• Anonym (Lina)

Svenskars rasism

Jag är en tjej med invandrar bakgrund och har i hela mitt liv fått höra att sånna som vi ska vara tacksamma för tryggheten och möjligheterna i Sverige. Jag är tacksam för förutsättningar och utbildningen jag fått ta del av, men bortsätt från det finns det inte mycket att vara glad för. Vad krävs för att man ska bli accepterad i Sverige? Om man gör gott ifrån sig blir man utvisad och har man medborgarskap blir man ständigt kritiserad. Det spelar ingen roll vad vi gör och der är extremt genomskinligt. Är det verkligen invandare som är problemet? 

• Svar på tråden Svenskars rasism
  • Anonym (Thor)
    Anonym (Q) skrev 2025-05-18 10:31:29 följande:

Många invandrare gör ingenting för att bli accepterade i Sverige. De insisterar på att inte bara behålla sina värderingar, vanor och kultur utan också tvinga på det på svenskar och be dem anpassa sig i sitt eget land. Om det ifrågasätts skriker man om rasism. Det visas ingen som helst vilja att bli en del av Sverige och det svenska samhället på annat sätt än att uppehålla sig här och, i många fall, motta bidrag. Man vill inte ens lära sig svenska. Inte ens de som är födda här vill tala riktig svenska utan väljer gemensamt att prata ortensvenska trots att man kan prata rent om man vill. Vanlig svenska är för svenskt. Du snackar om att du är tacksam för din utbildning men inte ens det ser man några spår av hos många invandrare. Det räcker med att ta en titt på studentflaken så ser man hela mellanösterns och afrikas flaggor viftas med. Vad har Somalia eller Syrien gjort för din utbildning? Är det Afghanistan eller Albanien som gett dig din gymnasieutbildning? Nej men ändå ska dessa flaggor viftas med och deras musik spelas. Många av de här studenterna har inte ens varit i sina hemländer. I alla fall inte sen de var så pass små att de knappt kommer ihåg det. Det hela handlar om en vägran att acceptera och respektera Sverige och att försöka bli svensk socialt. Man håller fast i sin utländska identitet med näbbar och klor även om man inte bott där sedan man var 3 år utan vuxit upp i Sverige. Sedan undrar man varför inte omgivningen accepterar en som ?svensk?. De vill ju inte bli sedda som svenskar.

Jag håller inte med. Att vara stolt över sin identitet och bakgrund är en nyckel till både personlig lycka och ett öppnare, mer inkluderande samhälle. Våga vara dig själv ? det är något att vara stolt över!

• Meddelande borttaget
  • Gullvivor

Jag tror snarare att det enklaste sättet är att sluta ha behov av att bli accepterad, för det kommer du aldrig bli. Var dig själv och duger det inte så är det inte ditt problem. Att behöva jaga efter att bli accepterad av svenskar är bara sorgligt. 

• Anonym (Lina)
    Anonym (Loco) skrev 2025-05-18 10:05:24 följande:

Vilket trams. Jag är inte heller riktigt svensk, fick medborgarskap för några år sedan. Det är ju ingen som tvingar dig att vara kvar så varför flyttar du inte härifrån? Sverige har fantastiska förmåner som du inte finner i andra länder. Båda föräldrarna får vara lediga när barnen är små, förskolan är typ gratis och män och kvinnor är jämlika. Det enda jag avskyr är vädret! 

Jag tvivlar starkt på att du är invandare men om du är det tycker jag att du ska ändra din attityd och öppna dina ögon. Gäller yttrandefriheten bara svenskar? ska vi få ha rätt till åsikt utan att behöva packa väskan och dra. Min tråd handlar inte om att peka ut alla svenskar men jag har helt klart lockat rätt personer in till tråden. Ni är djupt provocerade över en anledning. En falsk tråd får ingen uppmärksamhet! Mina ord är ren verklighet, Ta ansvar istället för att hitta fel i människor som gör gott ifrån sig. Bitterheten tar er ingenstans!

Jag är glad att du inte stöter på motgångar i landet men för att din erfarenhet är god ska andras inte förminskas. Du verkar som en väldigt naiv invandare som Blundar blint för samhällsproblem. Jag respekterar svenskar, är granne med svenskar och ser upp till svenskar (som inte tillhör den kategorin jag talar om.) Men ska man vara tyst och låta rasismen Utvecklas? ska vi glömma alla koranbränningar, öppen islamofobi av högerpartierna och deras följare. En mamma som vädjar om hjälp av polisen som aktivt väljer att inte prioritera hennes försvunna son som senare hittas död. Sd politiker som hånskrattar SVT reporter för hennes brytning. Detta är er media och våran verklighet. 
  • Anonym (Thor)
    Anonym (Blatte-Maja) skrev 2025-05-18 11:15:38 följande:
    Sverige ÄR väldigt inkluderande! Sverige är unikt i det att all anpassning sker från värdlandets sida, utan något som helst krav på motprestation.

Hade det inte varit schysstare att bjussa tillbaka lite istället för att stenhårt gå in för ett skapa och upprätthålla ett "vi och dom"?

Du kan vara stolt över din identitet utan att köra ner den i halsen på nån, utan att kräva att ett helt land ska anpassa sig efter den. 
    Det är dina egna åsikter som saknar stöd i verkligheten. Experter och forskare inom området menar att Sverige har stora problem med att inkluderingen är ytlig, särskilt inom skola och arbetsliv. De menar att insatser fokuserar mer på att individer ska anpassa sig till systemet än att systemet ska förändras för att bli mer inkluderande. 

Vi i Sverige har också hårda krav på motprestation kopplat till olika former av stöd, särskilt ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd), exempelvis att den som får försörjningsstöd också ska delta i praktik, utbildning eller arbetssökande aktiviteter om arbetsförmåga finns. 
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Bvbq) skrev 2025-05-18 09:19:17 följande:

Den största rasismen kommer från invandrare mot svenskar. Noll respekt. Om man som svensk går genom ett invandrarområde glor de på en som om man vore en grön alien, man slänger sig med uttryck som suedi och svenne menat som kränkning, ?svennehora? är också en av favoritorden att rikta mot svenska kvinnor/flickor och att invandrarna skulle få umgås med eller till och med bli tillsammans med en svensk person? Åh nej nej, det vore katastrof. De skulle aldrig tillåtas utan bitterhet och invändningar. För vissa skulle ett sådant fruktansvärt val, som att älska och bli tillsammans med en svensk man till och med resultera i en flygtur från balkongen. Familjen kan nämligen inte acceptera sån vanheder som att dottern skulle beblanda sig med en svensk och därmed förnedra hela släkten, för trots att de flyttat till Sverige och låtit henne växa upp i Sverige bland svenskar så duger inte en svensk som partner. 

Jag rättfärdigar inte diskriminering men det du beskriver är inte rasism. Att ungdomar ( Tjejer och killar) söker reaktion genom att göra narr av att du är svensk och kallar dig ord som suedi eller svennehora är tydligt en viss målgrupp. Det är ingen invandrares mamma eller pappa som skriker efter dig och kallar dig ökennamn. MEN det är medelålders män och gamla gubbar som står för den ?största? andelen av rasism mot invandare och specifikt mot kvinnorna som är maktlösa. Gärna i deras berusade tillstånd då känner man sig extra hotad. 

Jag vet inte vilken värld du lever i men det är många invandare med svenska vänner och partners. Det är inte ofta du går ut och blir bjuden på bröllop? Jag har många vänner som är gifta med svenska män/kvinnor Och vad jag vet är alla hela och har inte tagit en flygtur från balkongen. 

• Anonym (Ja)
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-18 09:55:20 följande:
    Dina åsikter räknas nog som rasistiska fördomar. Du tar exempel på vad en extremt liten del av kriminella invandrare gör och sedan målar upp en bild av att invandrare är på det sättet. Det finns svenskar som slår sina fruar och våldtar sina egna döttrar men du menar väl att vi svenskar är sådana i allmänhet? Har du sett Dumpen? Nästan alla pedofiler där är svenskar.
    Mina åsikter får räknas hur de vill men kan garantera att det är många som delar dem med mig. Fundera på om det kanske är så att det finns en anledning till att många har dessa åsikter. Kanske har de formats av den verklighet som vi ser varje dag i media? Kan även garantera att hade vi haft en invandring hit på nivå med många östeuropeiska länder så hade det varit betydligt svårare att hitta människor som tycker så.

Skrev jag någonstans att det inte finns svenska kvinnomisshandlare eller pedofiler? Svar nej så lägg ner de insinuationerna. Bland kvinnomisshandlarna är dock män med invandrarbakgrund kraftigt överrepresenterade, i synnerhet män från östafrika och mellanöstern. Det är ett sedan länge etablerat faktum och det blir inte mindre sant bara för att du försöker med whatsboutism.

Bland pedofiler tror jag säkert att de flesta gärningsmän är svenskar men så är ju också 80% av befolkningen "svensk" så det bör finnas fler brottslingar med svensk bakgrund. Det borde därför även vara en större andel svenska gängmedlemmar, kvinnomisshandlare, kontraktsmördare, hedersvåldsutövare m.m. men här är de förvånansvärt få. Personer med invandrarbakgrund dominerar totalt den statistiken.
  • Anonym (Thor)
    Anonym (Ja) skrev 2025-05-18 13:32:28 följande:
    Mina åsikter får räknas hur de vill men kan garantera att det är många som delar dem med mig. Fundera på om det kanske är så att det finns en anledning till att många har dessa åsikter. Kanske har de formats av den verklighet som vi ser varje dag i media? Kan även garantera att hade vi haft en invandring hit på nivå med många östeuropeiska länder så hade det varit betydligt svårare att hitta människor som tycker så.

Skrev jag någonstans att det inte finns svenska kvinnomisshandlare eller pedofiler? Svar nej så lägg ner de insinuationerna. Bland kvinnomisshandlarna är dock män med invandrarbakgrund kraftigt överrepresenterade, i synnerhet män från östafrika och mellanöstern. Det är ett sedan länge etablerat faktum och det blir inte mindre sant bara för att du försöker med whatsboutism.

Bland pedofiler tror jag säkert att de flesta gärningsmän är svenskar men så är ju också 80% av befolkningen "svensk" så det bör finnas fler brottslingar med svensk bakgrund. Det borde därför även vara en större andel svenska gängmedlemmar, kvinnomisshandlare, kontraktsmördare, hedersvåldsutövare m.m. men här är de förvånansvärt få. Personer med invandrarbakgrund dominerar totalt den statistiken.
    Som du presenterar det själv, fnns det kvinnomisshandlare, pedofiler och kriminiella både bland svenskar och invandrare. Men av någon anledning normaliserar du det när det handlar om etniska svenskar och demoniserar det när det handlar om invandrare.

Det är rasistiskt.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-18 14:47:50 följande:
    Som du presenterar det själv, fnns det kvinnomisshandlare, pedofiler och kriminiella både bland svenskar och invandrare. Men av någon anledning normaliserar du det när det handlar om etniska svenskar och demoniserar det när det handlar om invandrare.

Det är rasistiskt.
    Det är demoniskt oavsett etnisk bakgrund på gärningsmannen. Här normaliseras ingenting. Jag påpekar att grova våldsbrott, och sannolikt även narkotikabrott, pga kopplingen till gängkriminalitet är betydligt vanligare bland personer med invandrarbakgrund. Detta har ingenting med rasism att göra så du kan stoppa ner det töntiga rasistkortet i skjortan igen. Det är fakta men du får gärna visa mig fakta och undersökningar som motsäger mina påståenden att det finns en markant överrepresentation av invandrare från huvudsakligen MEA bland exempelvis dömda sexualbrottslingar, mördare, misshandlare och narkotikabrottslingar...  Personer med påbrå från Indien, Östasien och Nord- eller sydamerika har inte npgon nämnvärd överrepresentation i brottstatistiken. Det är enbart personer med rötterna i MEA som kan ändra denna statistik genom att ändra sitt beteende men för att kunna det måste de först ändra sina värderingar och normer vilket TS tydligt visar att hon inte är intresserad av. 

Med TS blir det lite som att "jag gör vad som helst så länge det inte innebär att jag måste ändra på mitt tankesätt, värderingar och traditioner"... Med andra ord dissar hon den enda väg som skulle ta henne närmare det hon säger sig önska....
  • Anonym (H)
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-18 09:55:20 följande:
    Dina åsikter räknas nog som rasistiska fördomar. Du tar exempel på vad en extremt liten del av kriminella invandrare gör och sedan målar upp en bild av att invandrare är på det sättet. Det finns svenskar som slår sina fruar och våldtar sina egna döttrar men du menar väl att vi svenskar är sådana i allmänhet? Har du sett Dumpen? Nästan alla pedofiler där är svenskar.
    Håller med
Svar på tråden Svenskars rasism