• Anonym (Trogen)

Vad gör man efter en otrohet?

Vill först säga att jag inte tror på öppna förhållanden eftersom jag inte ser detta som ett förhållande över huvud taget utan mera som en relation med någon man tycker om och har sex med. Man kanske bor ihop men man har inte ambitionen att bilda familj tillsammans.

Jag kanske har fel, men det är så jag ser på det. Vill man starta en familj så är ett öppet förhållande inget alternativ.

Att det förekommer otrohet är något man får inse är ganska vanligt. I de allra flesta fallen är det en en gångs grej och ingenting som behöver påverka förhållandet man lever i, men när det handlar om en relation med en annan och det finns känslor med i spelet  så är det ett stort problem för alla inblandade.

Då måste något göras och det ligger på den otrogne personen att lösa det.

Min fråga till er är Hur ska den otrogne göra för att det ska lämna så små sår som möjligt?

• Svar på tråden Vad gör man efter en otrohet?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-06 13:27:54 följande:
    Det som ger minst sår är att man tillsammans lyckas lappa ihop något som hotar att bli trasigt.

Allt man gör tillsammans stärker förhållandet.
    otrohet är inget man gör tillsamans
  • Anonym (123456)
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-06 13:27:54 följande:
    Det som ger minst sår är att man tillsammans lyckas lappa ihop något som hotar att bli trasigt.

Allt man gör tillsammans stärker förhållandet.

Du ska inte tala om för mig vad som ger minst sår för mig, det vet jag bättre än du faktiskt.

Och om du redan anser att du har rätt svar så varför frågar du ens, konstig tråd

• Anonym (Trogen)
    Anonym (P) skrev 2025-04-06 13:55:23 följande:

Otrohet är oförlåtligt. Händer det en enda gång så räcker det för att det oåterkalleligt är slut.

Ja så kan man ju resonera. Det är upp till var och en. I den här tråden diskuterar jag hur man gör för att kunna fortsätta relationen. Tror att det framgår ganska tydligt i vad jag skriver
  • AlterEgon
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-06 13:25:10 följande:
    Du menar väl inte att att man måste sakna sunt förnuft, konsekvenstänk, moral och empati för att vara otrogen?  Det kan hända fullt normala människor som lever i bra relationer, att dessa skulle vara psykopater är rent nonsens. Då skulle närmare 1/4 Sveriges befolkning skulle vara psykopater?
    Vad har då 3/4 av befolkningen som 1/4 saknar då? Tilfälle? Droger? Diagnoser? Självkontroll? Världens bästa ursäkt?
  • Anonym (Trogen)
    Anonym (123456) skrev 2025-04-06 14:35:27 följande:

Du ska inte tala om för mig vad som ger minst sår för mig, det vet jag bättre än du faktiskt.

Och om du redan anser att du har rätt svar så varför frågar du ens, konstig tråd

Det är ett generellt råd i alla relationer. Tråkigt att du inte förstod detta.
    Om du tänker lite till på det så håller du nog med om att allt man gör tillsammans stärker banden till varandra.

Vill man inte gå vidare med varandra ska man tydligt och klart göra klart för varandra. Svårare är det inte.

I den här tråden vänder jag mig till de som vill fortsätta tillsammans efter en otrohet. Tror att jag tydliggjort detta.
  • Anonym (Trogen)
    ClumsySmurf skrev 2025-04-06 14:11:21 följande:
    otrohet är inget man gör tillsamans
    Du verkar vilja missförstå. 
  • Anonym (123456)
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-06 15:22:07 följande:
    Det är ett generellt råd i alla relationer. Tråkigt att du inte förstod detta.
    Om du tänker lite till på det så håller du nog med om att allt man gör tillsammans stärker banden till varandra.

Vill man inte gå vidare med varandra ska man tydligt och klart göra klart för varandra. Svårare är det inte.

I den här tråden vänder jag mig till de som vill fortsätta tillsammans efter en otrohet. Tror att jag tydliggjort detta.
    Jag har inte bett dig om några råd, sagt något om vad som stärker banden eller något om att inte vilja gå vidare, då jag vet inte varför du säger det till mig. Du ställde en fråga som jag svarade på.
  • Anonym (Trogen)
    ClumsySmurf skrev 2025-04-06 14:10:11 följande:
    Anonym (Trogen) skrev 2025-04-06 13:17:35 följande:
    [...]
    Har aldrig påstått att den "skyldige" ska slippa konsekvenser. Men att tro att det är konsekvenserna som lappar ihop en relation är fel. Det måste finnas en uttalad vilja hos partnern att reparera och då måste man gå varandra tillmötes. 
    [...]
    Hur ska konsekvenser är inget man utdelar till någon man älskar tolkas?
    Det måste finnas en uttalad vilja hos partnern att reparera och då måste man gå varandra tillmötes.  Då är par terapi ett utmärkt sätt att komma framåt.  
    jag nämnde det, men jag tvivlar på att slippa vara syndabock för sina handlingar är ett utmärkt sätt att komma framåt.  
    Har aldrig nämnt eller påstått "att jämna ut med hämdknull" är någon väg framåt det får stå för dig.  Om detta kommer från någon par terapeut så måste jag tyvärr säga att denne inte varit kompetent i sin yrkesutövning.
    det var jag som nämnde det
    i två frågor du inte svarade på
    Jag har aldrig påstått att "konsekvenser inte är något man utdelar till någon man älskar"  

Jag har sagt att konsekvenser läker inga sår.  Har aldrig träffat någon som säger att de konsekvenser man delat ut till sin partner gjort att man mår bättre, snarare ökar det avståndet mellan varandra. 

Har aldrig påstått att man inte ska stå för sina handlingar. Självklart måste man göra detta. När jag talar om syndabockar så talar jag om när man inte kan släppa vad som hänt utan fortsätter ta upp saken än fast man sagt att man vill gå vidare.

Då har man utsett en syndabock för att relationen inte fungerar.
  • Anonym (Trogen)
    AlterEgon skrev 2025-04-06 15:17:01 följande:
    Vad har då 3/4 av befolkningen som 1/4 saknar då? Tilfälle? Droger? Diagnoser? Självkontroll? Världens bästa ursäkt?
    Vad har detta med min trådstart att göra?  Om det är sant som skrivs i media att minst 25% av svenskarna varit otrogna någon gång i sina förhållanden/äktenskap, så visar detta att det inte är någon speciell typ av människa som är otrogen utan att det kan hända de flesta av oss. 

75% är inte otrogna och det är väl bra tycker jag. Varför skulle dessa ha en diagnos? tycker du
  • Anonym (Syndaren)

Jag var otrogen. Det var inga känslor inblandade med den dom jag var otrogen med. Det var lust, utforskade av min sexualitet och en person som jag  var otroligt attraherad av. 

jag berättade för min sambo vad jag hade gjort. Det var fruktansvärt och jag försökte vara så ärlig och transparent som möjligt om vad som hänt. Min sambo var knäckt och jag förstod hur mycket jag skadat personen i mitt liv. 

jag flyttade aldrig ut, barnen fick aldrig veta och vi försökte sköta detta så smidigt som möjligt. Jag försökte finnas där för min sambo. Efter några dagar så kunde vi prata och min sambo bestämde sig för att stanna och ge oss en ny chans. 

Jag har inga ursäkter för det vi gjorde och jag förstår inte hur jag kunde göra det jag gjorde. Det är kämpigt men jag kommer att göra allt för att finnas där och älska min sambo.

Svar på tråden Vad gör man efter en otrohet?