EpicF skrev 2025-05-19 21:40:07 följande:
Ja, det är oftast det bästa. Men efter en ålder så kan barnet faktiskt vägra och inte vilja och det är helt ok inget man kan göra något åt.
Både håller med och inte.
Det finns ju tyvärr också många föräldrar som inte främjar relationen till barnets andra föräldrar för att de har massa olika känslor mot den andra föräldern, och det tycker jag inte är okej.
Min mamma var väldigt noga med att inte baktala min pappa och göra allt hon kunde för att deras skilsmässa inte skulle påverka min eller mina systrars relation med honom Och det har jag alltid beundrat henne för.
Min pappa däremot var alltid väldigt snabb på att baktala henne, och försöka få oss att kalla hans nya för mamma (vilket ingen av oss ville), och gjorde faktiskt också så mycket skada att min ena syster inte hade någon kontakt alls med min mamma på nästan 3 år.
En lång historia, men summan av kardemumman är att istället för att främja relationen, att inte bara spela i barnets händer för att hålla med om ?hur dum mamma var? osv så sa han bara vad hon ville höra hela tiden och faktiskt uppmuntrade att hon inte skulle prata med eller träffa mamma, för då bodde hon ju helt hos honom.
Hon lever än idag med ånger och ångest över hur mycket hon sårade mamma genom att det blev som det blev, och att de gick miste om den tiden.
Det är INTE okej
Hans egoism där förstörde sååå mycket i vår familj med det. Saker som satt djupa spår även i oss andra.
Tex vaknade jag på nätterna av mamma som grät för att hon saknade sin dotter. Jag som hur jag försökte vara så lite besvär som möjligt, för mamma var så ledsen, och ville hjälpa henne och hjälpa till med allt från lillsyrran till tvätt och mat, för jag var ju störst nu och ville hjälpa henne
OBS, hon la aldrig något större ansvar på mig. Hon torkade alltid tårarna sekunden hon såg mig och sa att allt var okej osv.
Långt sätt för mig att säga vad jag tycker, men jag tycker det är lika viktigt att förstå varför det är viktigt att inte bara köpa rakt av varför barnet inte vill.