• Anonym (Lina)

Svenskars rasism

Jag är en tjej med invandrar bakgrund och har i hela mitt liv fått höra att sånna som vi ska vara tacksamma för tryggheten och möjligheterna i Sverige. Jag är tacksam för förutsättningar och utbildningen jag fått ta del av, men bortsätt från det finns det inte mycket att vara glad för. Vad krävs för att man ska bli accepterad i Sverige? Om man gör gott ifrån sig blir man utvisad och har man medborgarskap blir man ständigt kritiserad. Det spelar ingen roll vad vi gör och der är extremt genomskinligt. Är det verkligen invandare som är problemet? 

• Svar på tråden Svenskars rasism
  • EnAnonumius
    Anonym (Lina) skrev 2025-05-18 12:16:09 följande:

Jag rättfärdigar inte diskriminering men det du beskriver är inte rasism. Att ungdomar ( Tjejer och killar) söker reaktion genom att göra narr av att du är svensk och kallar dig ord som suedi eller svennehora är tydligt en viss målgrupp. Det är ingen invandrares mamma eller pappa som skriker efter dig och kallar dig ökennamn. MEN det är medelålders män och gamla gubbar som står för den ?största? andelen av rasism mot invandare och specifikt mot kvinnorna som är maktlösa. Gärna i deras berusade tillstånd då känner man sig extra hotad. 

Du säger inte åt andra att de skall "öppna ögonen" och se.. Det är då i så fall  på tiden du öppnarögonen och ser.

Det är rasism mot svenskar att kalla dem för "svennehora", "suede" etc. Men jag vet att det finns invandrar som kategoriskt förnekar detta, dessa samma invandrare sitter sedan och gnäller om många svenskar är rasistiska mot dem.
    Att skriva något så urbota dumt som "det är ju inte vuxna som skriker efter er, nej kanske inte, fast det fråntar inte rasismen som många unga invandrare har mot oss svenskar för den saken skull..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Blatte-Maja) skrev 2025-05-18 17:32:09 följande:
    Verklighet, Thor?
    Varifrån tror du att jag har hämtat mina upplevelser om inte verkligheten? Ett LSD-rus, eller vad?

Fientlighet och fördomar finns i båda lägren och jag vet inte om det ens är så viktigt att procenträkna på vem som står för merparten.
    Det är tyvärr som så att det finns idi***r som skall säga att man har fel om man inte ser saken på "samma sätt" som dem själva..

Du är ju ialf vettig och accepterar det kan se lite olika ut beroende på vem som yttrar sig...
    Anonym (Blatte-Maja) skrev 2025-05-18 17:32:09 följande:
    Det intressanta är att rasismen mot svenskar är ursäktad och får aldrig några konsekvenser, men omvänt kan det räcka att bara begära lite normalt hyfs från en invandrare för att bli brunsmetad, uppsagd, cancellerad. 

Amen... 👍🍻

Sällan man skådar en så perfekt "bullseye" som detta stycke är... 😊
  • EnAnonumius
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-18 21:15:27 följande:
    Mycket tveksamt att du är invandrare.
    På vilket sätt är det tveksamt att "Blatte-Maja" skulle vara svensk.
    Är det för att hon begår det fruktansvärda brottet och har en egen röst och inte skriver efter dina, outalade förväntade mallar, du har om hur en invandrare skall skriva och tycka och tänka?

• EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2025-05-19 05:54:17 följande:
    På vilket sätt är det tveksamt att "Blatte-Maja" skulle vara svensk.
    Är det för att hon begår det fruktansvärda brottet och har en egen röst och inte skriver efter dina, outalade förväntade mallar, du har om hur en invandrare skall skriva och tycka och tänka?
    *På vilket sätt är det tveksamt att "Blatte-Maja" skulle vara invandrare.

Så skall det stå i första meningen...
  • Anonym (Emmie)
    Anonym (X) skrev 2025-05-19 01:06:21 följande:
    Nej det är vi kristna som har gjort det under alla åren. Vilken svensk ungdom har inte sett mormor flyga från balkongen när hon påstår att hon ville skilja sig från morfar liksom. 
    Min helsvenska moster blev ihjälslagen av sin etniskt svenska man när hon ville skilja sig från honom efter år av misshandeln och kontroll. Men det räknas kanske inte som hedersvåld eftersom de var ljushåriga?
  • Tom Araya
    Anonym (Emmie) skrev 2025-05-19 07:29:10 följande:
    Min helsvenska moster blev ihjälslagen av sin etniskt svenska man när hon ville skilja sig från honom efter år av misshandeln och kontroll. Men det räknas kanske inte som hedersvåld eftersom de var ljushåriga?
    Såklart det räknas som hedersrelaterat, men statistiskt så ovanligt att man idag anser den sedvänjan som utrotad ur svensk kultur.
  • Anonym (Emmie)
    Tom Araya skrev 2025-05-19 07:41:00 följande:
    Såklart det räknas som hedersrelaterat, men statistiskt så ovanligt att man idag anser den sedvänjan som utrotad ur svensk kultur.
    Driver du med mig nu? Ovanligt att män slår ihjäl sin fruar? 
  • Tom Araya
    Anonym (Emmie) skrev 2025-05-19 07:44:11 följande:
    Driver du med mig nu? Ovanligt att män slår ihjäl sin fruar? 
    Svenska män, av hedersrelaterade skäl, ja.

När svenskar har ihjäl in partner är det oftast av andra skäl, som missbruk, att gärningsmannen har svårt att kontrollera sina känslor, otrohet m.fl.

Ibland kan det också handla om arv/egendomar eller att bli av med en äkta partner när den ena träffat en ny. I sådana fall händer det att den nya partnern också inblandad.
  • Anonym (Fundera)
    Tom Araya skrev 2025-05-19 07:41:00 följande:
    Nej det gör det inte. Om en man mördar en kvinna av svartsjuka är det inte med automatik hedersrelaterat. Här har du missuppfattat. Heder eller inte beror på kontexten och anledningen till våldet. Varför är det viktigt att mörda frun? Är det för att mannen blir galen an svartsjuka och anser att ingen annan ska få ha henne eller är det för att en skilsmässa drar skam över släkten och får större konsekvenser för familjen framöver i relation till andra familjer? 
Svar på tråden Svenskars rasism