• Anonym (Arg)

Han kräver faderskapstest

Vi har varit tillsammans i många år och helt utan befog kräver han faderskapstest, alltså anklagar mig för otrohet, och jag är så arg och ledsen att jag överväger att göra slut. Barnet är beräknat i höst och han säger att han inte
    tänker ta på sig faderskapet utan test.

Någon som varit med om det här?

• Svar på tråden Han kräver faderskapstest
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Ulf) skrev 2025-05-10 06:44:52 följande:

Gör testet och gå vidare. Det föder bara mer osäkerhet om den andra sparkar bakut såpass.

Tänk dig scenariet att du vill kolla i din partners mobil, men att han reagerar kraftigt!? Hur skulle du själv tänka!?

En partner har inte rätt att gå igenom ens telefon, så skulle inte ens komma på tanken att fråga. Antingen litar man på sin partner eller så gör man det inte.
  • Anonym (Ulf)
    Anonym (Arg) skrev 2025-05-10 07:16:35 följande:
    En partner har inte rätt att gå igenom ens telefon, så skulle inte ens komma på tanken att fråga. Antingen litar man på sin partner eller så gör man det inte.
    Så du gör hellre slut än gör testet?
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Ulf) skrev 2025-05-10 07:27:48 följande:
    Så du gör hellre slut än gör testet?
    Testet nekar jag inte till, men ja jag kommer lämna honom efter det här. Tror han så om mig finns det inget kvar för mig.
  • Anonym (Ulf)
    Anonym (Arg) skrev 2025-05-10 07:30:47 följande:
    Testet nekar jag inte till, men ja jag kommer lämna honom efter det här. Tror han så om mig finns det inget kvar för mig.
    Om man gör slut för en sådan sak så var det relativt bräckligt redan från början.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Ulf) skrev 2025-05-10 07:33:02 följande:
    Om man gör slut för en sådan sak så var det relativt bräckligt redan från början.
    Att anklagas för otrohet är inte något jag kan sopa under mattan.
  • Anonym (SL)

Jag kan delvis förstå behovet att 100% få veta att man är förälder till sitt barn samtidigt så förstår jag hur detta kan kännas anklagande. För det är ju en anklagelse. Något annat är naivt att tänka. 
    Det handlar om vad som man tycker är viktigast, att 100% veta eller ha tillit i sitt förhållande. 
    I detta fall kan man i många fall faktiskt inte ha båda. För tillit handlar ju om att våga tro utan att veta.
    Så man får välja vad som är viktigast

Som allt annat måste man vara beredd på att ta konsekvenserna av sina val. Om det är viktigt för dig med faderskapstest så måste du även vara beredd på att det kan uppfattas som att du anklagar din sambo/fru för att ha varit med någon annan. Om tillit är viktigt för din partner så riskerar detta att såra henne och skapa en spricka i relationen.
    Det kan i sin tur leda till att relationen tar slut men du kommer veta att du är pappa till ditt barn. 
    Vad väljer du om du inte kan få båda?

Att resonera att ens partner borde resonera annorlunda är inte att ta ansvar för sina val utan att skjuta över ansvaret. 

För egen del är tillit det viktigaste i ett förhållande. Jag vet att så fort jag känner ett behov av att börja kontrollera min partner så är förhållandet på hal is. Jag behöver inte veta att en person är otrogen eller vad som undanhålls för mig för att lämna den personen. Upptäcker jag att min partners historier inte stämmer så räcker det för att skapa tillräcklig skada. På samma sätt om min partner börjar kontrollera mig. Är tilliten borta så är förhållandet dött för mig. 
    Jag vet att det är olika för oss alla men så är det för mig.
    Det har jag ju alltid kommunicerat tidigt i den förhållanden.
    Tillit är en dealbreaker för mig.
    Skulle min partner börja prata om faderskapstest helt random mitt under en graviditet, ja det skulle nog skada vårt förhållande allvarligt.
    Skulle han dock pratat om det tidigt i relationen (innan barn ens var på gång), ja då skulle det kanske varit något annat. Då skulle jag ju veta att detta kan hända om jag väljer att fortsätta med den här personen.

• Anonym (Vi)

Om det är så viktigt, bör man diskuterat detta innan. På samma sätt som man bör diskutera ekonomi, föräldraledighet och grundläggande uppfostran innan man skaffar barn. 

Och det gäller också kvinnan. Är detta något jag absolut inte kan gå med på, bör jag vara tydlig med det innan vi ens börjat försöka få barn. Varken män eller kvinnor är tankeläsare!

• Anonym (SL)
    Anonym (Ulf) skrev 2025-05-10 07:33:02 följande:
    Nu utgår du ifrån att ditt perspektiv är det enda rätta.

En relation kan ju bli bräcklig av att en person utan fog vill ha ett faderskapstest.

Det ska man nog vara medveten om när man ställer den frågan och inte bara vara i sin egen tanke.
    Om det är viktigt ska man självklart kräva det men man ska då vara beredd på att det påverkar relationen.
  • Anonym (SL)
    Anonym (SL) skrev 2025-05-10 07:54:57 följande:
    Nu utgår du ifrån att ditt perspektiv är det enda rätta.

En relation kan ju bli bräcklig av att en person utan fog vill ha ett faderskapstest.

Det ska man nog vara medveten om när man ställer den frågan och inte bara vara i sin egen tanke.
    Om det är viktigt ska man självklart kräva det men man ska då vara beredd på att det påverkar relationen.
    men man ska vara beredd på att det kan påverka relationen- ska det ju stå såklart....

Alla är olika så klart. Vissa påverkas, andra inte.
  • Anonym (123)
    Anonym (Arg) skrev 2025-05-10 07:40:10 följande:
    Att anklagas för otrohet är inte något jag kan sopa under mattan.
    Som sagt. Jag verkar vara typ den enda i den här tråden som faktiskt varit med om samma sak. Tråkigt att du väljer att helt ignorera mina inlägg så detta blir mitt sista. 

Skilj äpplen från päron och försök att de utanför dig själv. Att efterfråga faderskapstest är inte samma sak som att beskylla för otrohet.

Jag har varit tillsammans med min partner i 15 år sedan han bad mig om test. Jag reagerade först som du men när jag lugnat ned mig efter någon timme så insåg jag det rationella i hans fråga och att den hade absolut noll koppling till att han faktiskt trodde att jag varit otrogen.

Om förhållandet spricker på grund av det här så skulle jag mer säga att det beror på att du är överdrivet känslostyrd än att han kommer med orinlig fråga och anklagelser.
Svar på tråden Han kräver faderskapstest