• Anonym (Trogen)

Vad gör man efter en otrohet?

Vill först säga att jag inte tror på öppna förhållanden eftersom jag inte ser detta som ett förhållande över huvud taget utan mera som en relation med någon man tycker om och har sex med. Man kanske bor ihop men man har inte ambitionen att bilda familj tillsammans.

Jag kanske har fel, men det är så jag ser på det. Vill man starta en familj så är ett öppet förhållande inget alternativ.

Att det förekommer otrohet är något man får inse är ganska vanligt. I de allra flesta fallen är det en en gångs grej och ingenting som behöver påverka förhållandet man lever i, men när det handlar om en relation med en annan och det finns känslor med i spelet  så är det ett stort problem för alla inblandade.

Då måste något göras och det ligger på den otrogne personen att lösa det.

Min fråga till er är Hur ska den otrogne göra för att det ska lämna så små sår som möjligt?

• Svar på tråden Vad gör man efter en otrohet?
  • Anonym (Syndaren)
    Anonym (Fungerar inte) skrev 2025-04-07 23:42:40 följande:
    Det där kommer ligga som ett moln över relationen. Ibland försvinner molnet och det känns bra, sedan kommer molnet tillbaka.

Handlar om spärrar och impulskontroll.
    Förhoppningsvis kommer detta molnet att försvinna med tiden.
  • Meddelande borttaget
  • AlterEgon
    Anonym (Syndaren) skrev 2025-04-08 12:16:15 följande:
    I princip ja eller att det ska inte finnas tydligt i vårt liv som det är nu. Jag förstår att det måste ältas och att jag ska ta ansvar och stå till svars för vad jag har gjort, Men väljer hen att leva med mig och fortsätta så måste vi på något sätt gå vidare och inte hålla det som har hänt levande. Men det kommer att ta tid och massa kärlek, gråt och tålamod. 
    Tack för ditt svar! Så glömma alltihopa o fortsätta som inget har hänt?
    Eller börja på ny kula med nya överenskommelser om vad ny tycker är ok och inte, lite som från början när ni blev ett par?
  • AlterEgon
    Fridolini skrev 2025-04-08 12:19:01 följande:

Tycker det är fegt att inte förlåta den otrogna

Om man förlåter, men justerar lite i framtidsplanerna, kanske inte satsar 100% på att det ska funka, utan kör lite med det som funkar just nu, är det rimligt och inte fegt?
  • Anonym (Syndaren)
    AlterEgon skrev 2025-04-08 12:19:24 följande:
    Tack för ditt svar! Så glömma alltihopa o fortsätta som inget har hänt?
    Eller börja på ny kula med nya överenskommelser om vad ny tycker är ok och inte, lite som från början när ni blev ett par?

Nej inte glömma för det har ju skett. Men tiden är det enda dom kommer att visa hur det kommer att gå. Även som man säger läka sår. Hen vill ha kvar mig och jag följer vågen och ser hur det går. 

upplever ändå att relationen känns mer kärleksfull än förut, hur sjukt det än låter. Jag gjorde ett misstag och vi båda jobbar på relationen. Men visst det är jobbigt och inget jag kommer undan med men det är väl så det ska vara.

Hade hen varit otrogen mot mig så hade jag inte velat veta. Nu efter så funderar jag på om det hade sparat all lidande för min sambo Om jag hållit tyst.

• Lynx123

Tycker att det tyder på god självrespekt och att det lär ut konsekvenstänk.
  • AlterEgon
    Anonym (Syndaren) skrev 2025-04-08 15:08:57 följande:

Nej inte glömma för det har ju skett. Men tiden är det enda dom kommer att visa hur det kommer att gå. Även som man säger läka sår. Hen vill ha kvar mig och jag följer vågen och ser hur det går. 

upplever ändå att relationen känns mer kärleksfull än förut, hur sjukt det än låter. Jag gjorde ett misstag och vi båda jobbar på relationen. Men visst det är jobbigt och inget jag kommer undan med men det är väl så det ska vara.

Hade hen varit otrogen mot mig så hade jag inte velat veta. Nu efter så funderar jag på om det hade sparat all lidande för min sambo Om jag hållit tyst.

Jag fick själv upptäcka att min partner var otrogen, och det var absolut det värsta, att inte vara ärlig och gå bakom min rygg. Allt förtroende o tillit borta på samma sekund jag upptäckte det.

Allt vi haft tillsammans blev värdelöst, då det intet gick att vara säker på att det var äkta.

Avslutade förhållandet och gick vidare, då det kändes som om det inte fanns något att bygga på.

Men som du, berätta innan det uppdagades på något sätt, kanske hade gjort det möjligt att fortsätta,det visar trots allt nån typ av ärlighet.

Jag funderar ofta på hur man skulle kunna ha gjort, förstå hur min partner kunde göra detta, vad var det som klickade i denna person som trots allt är en av de förståndigaste, klokaste, empatiska kvinnor jag känt.

Bra gjort att berätta o står för dina handlingar!

Kämpa på med ert förhållande, önskar er båda allt gott!
  • ClumsySmurf
    Anonym (Syndaren) skrev 2025-04-08 15:08:57 följande:

"Jag gjorde ett misstag och vi båda jobbar på relationen"

Varför kallar man ett medvetet fel för misstag?
    och om man skulle ha ändrat på något, varför är det halvsanningen "Nu efter så funderar jag på om det hade sparat all lidande för min sambo Om jag hållit tyst.", det hade sparat en hel del lidande för dej också och inte otroheten?
  • Anonym (Fungerar inte)
    Anonym (Syndaren) skrev 2025-04-08 12:18:44 följande:
    Förhoppningsvis kommer detta molnet att försvinna med tiden.
    Nja, kanske. Någon gång emellanåt händer något som gör en påmind om det.
  • Anonym (Syndaren)

Jag vet inte om du är ironisk eller vad. Jag har full förståelse om min sambo inte velat fortsätta och försöka förlåta mig. 

Jag kämpar men får se hur det slutar.

Svar på tråden Vad gör man efter en otrohet?