• Anonym (Arg)

Han kräver faderskapstest

Vi har varit tillsammans i många år och helt utan befog kräver han faderskapstest, alltså anklagar mig för otrohet, och jag är så arg och ledsen att jag överväger att göra slut. Barnet är beräknat i höst och han säger att han inte
    tänker ta på sig faderskapet utan test.

Någon som varit med om det här?

• Svar på tråden Han kräver faderskapstest
  • Xenia
    Anonym (Arg) skrev 2025-05-11 17:43:02 följande:
    För att det är helt irrelevant. Nej det finns inga skäl till att han ska tro något sånt.
    Det är ju relevant för att  försöka förstå honom. Om det är så att du har barn tidigare, men inte han, och ni inte fått barn på flera år trots försök, då kan tanken gro "är det verkligen mitt barn"?

Inte vet jag om det är graviditetshormoner eller vad, men jag tycke du verkar rätt oförsonlig.

DU vet att han är barnets far, alltså kommer ni att behöva kunna samarbeta om barnet även om ni gör slut.

En annan orsak kan vara att han egentligen inte ville ha något barn och inte kände sig vuxen ansvaret. Så han föredrog att tro att det är en annan mans barn och ansvar.
  • Anonym (Hejsan)

Brukar inte bebisar vara ganska lika sina föräldrar ändå? Framförallt pappan? Så kan man inte vänta tills man ?ser? om man är lik först innan man börjar gapa? 

Och varför kan inte alla dessa undrande pappor bara gå och göra det här testet? Eller måste mamman ge nått sorts godkännande? Är väll bara att boka en tid och gå dit? 

Jag tror det handlar mycket om känslan för en man att älska sitt barn mer än allt och då höra att vissa får sina barn tagna ifrån dem för att de inte är biologisk pappa är väldigt hemskt. De vill avskriva alla dessa eventualiteter och inte behöva tänka mer på det. 

• Anonym (X)
    Tow2Mater skrev 2025-05-10 23:29:03 följande:
    Pappan tänker inte slita upp barnen och tvinga dem flänga vv, han vill bara ha ett test.
    Vilka är "Barnen" du pratar om? Det är ETT barn och som fortfarande ligger i magen. Inget underligt utseende eller liknande som förestår tankar på otrohet eller anledning till ett test.

Mannen är en idiot som inte litar på sin gravida tjej. Det är hans agerande som dödar förhållandet. 
    Genom sig själv känner man andra, och om han tror att hon ligger runt så är det nog han som gör det, hon borde be honom testa sig för sexuellt överförbara sjukdomar.
  • Anonym (Förstår er båda)
    Anonym (Smidaren) skrev 2025-05-11 23:03:33 följande:
    Här kan vi då skåda det fullständiga mans och barnföraktet.

Det gör alltså ingenting om 1,7% av alla män blir registrerade som felaktiga fäder till barn. För 1,7% är ju så lite. Herregud, låt oss glädja oss att att 98,3% faktiskt blir rätt istället. Det är väl skitsamma när det är så få män och barn som drabbas. 

Motsvarande kvinnoförakt hade blivit:
    Asch, om 1,7% av alla kvinnor blir våldtagna i relationer med män. Låt oss istället glädja oss åt att de flesta män inte våldtar alls. 1,7% det är ju ingenting, vad gör det.

Jadu, jag tror att för just de där 1,7% så gör det nog en hel del om/när. 
    För varje fall finns ett barn som kommer ifrågasätta allt med sin relation till sin pappa, samtidigt som de kommer ifrågasätta allt kring sin riktiga pappa och om det var att den inte ville ha en osv. 
    En pappa som i x antal år gott och älskar vad han trodde var sitt bar. Och där det kommer börja ifrågasättas vem, var, när, hur. (Även om det säkert kan komma att förbli en fin relatio, men finns ingen garanti ju.)
    Och en man som går runt helt ovetande om att han har ett barn. Att ha blivit en spermadonator utan att man fårt vara delaktig i beslutet.  Och samtidigt blir berövad en relation med sitt barn. 

Du kanske tycker att 1,7% är en låg siffra. Men jag tycker att siffrorna förklarar exakt varför det finns ett behov till att det borde vara obligationer. 
    But that?s just me ☺️

• Anonym (E)
    Anonym (Elle) skrev 2025-05-11 22:06:38 följande:
    Att ett barn tillskrivs fel pappa verkar röra sig om 1,7 % av alla barn, enligt en ganska nygjord undersökning på Karolinska sjukhuset. 

Javisst händer det att människor är otrogna, men det verkar vara sällsynt att kvinnor skaffar barn med andra.

Men barnet i det här fallet verkade vara planerat av båda partena. I en sådan situation hade jag också blivit väldigt ledsen om mannen plötsligt vill ha ett faderskapstest.
    Barnet "är lika planerat av bägge två" det kan även betyda att ingen av dem planerade det, det är så jag iaf tolkar det på ts svar
  • Anonym (Elle)
    Anonym (E) skrev 2025-05-18 13:21:39 följande:
    Barnet "är lika planerat av bägge två" det kan även betyda att ingen av dem planerade det, det är så jag iaf tolkar det på ts svar
    Om det inte finns någon anledning för mannen att misstänka att det inte är hans barn som TS väntar, så ser jag ingen anledning att kräva ett fadersskapstest. 

Däremot är det självklart med ett test om det finns några tvivel på grund av vissa omständigheter kring graviditet och förhållandet. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Elle) skrev 2025-05-19 10:07:35 följande:
    Om det inte finns någon anledning för mannen att misstänka att det inte är hans barn som TS väntar, så ser jag ingen anledning att kräva ett fadersskapstest. 

Däremot är det självklart med ett test om det finns några tvivel på grund av vissa omständigheter kring graviditet och förhållandet. 
    Det är väl det som är så kränkande. Skulle tolka som att han inte tycker att det är ett förhållande att bygga vidare på i kombination med ett visst kontrollerande beteende.

Han kunde väl luftat sånt innan de planerade att skaffa barn. Då kunde hon göra sig av med honom tidigare och sluppit bli bunden till honom som den andra föräldern. Det är ju lite manipulativt av honom att visa en sån sida i det här läget. 
  • Anonym (E)
    Anonym (J) skrev 2025-05-19 14:06:41 följande:
    Det är väl det som är så kränkande. Skulle tolka som att han inte tycker att det är ett förhållande att bygga vidare på i kombination med ett visst kontrollerande beteende.

Han kunde väl luftat sånt innan de planerade att skaffa barn. Då kunde hon göra sig av med honom tidigare och sluppit bli bunden till honom som den andra föräldern. Det är ju lite manipulativt av honom att visa en sån sida i det här läget. 
    Om barnet är planerat eller ej svarar inte ts på, ts har även ett eller flera barn med en eller flera andra män, hon svarar inte på hur det ligger till där då det är "irrelevant". Jag tycker att det är helt vrickat att bli så extremt kränkt att man hellre splittrar en familj med bio och bonusbarn än att bara ta ett jäkla test, sen beror det väl helt på hur han sa det, kom han hem och skrek "nu ska jag ha ett faderskapstest för jag tror att du har knullat runt" eller om han liksom helt lugnt tog upp ett samtal där han sa att han skulle vilja ta ett test för att 100% säkerställa faderskapet
  • Anonym (J)
    Anonym (E) skrev 2025-05-19 14:39:17 följande:
    Om barnet är planerat eller ej svarar inte ts på, ts har även ett eller flera barn med en eller flera andra män, hon svarar inte på hur det ligger till där då det är "irrelevant". Jag tycker att det är helt vrickat att bli så extremt kränkt att man hellre splittrar en familj med bio och bonusbarn än att bara ta ett jäkla test, sen beror det väl helt på hur han sa det, kom han hem och skrek "nu ska jag ha ett faderskapstest för jag tror att du har knullat runt" eller om han liksom helt lugnt tog upp ett samtal där han sa att han skulle vilja ta ett test för att 100% säkerställa faderskapet
    Det är väl inte bra att skrika. Innebörden är däremot densamma. "Jag tror du har knullat runt"
    Han borde luftat sånt innan de planerade barn. Nu har hon egentligen inget annat val än att lämna förhållandet då han uppvisar ett kontrollerande beteende. Det finns en viss risk att han kommer att låta detta kontrollerande beteende gå ut över barnet även vid varannan vecka. Det är så fruktansvärt sorgligt.
  • Anonym (E)
    Anonym (J) skrev 2025-05-19 14:55:04 följande:
    Det är väl inte bra att skrika. Innebörden är däremot densamma. "Jag tror du har knullat runt"
    Han borde luftat sånt innan de planerade barn. Nu har hon egentligen inget annat val än att lämna förhållandet då han uppvisar ett kontrollerande beteende. Det finns en viss risk att han kommer att låta detta kontrollerande beteende gå ut över barnet även vid varannan vecka. Det är så fruktansvärt sorgligt.
    Jag tror fortfarande att detta barn inte var planerat så då är det väl inte så konstigt att det inte har tagits upp innan
Svar på tråden Han kräver faderskapstest