• Anonym (Arg)

Han kräver faderskapstest

Vi har varit tillsammans i många år och helt utan befog kräver han faderskapstest, alltså anklagar mig för otrohet, och jag är så arg och ledsen att jag överväger att göra slut. Barnet är beräknat i höst och han säger att han inte
    tänker ta på sig faderskapet utan test.

Någon som varit med om det här?

• Svar på tråden Han kräver faderskapstest
  • Mindan

Det behöver nödvändigtvis inte vara så att han "anklagar dig för att vara otrogen", det kan helt enkelt vara så att det blir lättare att knyta an till barnet, speciellt om det är första barnet.

Jag och min sambo hade varit tillsammans i ca 7 år när vi fick vårt första barn för ca 3 år sedan. Han hade nämnt detta om faderskapstest innan vi blev gravida och sagt att han nog ville göra det om han fick barn någon gång.

Vi pratade om det även under graviditeten. Jag förstår honom och hans känslor, trots att jag såklart blir lite sårad också. Men i vårt fall så hade han ju faktiskt nämt det innan vi blev gravida så jag var ändå beredd på att han skulle känna så.

Och som andra säger. En kvinna blir mamma direkt hon plussar, kvinnan känner alla rörelser, har makten/skyldigheten att ta hand om sig själv och fostret på absolut bästa sätt. Barnet är till stor del beroende av mamman i början. Det är nog inte helt lätt för blivande eller nyblivna pappor. Det är mycket känslor för den också, och de står till stor del utan kontroll.

Jag är SÅ glad att jag är kvinna och får möjligheten att knyta an och lära känna mitt barn redan i magen. Jag skulle nog ha mycket svårare att knyta an om det bara kom ut en bebis som jag inte alls känt inom mig, som jag inte kämpat med att föda fram, som inte min kropp hade förberett sig för. 

Tänker att ett sånt test ger nånting mer konkret för pappan, som ju också genomgår en enormt stor förändring. Biologin har gjort att det ofta kommer mer naturligt för oss kvinnor, barnet har varit sammankopplat med våra kroppar i 9 månader. Finns det något som gör att pappan får en mer konkret känsla så varför inte?

Som sagt, klart att man känner sig lite sårad. Men jag förstår ändå de män som vill genomföra ett test. Jag hade tänkt att jag skulle beställa ett till min sambo som en "grattis till faderskapet-present", men då vi flyttade samtidigt blev det inte så. Vårt barn föddes med liiite för många likheter med sin pappa för att man ens skulle kunna ana något annat, vi pratade om det ett tag efteråt, men han kände ändå att allt föll sig så naturligt med anknytning, känslor mm, så har fortfarande inte blivit av. Händer att vi pratar om det då och då och jag har sagt att det är helt upp till honom, vill han lägga pengar på ett sånt test så får han göra det när han vill så länge vårt barn är med på det (eller fortfarande för litet för att ha en åsikt). Enda "kravet" från mig är att han är diskret och inte berättar för någon - för där känner jag att gränsen går lite, jag vill inte att folk i vår omgivning ska ha anledning att tro något konstigt om mig. 

• Anonym (Rolf)
    EpicF skrev 2025-05-19 19:22:45 följande:
    Hon kan varit 15 vid första och är då 4
    Sambo redan vid 15 års ålder och fått unge nr 2 när hon är en bra bit över 40? I och för inte helt omöjligt, men det låter mer som ett hittepå som inte håller streck....
  • Xenia
    Anonym (Smidaren) skrev 2025-05-19 18:49:37 följande:
    Javisst, men jag kan upplysa om att vissa kvinnor jobbar hårt för att bli gravida. 
    Män bör inse att det kan gå till t.ex så här:

Före ägglossningen tar hon emot sin mans säd. Sen åker han på affärsresa (kvinnan antar att maken sätter på Lisa på kontoret). Kvinnan bjuder in grannen på ett glas vin och eftersom Maken nog är otrogen med Lisa finns det ju absolut ingen anledning att kasta bort ägglossningen. Dagen efter råkar mannens bror hälsa på, och han är ju ganska lik maken, perfekt att ta hans säd också.

Nästa månad variation på ovanstående.  

?Klart att ett utkrävt faderskapstest blir en katastrof.

Vad är det för porrnovell du skriver? Har det någonsin förekommit så kan det iaf inte vara särskilt vanligt.

Och både grannen och svågern skulle tro att de är fadern (de vet ju inte om varandra). Sedan kan man tänka sig att barnet som tonåring får barn med grannens barn (eller rentav med en kusin som är syskon. Komplikatiionerna är oändliga och skulle räcka för en evighetsserie

Varför genomgår så många par ivf med makens eller donatorsperma då, det är ju bara för kvinnan att vara otrogen med en eller flera?

För att återgå till TS så har hon redan två barn och skulle inte behöva ta till sådana medel för ett barn som du fantiserar om.
  • Anonym (Rolf)
    Anonym (Vettigt) skrev 2025-05-19 19:42:11 följande:

Hade gjort samma sak om jag hade blivit pappa idag. Kvinnan kan vara säker på att barnet är hennes men hans enda garanti är hennes ord. Med tanke på den lösaktighet som många unga kvinnor uppvisar idag, och hur lätt det är för nästan alla kvinnor att ligga runt om de vill, så behöver man som man vara säker på sin sak innan man tar på sig finansiellt ansvar för ett barn för minst 18 år framåt. Man vill investera i sina egna barn, inte någon potentiell gökunge. Med det sagt förstår jag att du känner dig misstänkliggjord och känner sorg/ilska och annat för att han inte litar 100% på dig. Han har kanske tråkiga erfarenheter med kvinnor i bagaget eller så har du tidigare gjort något som gör att han tvivlar på dig.... eller så vill han bara vara säker.

Ett mycket vettigt inlägg och jag håller med till 100%. Det är inte bara unga kvinnor som ligger runt för övrigt, så egentligen borde faderskapstester vara obligatoriskt när barnet är fött. Aldrig i livet att jag hade tagit till mig en annans unge även om det självklart är synd om barnet som kommer i kläm om mamman (som det inte är det minsta synd om) har legat runt.
  • EpicF
    Anonym (Rolf) skrev 2025-05-20 00:59:15 följande:
    Sambo redan vid 15 års ålder och fått unge nr 2 när hon är en bra bit över 40? I och för inte helt omöjligt, men det låter mer som ett hittepå som inte håller streck....

Eftersom hennes första barn är 30 (eller över) så måste hon ha fått honom vid tidigast 15 års ålder. Kan ju hända de blev sambo sedan när hon var 18. 

Unge nr 2 måste hon ha fått i 30-35 års ålder och unge nr tre i 45 års åldern. Om hennes äldsta är 30
  • EpicF
    Om det nu var ts som hade ett barn som var 30. 
  • Anonym (Rolf)
    Anonym (Arg) skrev 2025-05-19 18:19:46 följande:
    Jag vill helt enkelt inte vara med någon som anklagar mig för otrohet.
    Med tanke på hur dagens kvinnor (inte alla) ligger runt vore det en fördel om faderskapstest var ett obligatorium efter födseln. Det har flera fördelar. Mamman slipper känna sig misstänkliggjord.
    Det kan underlätta vid upptäckter av ärftliga sjukdomar.
    Mannen slipper underhålla en annan mans unge.
    Det  kan avskräcka kvinnor att ligga runt i syfte att lura sina partners. 
  • Anonym (Rolf)
    EpicF skrev 2025-05-20 01:20:03 följande:
    Om det nu var ts som hade ett barn som var 30. 
    Nej. Det var någon annan insändare.
  • Anonym (Förstår er båda)
    Anonym (Rolf) skrev 2025-05-20 01:24:00 följande:
    Med tanke på hur dagens kvinnor (inte alla) ligger runt vore det en fördel om faderskapstest var ett obligatorium efter födseln. Det har flera fördelar. Mamman slipper känna sig misstänkliggjord.
    Det kan underlätta vid upptäckter av ärftliga sjukdomar.
    Mannen slipper underhålla en annan mans unge.
    Det  kan avskräcka kvinnor att ligga runt i syfte att lura sina partners. 

Du kanske ska tänka på att det finns andra alternativ är att kvinnor ligger runt som kan leda till graviditet. 
    Tex kan ha varit sexuellt övergrepp, och har man blivit drogad tex så kanske man faktiskt inte ens vet om det.

Och säkert andra typer också. 

Och förresten så är det inte bara kvinnor som ligger runt utan snarare så att kvinnor idag är lika otrogna som män. Men visst, nu är det inte otrohet tråden handlar om. 

Men jag håller ju mer om att det borde vara något som gör alltid, men inte av anledningen att kvinnor ligger runt, utan för att trygga mannen på ett sätt man tidigare inte gjort. Finns trots allt studier som visar att det bara är 1,7% har registrerat fel pappa. Det är ju inte mycket. 
    MEN, det faktum att det trots allt förekommer i 1,7% av fallen borde vara skäl nog till att det alltid borde göra. 

• Xenia

När barnet är fött så görs ett faderskapstest som visar att han är fadern.

Men sen då? Kommer du att ansöka om enskild vårdnad? Umgänget måste ju till en början ske hemma hos dig eller att du besöker honom med barnet. Lär bli obekvämt mtp det kyliga förhållandet mellan föräldrarna.

Det bästa är att undvika att tänka på honom öht och enbart fokusera på ditt och barnets välmående. Mannen var uppenbarligen inte den du trodde.

Svar på tråden Han kräver faderskapstest