla tråden vad de otrogna har för erfarenheter.

Tack o hej!
  • Anonym (Trogen)
    Anonym (Syndaren) skrev 2025-04-06 15:46:21 följande:

Jag var otrogen. Det var inga känslor inblandade med den dom jag var otrogen med. Det var lust, utforskade av min sexualitet och en person som jag  var otroligt attraherad av. 

jag berättade för min sambo vad jag hade gjort. Det var fruktansvärt och jag försökte vara så ärlig och transparent som möjligt om vad som hänt. Min sambo var knäckt och jag förstod hur mycket jag skadat personen i mitt liv. 

jag flyttade aldrig ut, barnen fick aldrig veta och vi försökte sköta detta så smidigt som möjligt. Jag försökte finnas där för min sambo. Efter några dagar så kunde vi prata och min sambo bestämde sig för att stanna och ge oss en ny chans. 

Jag har inga ursäkter för det vi gjorde och jag förstår inte hur jag kunde göra det jag gjorde. Det är kämpigt men jag kommer att göra allt för att finnas där och älska min sambo.

Jag tror och egentligen vet jag att vad du varit med om inte är särskilt ovanligt. Ni är många som varit med om detta och som klarat av det.

Tror att om man verkligen älskar varandra så kan man klara av detta tillsammans.
  • AlterEgon
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-06 16:40:39 följande:
    Jag tror och egentligen vet jag att vad du varit med om inte är särskilt ovanligt. Ni är många som varit med om detta och som klarat av det.

Tror att om man verkligen älskar varandra så kan man klara av detta tillsammans.
    Jag tror att om man VERKLIGEN älskar varandra, hade man inte varit otrogen mot sin partner.

Älskar man någon vill man väll inte göra dim illa?
  • Anonym (Trogen)
    AlterEgon skrev 2025-04-06 18:24:42 följande:
    Jag tror att om man VERKLIGEN älskar varandra, hade man inte varit otrogen mot sin partner.

Älskar man någon vill man väll inte göra dim illa?
    Om man älskar varandra eller ej har sällan något med otrohet att göra. Medan det är en förutsättning för att kunna fortsätta tillsammans efter otrohet.  

Otrohet har ingenting med att man vill varandra illa att göra.

Det har helt andra biologiska orsaker som har med driften att blanda sina gener med flera att göra, ibland blir människan kidnappad av denna drift och kan inte stå emot.

Det finns biologiska teorier som försöker förklara varför otrohet förekommer. Evolutionärt sett kan otrohet ha varit en strategi för att öka chansen att sprida sina gener.

För män kan det innebära att ha fler avkommor genom att para sig med flera partners, medan kvinnor kan ha sökt genetisk variation eller säkerhet genom att ha relationer med flera män.

• AlterEgon
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-06 19:00:52 följande:
    Om man älskar varandra eller ej har sällan något med otrohet att göra. Medan det är en förutsättning för att kunna fortsätta tillsammans efter otrohet.  

Otrohet har ingenting med att man vill varandra illa att göra.

Det har helt andra biologiska orsaker som har med driften att blanda sina gener med flera att göra, ibland blir människan kidnappad av denna drift och kan inte stå emot.

Det finns biologiska teorier som försöker förklara varför otrohet förekommer. Evolutionärt sett kan otrohet ha varit en strategi för att öka chansen att sprida sina gener.

För män kan det innebära att ha fler avkommor genom att para sig med flera partners, medan kvinnor kan ha sökt genetisk variation eller säkerhet genom att ha relationer med flera män.

Vilket bullshit
Svar på tråden Vad gör man efter en otrohet?