• Anonym (Trogen)

Vad gör man efter en otrohet?

Vill först säga att jag inte tror på öppna förhållanden eftersom jag inte ser detta som ett förhållande över huvud taget utan mera som en relation med någon man tycker om och har sex med. Man kanske bor ihop men man har inte ambitionen att bilda familj tillsammans.

Jag kanske har fel, men det är så jag ser på det. Vill man starta en familj så är ett öppet förhållande inget alternativ.

Att det förekommer otrohet är något man får inse är ganska vanligt. I de allra flesta fallen är det en en gångs grej och ingenting som behöver påverka förhållandet man lever i, men när det handlar om en relation med en annan och det finns känslor med i spelet  så är det ett stort problem för alla inblandade.

Då måste något göras och det ligger på den otrogne personen att lösa det.

Min fråga till er är Hur ska den otrogne göra för att det ska lämna så små sår som möjligt?

• Svar på tråden Vad gör man efter en otrohet?
  • AlterEgon
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-04 19:41:59 följande:

Jag tycker inte att svaret "att inte vara otrogen" är något riktigt svar på min fråga. Vad jag är intresserad av är vad man gör efter en otrohet?  Det är lika intressant vad man som otrogen gör som vad den som drabbats av otroheten gör. 

Vad man gör gemensamt för att rädda sin relation alltså.  Som de flesta nog vet räcker det inte att den som är otrogen visar ånger, den som blivit drabbad måste också bjuda till.  Efter vad jag läst i trådar här pratas det i stort sett enbart om vad den otrogne bör göra. Då har man inte riktigt förstått hur relationer fungerar.

Relationer har man gemensamt ansvar för, oavsett vem som felar har man ansvar för att hjälpa till att lag vad som blivit trasigt.

Vad man ska göra gemensamt? Hur tänker du då? Vad ska han som blivit bedragen göra? Man står inför fullbordat faktum.

Plocka upp spillrorna, rädda vad som räddas kan, ta hand om sej själv o ev. barn, och försöka göra bättre val av partner i framtiden.

Och skicka ut den otrogna till den som hon bedrog en med.

Medvetet handling = konsekvenser passande valet.
  • ClumsySmurf

Jag tycker inte att svaret "att inte vara otrogen" är något riktigt svar på min fråga. Vad jag är intresserad av är vad man gör efter en otrohet?  Det är lika intressant vad man som otrogen gör som vad den som drabbats av otroheten gör. 

Vad man gör gemensamt för att rädda sin relation alltså.  Som de flesta nog vet räcker det inte att den som är otrogen visar ånger, den som blivit drabbad måste också bjuda till.  Efter vad jag läst i trådar här pratas det i stort sett enbart om vad den otrogne bör göra. Då har man inte riktigt förstått hur relationer fungerar.

Relationer har man gemensamt ansvar för, oavsett vem som felar har man ansvar för att hjälpa till att lag vad som blivit trasigt.

Jag förstör och vi lagar verkar vara ett snedfördelat ansvar
  • Anonym (Har blivit bedragen på 2 sätt...)
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-04 20:27:56 följande:
    När detta hände dig, var du då inne på att rädda relationen eller tyckte du inte att den gick att rädda?

Vad ville din första partner? Ville han fortsätta eller hade han gett upp relationen?
    Nej den förste förlät jag en gång, sedan nej ville inte ha honom. Han bara ljög och ville ligga.
  • Anonym (Ja du)

Förstår inte riktigt hur du menar? Den som blivit bedragen ska också bidra till lagning? Är det så du menar? 
    Ja antingen kickar man väl ut den otrogne om denne varit otrogen upprepade gånger. 
    Om man väljer att vara kvar får man ju hoppas det inte händer igen. Ställa krav. Rejäla krav. Men samtidigt inte älta sönder det hela. Och försöka lita på personen som förhoppningsvis gör allt för att vinna tillbaka förtroendet. Mycket hänger på personlighet. 
    Jag har själv haft en lång relation med en upptagen man där detta kom fram. Paret är unga utan barn, men valde att fortsätta. Dock vet inte den andre om den långa historiken mellan oss. Hade jag varit hon och vetat allt hade jag aldrig varit kvar. Särskilt inte när inga barn är med i bilden. Men alla är vi olika.
  • Anonym (Trogen)
    Anonym (Ja du) skrev 2025-04-05 11:43:06 följande:
    Förstår inte riktigt hur du menar? Den som blivit bedragen ska också bidra till lagning? Är det så du menar? 
    Ja antingen kickar man väl ut den otrogne om denne varit otrogen upprepade gånger. 
    Om man väljer att vara kvar får man ju hoppas det inte händer igen. Ställa krav. Rejäla krav. Men samtidigt inte älta sönder det hela. Och försöka lita på personen som förhoppningsvis gör allt för att vinna tillbaka förtroendet. Mycket hänger på personlighet. 
    Jag har själv haft en lång relation med en upptagen man där detta kom fram. Paret är unga utan barn, men valde att fortsätta. Dock vet inte den andre om den långa historiken mellan oss. Hade jag varit hon och vetat allt hade jag aldrig varit kvar. Särskilt inte när inga barn är med i bilden. Men alla är vi olika.
    Det är precis så jag menar. Att man försöker beskriva otroheten från alla sidor och inte bara en. 

Det är så lätt att bara beskriva otrohet från en sida när det i verkligheten är hela relationen/ familjen som påverkas. För att inte tala om hur allas framtid påverkas.

Nu har jag inte direkt kommit i kontakt med just detta med otrohet men jag har haft andra kriser i relationen att hantera och något jag lärt mig av detta är att man måste lyssna på varandra och att allas känslor måste beaktas. Att utse en syndabock och sedan kräva att denne ska stå för hela jobbet att laga relationen fungerar inte, har jag surt fått lära mig
  • AlterEgon

Så som sviken o bedragen ska.man alltså hjälpa till o rätta upp nån som saknar moral i sunt förnuft, empati och konsekvenstänk?

Är det så du tänker?

• Anonym (Trogen)
    AlterEgon skrev 2025-04-05 13:58:03 följande:

Så som sviken o bedragen ska.man alltså hjälpa till o rätta upp nån som saknar moral i sunt förnuft, empati och konsekvenstänk?

Är det så du tänker?

Du missar helt.  

Om man vill rädda en relation, oavsett vilken kris det handlar om, måste man vara beredd att lyssna på varandra och inte kräva fullständig underkastelse av den andra parten, för att gå vidare. 

Du talar om empati och konsekvenser.  Empati förutsätter jag att alla som lever tillsammans också känner för varandra. Gör man inte det ska man inte leva i en relation över huvud taget. 

Konsekvenser är något man känner, inte något man utdelar till någon man älskar och vill fortsätta leva med. Det handlar inte om att uppfostra varandra när vuxna människor lever i en relation med. 

När man går in i en relation gör man detta eftersom man delar värderingar och älskar varandra sådan man är. 

Jag skulle inte gå in i en relation med någon som saknade sunt förnuft. 

Jag talar alltså om vuxna relationer mellan mogna människor som vill leva tillsammans även i framtiden.
  • Anonym (123456)

Skydda sig och duscha emellan

• Anonym (Trogen)
    Anonym (123456) skrev 2025-04-05 15:18:32 följande:

Skydda sig och duscha emellan

Ha Ha.. nu tycker du att du var rolig...va 

Tar man inte livet på allvar kan man alltid kosta på sig ett skratt.
  • Anonym (123456)
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-05 16:54:34 följande:
    Ha Ha.. nu tycker du att du var rolig...va 

Tar man inte livet på allvar kan man alltid kosta på sig ett skratt.
    Du kanske tycker könssjukdomar är underordnat men jag tycker det är väldigt viktigt att undvika faktiskt. Det är inget att skratta åt. Hade jag haft en partner som utsatt mig för det så hade det nog gett större sår hos mig. Du frågade om det. Och det är så jag känner.

Och duschen är kanske löjligt men ja jag äcklas lätt av sånt. Det känns ofräsch. Men visst jag kan säkert ta förbi mig det om jag vill. Handlar ju om inställning
Svar på tråden Vad gör man efter en otrohet?