• Anonym (Lina)

Svenskars rasism

Jag är en tjej med invandrar bakgrund och har i hela mitt liv fått höra att sånna som vi ska vara tacksamma för tryggheten och möjligheterna i Sverige. Jag är tacksam för förutsättningar och utbildningen jag fått ta del av, men bortsätt från det finns det inte mycket att vara glad för. Vad krävs för att man ska bli accepterad i Sverige? Om man gör gott ifrån sig blir man utvisad och har man medborgarskap blir man ständigt kritiserad. Det spelar ingen roll vad vi gör och der är extremt genomskinligt. Är det verkligen invandare som är problemet? 

• Svar på tråden Svenskars rasism
  • Xenia

Men hedersförtryck och hedersmord är importerat, det är ett faktum.

• Anonym (Fundera)
    Anonym (Lina) skrev 2025-05-18 12:16:09 följande:

Jag rättfärdigar inte diskriminering men det du beskriver är inte rasism. Att ungdomar ( Tjejer och killar) söker reaktion genom att göra narr av att du är svensk och kallar dig ord som suedi eller svennehora är tydligt en viss målgrupp. Det är ingen invandrares mamma eller pappa som skriker efter dig och kallar dig ökennamn. MEN det är medelålders män och gamla gubbar som står för den ?största? andelen av rasism mot invandare och specifikt mot kvinnorna som är maktlösa. Gärna i deras berusade tillstånd då känner man sig extra hotad. 

Jag vet inte vilken värld du lever i men det är många invandare med svenska vänner och partners. Det är inte ofta du går ut och blir bjuden på bröllop? Jag har många vänner som är gifta med svenska män/kvinnor Och vad jag vet är alla hela och har inte tagit en flygtur från balkongen. 

Så om svenska ungdomar söker reaktion genom att göra narr av att någon är invandrare så är det inte rasism? Din logik haltar lite måste jag säga.
  • Anonym (Trötter)
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-18 12:12:10 följande:
    Vi i Sverige har också hårda krav på motprestation kopplat till olika former av stöd, särskilt ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd), exempelvis att den som får försörjningsstöd också ska delta i praktik, utbildning eller arbetssökande aktiviteter om arbetsförmåga finns. 
    Jag kan ärligt inte säga att jag tycker att delta i praktik, utbildning eller arbetssökande aktiviteter är speciellt hårda krav. Vad skulle du vilja ha för krav istället?
  • Anonym (H)
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-18 14:47:50 följande:
    Som du presenterar det själv, fnns det kvinnomisshandlare, pedofiler och kriminiella både bland svenskar och invandrare. Men av någon anledning normaliserar du det när det handlar om etniska svenskar och demoniserar det när det handlar om invandrare.

Det är rasistiskt.
    Detta beteende har inget med etnicitet att göra, kvinnomisshandel är lika vanligt här som i övriga världen t.ex. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (X)
    Anonym (Lina) skrev 2025-05-18 12:16:09 följande:

Jag vet inte vilken värld du lever i men det är många invandare med svenska vänner och partners. Det är inte ofta du går ut och blir bjuden på bröllop? Jag har många vänner som är gifta med svenska män/kvinnor Och vad jag vet är alla hela och har inte tagit en flygtur från balkongen. 

Så du förnekar att kvinnor har börjat flyga ifrån balkonger sedan 2015 då dom flesta av er kom hit? 

Du kanske är så van med det sättet att se på familj att du inte ser det? Men vi svenskar som inte förstår det tankesättet om just familjemedlemar märker det.. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Thor)
    Anonym (Ja) skrev 2025-05-18 15:33:41 följande:
    Det är demoniskt oavsett etnisk bakgrund på gärningsmannen. Här normaliseras ingenting. Jag påpekar att grova våldsbrott, och sannolikt även narkotikabrott, pga kopplingen till gängkriminalitet är betydligt vanligare bland personer med invandrarbakgrund. Detta har ingenting med rasism att göra så du kan stoppa ner det töntiga rasistkortet i skjortan igen. Det är fakta men du får gärna visa mig fakta och undersökningar som motsäger mina påståenden att det finns en markant överrepresentation av invandrare från huvudsakligen MEA bland exempelvis dömda sexualbrottslingar, mördare, misshandlare och narkotikabrottslingar...  Personer med påbrå från Indien, Östasien och Nord- eller sydamerika har inte npgon nämnvärd överrepresentation i brottstatistiken. Det är enbart personer med rötterna i MEA som kan ändra denna statistik genom att ändra sitt beteende men för att kunna det måste de först ändra sina värderingar och normer vilket TS tydligt visar att hon inte är intresserad av. 

Med TS blir det lite som att "jag gör vad som helst så länge det inte innebär att jag måste ändra på mitt tankesätt, värderingar och traditioner"... Med andra ord dissar hon den enda väg som skulle ta henne närmare det hon säger sig önska....
    Nej, din agenda är ganska tydlig för mig. Du demoniserar alla invandrare genom att peka ut de som våldtäktsmän och kriminella trots att dessa brott är mycket vanliga även hos etniska svenskar. Män är tex överpresenterade när det gäller våldtäkt. Betyder det att alla män bär kollektivt ansvar? Du tom skyller allt på trådstartaren som är en kvinna. Som om hon själv går runt och våldtar kvinnor. 

Det är rasism.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Svenskars rasism