• Anonym (Arg)

Han kräver faderskapstest

Vi har varit tillsammans i många år och helt utan befog kräver han faderskapstest, alltså anklagar mig för otrohet, och jag är så arg och ledsen att jag överväger att göra slut. Barnet är beräknat i höst och han säger att han inte
    tänker ta på sig faderskapet utan test.

Någon som varit med om det här?

• Svar på tråden Han kräver faderskapstest
  • Anonym (Ulf)
    Anonym (123) skrev 2025-05-10 08:10:41 följande:
    Som sagt. Jag verkar vara typ den enda i den här tråden som faktiskt varit med om samma sak. Tråkigt att du väljer att helt ignorera mina inlägg så detta blir mitt sista. 

Skilj äpplen från päron och försök att de utanför dig själv. Att efterfråga faderskapstest är inte samma sak som att beskylla för otrohet.

Jag har varit tillsammans med min partner i 15 år sedan han bad mig om test. Jag reagerade först som du men när jag lugnat ned mig efter någon timme så insåg jag det rationella i hans fråga och att den hade absolut noll koppling till att han faktiskt trodde att jag varit otrogen.

Om förhållandet spricker på grund av det här så skulle jag mer säga att det beror på att du är överdrivet känslostyrd än att han kommer med orinlig fråga och anklagelser.
    Så sant
  • Anonym (SL)
    Som sagt. Jag verkar vara typ den enda i den här tråden som faktiskt varit med om samma sak. Tråkigt att du väljer att helt ignorera mina inlägg så detta blir mitt sista. 

Skilj äpplen från päron och försök att de utanför dig själv. Att efterfråga faderskapstest är inte samma sak som att beskylla för otrohet.

Jag har varit tillsammans med min partner i 15 år sedan han bad mig om test. Jag reagerade först som du men när jag lugnat ned mig efter någon timme så insåg jag det rationella i hans fråga och att den hade absolut noll koppling till att han faktiskt trodde att jag varit otrogen.

Om förhållandet spricker på grund av det här så skulle jag mer säga att det beror på att du är överdrivet känslostyrd än att han kommer med orinlig fråga och anklagelser.
    Fast nu gör du ju en värdering utifrån ditt sätt att se det. Menar du att det bara finns ett sätt (dvs DITT sätt) som kan vara rätt?
    Bara för att du varit med om det, betyder ju inte att du sitter inne med något facit hur andra borde känna.

Och vadå känslostyrt? 
    Relationer är väl ändå baserade till stort sett på känslor?
    Att vara känslostyrd är ju inte detsamma som att vara impulsiv eller irrationell.
    Det kan ju lika väl handla om att ta ansvar för sina känslor och känna sig själv och sina gränser.
    Vissa (som du) kan känna att mannens behov att veta 100% säkert är rimligt och något som du kan leva med (även om det till viss del innebär att han med någon procent tänker att du varit med någon annan) medan andra inte känner så.
    Precis som att det finns de som känner att de kan stanna i en relation där partnern varit otrogen medan för andra är det helt orimligt.
    Man är olika

Man skulle ju lika väl kunna hävda att mannens behov att veta till 100% är känslostyrt eftersom det inte är en så särskilt stor andel barn som faktiskt blir registrerade med fel pappa. Forskning har visat att det är betydligt lägre antal än vad man trott.

Jag har inga problem att se att människor kan fungera olika och att det faktiskt inte finns ett rätt eller fel sätt att känna eller reagera.
    Men man måste förstå att i en relation är man två och att den andre har rätt till sina tankar och känslor.

Det är jättefint att ni kunde hitta ett samförstånd i denna fråga men jag kan samtidigt förstå att TS har svårt att förstå sin partner i detta. Det gör henne inte irrationell utan bara att hon känner annorlunda.
  • Anonym (A)
    Anonym (Ulf) skrev 2025-05-10 07:33:02 följande:
    Om man gör slut för en sådan sak så var det relativt bräckligt redan från början.
    Ja, det kommer ju fram ganska tydligt att mannen inte litar på henne. Så för hans del är det nog bräckligt. 
  • Anonym (Smidaren)

Ja, snacka om att vara känslostyrd!!!

Om man som kvinna är i en relation, planerar för barn och sen blir gravid. Mannen utkräver faderskapstest.Kvinnan gör slut. Då är hon EXTREMT känslostyrd!!! Hon är fullständig slav under sina känslor.

Hon är alltså beredd att sabotera sitt barns framtid för att känslorna skall följas. Lek med tanken att pappan lyckas övertala mamman att fortsätta relationen. Hon kommer då att försöka styra hans liv fullständigt med hjälp av sina känslor , manipulera och förslava mannen att hennes känslor skall styra allt, och då menar jag verkligen ALLT i deras gemensamma liv.

• Anonym (Arg)
    Anonym (Smidaren) skrev 2025-05-10 08:57:31 följande:

Ja, snacka om att vara känslostyrd!!!

Om man som kvinna är i en relation, planerar för barn och sen blir gravid. Mannen utkräver faderskapstest.Kvinnan gör slut. Då är hon EXTREMT känslostyrd!!! Hon är fullständig slav under sina känslor.

Hon är alltså beredd att sabotera sitt barns framtid för att känslorna skall följas. Lek med tanken att pappan lyckas övertala mamman att fortsätta relationen. Hon kommer då att försöka styra hans liv fullständigt med hjälp av sina känslor , manipulera och förslava mannen att hennes känslor skall styra allt, och då menar jag verkligen ALLT i deras gemensamma liv.

Det är han som förstörde vårt förhållande med det här. Jag vill inte vara med någon som tror något sånt om mig, han har inga som helst orsaker till det.
  • Anonym (Uv)

Det är ca 1,7% som har en annan pappa än de trodde så din man begår ett stort misstag om han tror att det är så stor sannolikhet att barnet inte är hans. 

Han får börja spara ihop till underhållet och gå vidare med sitt liv på egen hand. 

• Anonym (Ulf)
    Anonym (Uv) skrev 2025-05-10 11:21:12 följande:

Det är ca 1,7% som har en annan pappa än de trodde så din man begår ett stort misstag om han tror att det är så stor sannolikhet att barnet inte är hans. 

Han får börja spara ihop till underhållet och gå vidare med sitt liv på egen hand. 

Större risk om man har en lösaktig kvinna dock.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Ulf) skrev 2025-05-10 12:28:57 följande:
    Större risk om man har en lösaktig kvinna dock.
    Och det har han inte.
  • Tow2Mater
    Anonym (Arg) skrev 2025-05-10 07:30:47 följande:
    Testet nekar jag inte till, men ja jag kommer lämna honom efter det här. Tror han så om mig finns det inget kvar för mig.
    Det visar mest att han nog har fog för ett test om din kärlek till honpom varit så bräcklig att det står och faller med önskan om ett test för att, precis som du, kunna få absolut vetskap och slippa fundera ens det minsta om det i framtiden. Hoppas han tar ett test privat sedan, så han slipper den stressen. Och hoppas era barn kommer njuta av att slussas mellan två olika hem i åratal pga detta där mammas känslor över ett test var viktigare än sina barns uppväxtförhållanden.
  • Anonym (Arg)
    Tow2Mater skrev 2025-05-10 13:18:14 följande:
    Det visar mest att han nog har fog för ett test om din kärlek till honpom varit så bräcklig att det står och faller med önskan om ett test för att, precis som du, kunna få absolut vetskap och slippa fundera ens det minsta om det i framtiden. Hoppas han tar ett test privat sedan, så han slipper den stressen. Och hoppas era barn kommer njuta av att slussas mellan två olika hem i åratal pga detta där mammas känslor över ett test var viktigare än sina barns uppväxtförhållanden.
    Jag har inte gett honom några skäl till att inte lita på honom. Det är han som förstör familjen.
Svar på tråden Han kräver faderskapstest