• Anonym (Trogen)

Vad gör man efter en otrohet?

Vill först säga att jag inte tror på öppna förhållanden eftersom jag inte ser detta som ett förhållande över huvud taget utan mera som en relation med någon man tycker om och har sex med. Man kanske bor ihop men man har inte ambitionen att bilda familj tillsammans.

Jag kanske har fel, men det är så jag ser på det. Vill man starta en familj så är ett öppet förhållande inget alternativ.

Att det förekommer otrohet är något man får inse är ganska vanligt. I de allra flesta fallen är det en en gångs grej och ingenting som behöver påverka förhållandet man lever i, men när det handlar om en relation med en annan och det finns känslor med i spelet  så är det ett stort problem för alla inblandade.

Då måste något göras och det ligger på den otrogne personen att lösa det.

Min fråga till er är Hur ska den otrogne göra för att det ska lämna så små sår som möjligt?

• Svar på tråden Vad gör man efter en otrohet?
  • Anonym (Trogen)
    AlterEgon skrev 2025-04-06 19:13:56 följande:
    Vilket bullshit
    Du kanske skulle ägna lite tid åt biologiska och psykologiska studier innan du uttalade dig. 

Om min man skulle vara otrogen skulle jag inte utgå från att han inte älskade mig. utan slicka min sårade stolthet och göra vad som krävs för att vi skulle kunna gå vidare tillsammans. Det är i alla fall vad jag hoppas att jag kan göra. Skulle inte kasta bort allt vi har tillsammans för en otrohet. Förutsatt att min man fortfarande vill fortsätta med mig alltså.

Du har säkert en annan strategi
  • Anonym (H)

Skulle inte offra ett äktenskap med barn för en otrohet. Är min man otrogen en gång får han gärna behålla det för sig själv - men är han notrorisk otrogen kan han dra åt helvete. Så här skulle jag nog inte känna när jag var yngre, men med åldern är jag mer självsäker och vet mitt eget värde och är inte svartsjuk av mig

• Anonym (Trogen)
    Anonym (H) skrev 2025-04-06 19:48:08 följande:

Skulle inte offra ett äktenskap med barn för en otrohet. Är min man otrogen en gång får han gärna behålla det för sig själv - men är han notrorisk otrogen kan han dra åt helvete. Så här skulle jag nog inte känna när jag var yngre, men med åldern är jag mer självsäker och vet mitt eget värde och är inte svartsjuk av mig

Jag tror precis som dig att det nog har lite med ålder att göra. Men jag tror samtidigt att mycket handlar om drömmen om det perfekta äktenskapet/relationen.  

När vi väl insett detta är det lättare att vara ödmjuk inför livets prövningar.

När man växt ihop och känner kärlek till sin partner, har en familj och minnen ihop väger detta så mycket tyngre 'n vad en tillfällig otrohet gör.

Det är i alla fall så jag känner.
  • Anonym (Ja du)
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-06 19:31:05 följande:
    Du kanske skulle ägna lite tid åt biologiska och psykologiska studier innan du uttalade dig. 

Om min man skulle vara otrogen skulle jag inte utgå från att han inte älskade mig. utan slicka min sårade stolthet och göra vad som krävs för att vi skulle kunna gå vidare tillsammans. Det är i alla fall vad jag hoppas att jag kan göra. Skulle inte kasta bort allt vi har tillsammans för en otrohet. Förutsatt att min man fortfarande vill fortsätta med mig alltså.

Du har säkert en annan strategi
    Då måste jag fråga, om din man hade haft en annan kvinna vid sidan av erat äktenskap i flera år. Hur skulle du ställa dig då?
  • AlterEgon
    Anonym (Ja du) skrev 2025-04-06 21:33:40 följande:
    Då måste jag fråga, om din man hade haft en annan kvinna vid sidan av erat äktenskap i flera år. Hur skulle du ställa dig då?
    Det var inte mitt fel! Det var mina gener som tvingade mej söka genetisk variation!
  • Anonym (Trogen)
    Eftersom jag känner min man rätt så bra tror jag, så här. Då skulle han ha talat om för mig för länge sedan att han träffat någon annan och att han inte vill fortsätta vårt äktenskap.  Varför tror jag då det? Jo, vi har talat om detta och vi har lovat varandra att göra just detta. 

Ingen av oss vill leva i ett äktenskap där känslorna försvunnit. 

Vet inte om detta besvarar din fråga men så är det. Jag skulle inte kunna leva med någon som delar sin tid mellan mig och en annan kvinna. Detsamma gäller för min man.

Vi har talat om det rätt ofta eftersom jag möter på det här i mitt arbete så vi är nog mera förberedda än de flesta. Men som sagt när det gäller en enstaka otrohet utan känslor inblandade är jag ganska säker på att vi skulle klara av att gå vidare tillsammans.
  • Anonym (Trogen)
    Läs mitt svar ovan #76
  • Anonym (Trogen)
    AlterEgon skrev 2025-04-06 21:48:03 följande:
    Det var inte mitt fel! Det var mina gener som tvingade mej söka genetisk variation!
    Förstår du inte skillnaden mellan en enstaka otrohet och en relation med en annan så vet jag inte hur jag ska kunna svara på din fråga
  • ClumsySmurf
    ClumsySmurf skrev 2025-04-06 14:11:21 följande:
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-06 13:27:54 följande:
    Det som ger minst sår är att man tillsammans lyckas lappa ihop något som hotar att bli trasigt.

Allt man gör tillsammans stärker förhållandet.
    otrohet är inget man gör tillsamans
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-06 15:23:28 följande:
    Du verkar vilja missförstå. 
    nepp,
    Att båda hjälps åt att försöka reparera skadan otroheten orsakakat lindrar skadorna, det är en självklarhet men en relationen förblir oftast sämre än före otroheten.
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-06 15:32:40 följande:
    Jag har aldrig påstått att "konsekvenser inte är något man utdelar till någon man älskar"  

Jag har sagt att konsekvenser läker inga sår.  Har aldrig träffat någon som säger att de konsekvenser man delat ut till sin partner gjort att man mår bättre, snarare ökar det avståndet mellan varandra. 

Har aldrig påstått att man inte ska stå för sina handlingar. Självklart måste man göra detta. När jag talar om syndabockar så talar jag om när man inte kan släppa vad som hänt utan fortsätter ta upp saken än fast man sagt att man vill gå vidare.

Då har man utsett en syndabock för att relationen inte fungerar.
    Jag har aldrig påstått att "konsekvenser inte är något man utdelar till någon man älskar"  

jo
    Konsekvenser är något man känner, inte något man utdelar till någon man älskar och vill fortsätta leva med. Det handlar inte om att uppfostra varandra när vuxna människor lever i en relation med
    "När jag talar om syndabockar så talar jag om när man inte kan släppa vad som hänt utan fortsätter ta upp saken än fast man sagt att man vill gå vidare.

Då har man utsett en syndabock för att relationen inte fungerar."

Folk kan i regel acceptera vad som hänt i livet och gå vidare, men det händer att partnern är problemet som gör att man inte kan släppa så man får få vidare utan.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Trogen) skrev 2025-03-30 11:19:32 följande:

[..,]
    Min fråga till er är Hur ska den otrogne göra för att det ska lämna så små sår som möjligt?

lämna så små sår som möjligt, på vem? bedragaren?

det du har skrivit har främst handlat om den bedragnes ansvar

Svar på tråden Vad gör man efter en otrohet?