• Anonym (Lina)

Svenskars rasism

Jag är en tjej med invandrar bakgrund och har i hela mitt liv fått höra att sånna som vi ska vara tacksamma för tryggheten och möjligheterna i Sverige. Jag är tacksam för förutsättningar och utbildningen jag fått ta del av, men bortsätt från det finns det inte mycket att vara glad för. Vad krävs för att man ska bli accepterad i Sverige? Om man gör gott ifrån sig blir man utvisad och har man medborgarskap blir man ständigt kritiserad. Det spelar ingen roll vad vi gör och der är extremt genomskinligt. Är det verkligen invandare som är problemet? 

• Svar på tråden Svenskars rasism
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Emmie) skrev 2025-05-19 07:29:10 följande:
    Min helsvenska moster blev ihjälslagen av sin etniskt svenska man när hon ville skilja sig från honom efter år av misshandeln och kontroll. Men det räknas kanske inte som hedersvåld eftersom de var ljushåriga?
    Nej vanligtvis inte om det var en "normal" svensk man. Troligare är då att det ligger svartsjuka, psykisk sjukdom och eller drog/alkoholmissbruk med i bilden. Svenska män mördar inte sin kvinna, sina barns mamma, för att "familjens heder" är beroende av hennes beteende. Detta ursäktar givetvis inte hans gärning på något sätt och han ska sona sitt fruktansvärda brott mot din moster.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Lina) skrev 2025-05-17 23:48:41 följande:
    Svenskars rasism

Jag är en tjej med invandrar bakgrund och har i hela mitt liv fått höra att sånna som vi ska vara tacksamma för tryggheten och möjligheterna i Sverige. Jag är tacksam för förutsättningar och utbildningen jag fått ta del av, men bortsätt från det finns det inte mycket att vara glad för. Vad krävs för att man ska bli accepterad i Sverige? Om man gör gott ifrån sig blir man utvisad och har man medborgarskap blir man ständigt kritiserad. Det spelar ingen roll vad vi gör och der är extremt genomskinligt. Är det verkligen invandare som är problemet? 

Nu har jag bara läst ditt inlägg och inte hela tråden. Jag har själv invandrarbakgrund, då min far var invandrad från Afrika. Min bakgrund går med andra ord inte att dölja. 

Det finns inga möjligheter till utvisning av mig i alla fall, jag är född här och svensk medborgare. Dessutom härstammar jag från många olika länder, så det finns ingen tydlig plats för mig att åka till heller. Sverige är fast med mig! Skrattande

Ja, man blir ständigt kritiserad för minsta lilla, men det ser jag som ett problem för den som kritiserar mer än för mig. Jag lever ett väldigt gott liv och det roar mig om någon retar sig på det. 

Jag har inga problem med någon av något ursprung, jag befattar mig överhuvudtaget inte med problem-människor. De finns inte för mig och de finns inte varken i mitt bostadsområde eller på jobbet. De finns helt enkelt inte i min värld. 

Njut av livet och arrangera det så att det passar dig med de människor du vill ha omkring dig så behöver du inte bekymra dig om rasister eller andra negativa personer. De behöver inte ha någon inverkan på ditt liv. 
  • Cheers

Rasism innebär att man anser att vissa raser per se är underlägsna. 
    Svenskar är i allmänhet inte rasistiska i denna mening. Det är ytterst sällsynt.

En annan sak är att svenskar kan vara kritiska till omfattande invandring. Det kan vara hela skalan från att framföra sakliga skäl mot stor invandring beroende på de problem som kan följa för samhället till ren fientlighet mot utlänningar, s.k. främlingsfientlighet. Men det är för att immigranterna har en annan bakgrund och kultur inte för att de är av en annan ras och det är inte rasism.

Begreppet rasism är f.ö. helt inadekvat eftersom det är ovetenskapligt. Wikipedia: 

Modern vetenskap har påvisat att det numera endast finns en art av människa, i form av Homo sapiens, kvar på jorden och inom antropologin råder konsensus om att det inte finns människoraser. Man anser att försök till identifiering av rasskillnader mellan människor är rent ovetenskapligt.

Numera används begreppet rasist i politisk propaganda som ett skällsord, som vilket som helst, mot de som man vill angripa som usla människor. Du är ett kräk, eller du är rasist. Det är hipp som happ.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Emilie)
    Anonym (X) skrev 2025-05-19 08:55:10 följande:
    Det räknas inte som hedersvåld då din helsvenska moster var ihop med ett psykfall..

Gör skillnad på att hela släkten sitter och hejjar på, för jag gissar att inte du, din morsa och din farsa var med och planerade mordet på din faster bara för att hon ville skilja sig eller hur?

Vilket är vad hedersvåld är... Det är lillebror, mor och far och kyrkan som är med på mordet.. Inte bara fästmannen.. 

Hur jävla trög är du?
    Men de som utför hedersvåld är ju också psykfall. Det är väl det som är grejen som folk frågar sig. Måste det ha ett särskilt namn bara för att förövaren har ett visst ursprung eller rör det sig om sjuka jävlar i alla dessa fall?

Ingen normal person dödar andra med uppsåt. Man måste vara ett psykfall. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Fundera)
    Anonym (Emilie) skrev 2025-05-19 08:57:57 följande:
    Men de som utför hedersvåld är ju också psykfall. Det är väl det som är grejen som folk frågar sig. Måste det ha ett särskilt namn bara för att förövaren har ett visst ursprung eller rör det sig om sjuka jävlar i alla dessa fall?

Du behöver nog läsa lite mer om hur dessa kulturer fungerar. De som utför hedersvåld är hedersamma, bra människor i sin kulturella kontext. Deras kultur är så väsensskild från vår att den är svårt att förstå. För oss västerlännigar är den totalt ologisk, men om du läser historia och går tillbaka långt i tiden hos oss kan du få en förståelse för hur vår kultur har utvecklats. Vi hade också en liknande kultur för länge sedan. Men medan vårt samhälle har utvecklats, finns hederskulturen som kommer in i vårt land nu finns kvar i de samhällena som vissa invandrare kommer ifrån. Och de ser sin kultur som överlägsen vår.  
  • Anonym (Leva)
    Anonym (Emmie) skrev 2025-05-19 07:29:10 följande:
    Min helsvenska moster blev ihjälslagen av sin etniskt svenska man när hon ville skilja sig från honom efter år av misshandeln och kontroll. Men det räknas kanske inte som hedersvåld eftersom de var ljushåriga?
    Hederskulturen innebär att kvinnorna i familjen är bärare av familjens (och därmed också mannens) heder. Så länge kvinnorna uppträder på förväntat sätt, så är mannens heder, i alla fall till en viss del, i gott behåll.

Om mannen inte skulle leva upp till normerna i den egna kulturen, är han därför delvis skyddad av att kvinnorna i familjens upprätthåller heder.

Med andra ord, om just den här mannen bär sig åt på ett sätt som inte uppskattas av någon (varken av etniska svenskar eller hans egen grupp, det kan vara fråga om kriminalitet eller oförmåga att försörja sig), är hans anseende ändå till viss del skyddat om kvinnorna beter sig som förväntat.

Många hedersmord sker i familjer där problem finns hos männen, de kan vara att de lever utanför lagen på andra sätt. 
    Detta gäller inte alla, men det finns ett samband.

Att etniskt svenska män misshandlar och dödar sina partners förekommer ju! Och det är väldigt tragiskt, men beror på andra mekansismer än just hederskultur.

Men visst, det finns ett inslag av att inte erkänna kvinnans fulla självbestämmande i båda fallen. Men i svensk kultur har den typen av kontroll ändå setts som något konstigt och onormalt.
  • Anonym (Thor)
    Anonym (Emilie) skrev 2025-05-19 08:57:57 följande:

Som du själv förstår försöker man här rättfärdiga och normalisera våldet som utövas av svenska män mot kvinnor. 
Svar på tråden Svenskars rasism