• Anonym (Arg)

Han kräver faderskapstest

Vi har varit tillsammans i många år och helt utan befog kräver han faderskapstest, alltså anklagar mig för otrohet, och jag är så arg och ledsen att jag överväger att göra slut. Barnet är beräknat i höst och han säger att han inte
    tänker ta på sig faderskapet utan test.

Någon som varit med om det här?

• Svar på tråden Han kräver faderskapstest
  • Anonym (H)
    EpicF skrev 2025-05-09 16:33:57 följande:
    Just därför kanske man önskar ett test om man vet eller tror att man har låg fertilitet eller är infertil. 
    Rimligtvis så borde han ha talat om det för henne.
  • Anonym (123)

Min man fick en tanke när barnet var typ 5 att det kanske inte var hans. Var väl framförallt baserat på att det inte fanns en enda fysisk likhet med honom. 

Jag blev såklart jätteledsen och sårad, men kunde ändå förstå hans syn. Det jag kände var väl egentligen att jag tycker det skulle varit bättre om han bara hade tagit ett test utan att berätta för mig för du hade jag sluppit anklagelsen om att ha varit otrogen samtidigt som han hade kunnat känna samma säkerhet som mammor kan om att barnet faktiskt är hans. Hade en vän som i 20-årsåldern fick veta att hennes pappa inte var hennes biologiska pappa, men hennes pappa trodde att han var det så det är ju ren fakta och statistik att det finns en massa män där ute som tror att de är föräldrar till barn som inte är deras. 

Min input till detta är att se bortom dig själv. Det är inte en anklagelse om att du varit otrogen, det är en rätt rimlig vilja hos en man att vilja få samma bekräftelse som en mamma har att barnet han ska älska för resten av ens liv är hans och att det är baserat på fakta och inte bara på förtroende till den andra föräldern. 

Tycker faderskapstest borde vara obligatoriskt så att män slapp osäkerheten och vi kvinnor slapp att känna oss anklagade för otrohet utifrån vad jag tycker faktiskt är en helt rimlig vilja hos blivande fäder. 

• Meddelande borttaget
  • EpicF
    Anonym (H) skrev 2025-05-09 17:27:12 följande:
    Rimligtvis så borde han ha talat om det för henne.
    Ja, men det är inte alla män som vill det av olika anledningar. 
  • Anonym (R)
    Anonym (Arg) skrev 2025-05-09 13:24:10 följande:
    Det är exakt samma sak, för hur skulle barnet annars kunna vara någon annans?
    En kvinna skrev här på FL för några år sedan att hon och maken försökt fått barn i många år. Under en resa blev hon svinfull och hade sex med en annan och blev gravid. Hon kommer knappt ihåg samlaget ens. Sånt kan hända. Hon var otrogen men visste inte alls hur hon skulle agera nu. 

Hur la din man fram det?
  • Anonym (Smidaren)
    Anonym (R) skrev 2025-05-09 20:11:05 följande:
    En kvinna skrev här på FL för några år sedan att hon och maken försökt fått barn i många år. Under en resa blev hon svinfull och hade sex med en annan och blev gravid. Hon kommer knappt ihåg samlaget ens. Sånt kan hända. Hon var otrogen men visste inte alls hur hon skulle agera nu. 

Hur la din man fram det?

Javisst, såna här och liknande historier dyker upp hela tiden.

Men läser man i tråden här verkar det ju helt otänkbart att kvinnor är otrogna även när dom är desperata efter barn.

• Anonym (Arg)
    Anonym (Smidaren) skrev 2025-05-09 20:43:08 följande:

Javisst, såna här och liknande historier dyker upp hela tiden.

Men läser man i tråden här verkar det ju helt otänkbart att kvinnor är otrogna även när dom är desperata efter barn.

Jag har inte varit otrogen och det går inte att komma ifrån att kräva faderskapstest är samma sak som att anklaga partnern för det.
  • Anonym (123)
    Anonym (Arg) skrev 2025-05-09 21:25:02 följande:
    Jag har inte varit otrogen och det går inte att komma ifrån att kräva faderskapstest är samma sak som att anklaga partnern för det.
    Det går visst att komma ifrån. 

Min man efterfrågade som sagt det efter fem år. Blev såklart jätteledsen eftersom att jag kände precis som du att det var en anklagelse om otrohet.

Men när jag la mina egna känslor åt sidan så insåg jag att det egentligen bara var rationellt av honom att göra det. Frågan grundade sig inte i att han misstrodde mig utan i att en man faktiskt inte kan vara 100% säker på att barnet man älskar är ens egna.

Vårt barn tar snart körkort och vår "kris" kopplat till denna fråga varade typ en dag.

Just eftersom att jag själv varit med om att min partner frågat eftet det har jag insett vilken osäkerhet pappor faktiskt får leva med och tycker ett test borde vara obligatoriskt.
  • Anonym (H)
    Anonym (Smidaren) skrev 2025-05-09 17:10:45 följande:

Det är ju mycket vanligt att människor har sex utanför relationen rent allmänt. 

Om man sen tänker på kvinnor i barnafödande ålder där kvinnan verkligen vill bli gravid så är ju många kvinnor beredda att gå långt för att få sperma i sig. Det är ju inte långsökt för henne att tänka ju fler män i henne desto större chans att bli gravid. 
    Så för gravidvilliga kvinnor så slaskas det ju med sperma hejvilt. Fråga Boris Becker...

Sen att just DU är ett undantag och att du ALDRIG skulle vara otrogen och att du skulle bli RASANDE om din man efterfrågade faderskapstest är en kvinnlig känsloreaktion som inte beaktar kvinnor som grupp. 
    Därmed är det extremt rimligt att begära faderskapstest för alla kvinnor särskilt med tanke på vilket stort ansvar det är att sätta barn till världen. 

Oj, så tokigt det kan bli.
  • Anonym (Nej)

Hade min man begärt det så hade han absolut fått ett faderskapstest och sedan hade jag gjort slut. Jag förstår att en man "inte kan veta" på samma sätt som en kvinna, men samtidigt måste man ju lita på varandra. Våra barn är kopior av hur han såg ut som barn så hade han begärt test hade det verkat löjligt redan vid 2 års ålder. Men jag hade inte kunnat fortsätta relationen med vetskapen att han misstror mig på det sättet. 

Svar på tråden Han kräver faderskapstest