• Anonym (Arg)

Han kräver faderskapstest

Vi har varit tillsammans i många år och helt utan befog kräver han faderskapstest, alltså anklagar mig för otrohet, och jag är så arg och ledsen att jag överväger att göra slut. Barnet är beräknat i höst och han säger att han inte
    tänker ta på sig faderskapet utan test.

Någon som varit med om det här?

• Svar på tråden Han kräver faderskapstest
  • Xenia
    Anonym (Jvx) skrev 2025-05-20 14:01:21 följande:
    Men om du hade varit kille då? 
    ska man vara ihop med någon som man har så dålig tilltro till?
  • Xenia
    Anonym (Rolf) skrev 2025-05-20 23:56:14 följande:
    Hur vet vi att du talar sanning? Dagen moderna kvinnor vill ju gärna att faderskapstester förbjuds. Anledningen är ju uppenbar....
    Vad har du för belägg för det? Det låter helt idiotiskt, jag tvivlar på att några kvinnor framfört ett sådant förslag.

Vad jag läst är att många sambopappor motsätter sig faderskapstest eftersom gifta män inte behöver göra det. De känner sig diskriminerade, att de inte självklart antas vara far till barnet. De tycker att äktenskap och samboskap borde vara samma sak.

Utan faderskapstester skulle ju kvinnor och barn hamna tillbaka i 1800-talet. Barnafadern behövde bara neka så slapp han betala för barnet.
  • Anonym (Elle)

Före olika typer av test kunde göras gällande faderskap, så blev kvinnor ofta lämnade helt ensamma med sin graviditet.

Det var vanligt att män nekade till faderskapet. Det var en stor skam att bli gravid utanför trolovning/äktenskap och det var faktiskt vanligt med självmord eller livsfarliga illegala aborter. Ibland blev de kvinnorna prostituerade, för att klara sig under graviditet och förlossning.

Författaren Moa Martinsson var ett sådant "oäkta" barn. Modern flyttade hem till sin ursprungsfamilj, men då kom det män från byalaget till hennes familj och tyckte att familjen skulle kasta ut den gravida dottern. 

Det fanns också "änglamakerskor" som tog hand om de "oäkta" barnen och misskötte dem så att de dog.

Nej, faderskapstest kommer inte kvinnorna att vilja förbjuda. 

• Anonym (Förstår er båda)
    Anonym (Rolf) skrev 2025-05-20 23:56:14 följande:
    Hur vet vi att du talar sanning? Dagen moderna kvinnor vill ju gärna att faderskapstester förbjuds. Anledningen är ju uppenbar....

Jag förstår inte var du fått det ifrån. Det finns onekligen flera som skrivit i denna tråden , jag en av dem, att de borde göras per automatik så att situationer som denna kan undvikas. 

Om det alltid görs så behöver situationer som denna inte uppstå. Pappan hade inte behövt sparka undan benen på mamman till sitt barn, pappan hade fått svar utan att behöva fråga med allt det väcker och familjen hade fortfarande varit intakt. 

Men, TS, kanske ändå bra att han visade sina sanna färger nu? Om det nu ska finnas något positivt i allt detta tråkiga så är det nog ändå det tänker jag. 

• Anonym (Rolf)
    NinniQX skrev 2025-05-21 07:44:57 följande:

Känns konstigt att han börja bete sig såhär bara sådär? Måste ligga något mer bakom. Kanske är det han som har varit otrogen och vill ha en väg ut? 

Det är givetvis en möjlighet. Men en bra vågad chansning. Tänk om hon hade gått med på testet.
  • Anonym (Rolf)
    Anonym (H) skrev 2025-05-21 00:00:14 följande:
    Länk till till att det stämmer
    Förvisso inte i Sverige, men borde vara det.

• Anonym (Jvx)
    Anonym (Arg) skrev 2025-05-21 00:04:34 följande:
    Varför behöver NI veta det? JAG vet det. Jag har inte hindrat honom från att göra testet, men han förstörde själv sin familj genom att göra såhär.

Men snälla , varför är det så känsligt om du nu inte har gjort något snedsteg? 

Tänk dig in i hur det hade varit att vara kille. Det handlar inte om att inte lita på dig/tro du varit otrogen 

Men med din reaktion tror man ju det 

• Anonym (Jvx)
    Anonym (Förstår er båda) skrev 2025-05-20 15:38:43 följande:

Nä bara att tills du gör testet vill jag inte ha något med detta att göra typ. 

Inte bett henna att göra det, utan krävt, annars?

Inte konstigt man blir sårad då ju. Oavsett orsaken till att han ber om det. 

Men är hon så hysterisk som hon låter i tråden så kan man väl inte bli annat än fundersam? 
  • Anonym (Jvx)

Eller så visar detta bara att deras relation inte är bra. Helt enkelt. 

• Anonym (Arg)
    Anonym (Jvx) skrev 2025-05-21 15:06:37 följande:

Men snälla , varför är det så känsligt om du nu inte har gjort något snedsteg? 

Tänk dig in i hur det hade varit att vara kille. Det handlar inte om att inte lita på dig/tro du varit otrogen 

Men med din reaktion tror man ju det 

Så vad handlar det om då? Det finns ju inga andra sätt för barnet att vara någon annans.
Svar på tråden Han kräver faderskapstest