• Anonym (Lina)

Svenskars rasism

Jag är en tjej med invandrar bakgrund och har i hela mitt liv fått höra att sånna som vi ska vara tacksamma för tryggheten och möjligheterna i Sverige. Jag är tacksam för förutsättningar och utbildningen jag fått ta del av, men bortsätt från det finns det inte mycket att vara glad för. Vad krävs för att man ska bli accepterad i Sverige? Om man gör gott ifrån sig blir man utvisad och har man medborgarskap blir man ständigt kritiserad. Det spelar ingen roll vad vi gör och der är extremt genomskinligt. Är det verkligen invandare som är problemet? 

• Svar på tråden Svenskars rasism
  • Anonym (w)

Okontrollerad invandring från världens mest dysfunktionella länder ligger bakom i princip alla de problem vi har idag.

Påverkar hela samhället.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Thor)
    Anonym (Blatte-Maja) skrev 2025-05-18 21:04:39 följande:
    Bara lägg av nu okej? Du skjuter bara vilt omkring dig, så som folk gör när de är inträngda i ett hörn och har slut på argument.

Om du har lov att hänvisa till statistik, då ska andra också kunna göra det. Om de gör det i rasistiskt syfte eller nåt annat är inte din sak att avgöra.

Jag tror inte att du och övriga godhetsknarkande pk-tomtar fattar vilken björntjänst ni gör oss invandrare. Det är lättjänade poäng för er, men inte tusan bidrar ni till att förbättra attityden mot invandrare. 

Vill du göra oss gott? Se och erkänn sådant som finns mitt framför näsan på dig och tala om det sakligt och lösningsorienterat. 
    Mycket tveksamt att du är invandrare.

Om det är någon som skjuter vilt så är det rasister som splittrar vårt fina land och samhälle genom att sprida hatisk propaganda mot 30% av våra invånare. Kriminalitet har ingen etnicitet. 
  • Anonym (py)
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-18 21:15:27 följande:
    Mycket tveksamt att du är invandrare.

Om det är någon som skjuter vilt så är det rasister som splittrar vårt fina land och samhälle genom att sprida hatisk propaganda mot 30% av våra invånare. Kriminalitet har ingen etnicitet. 
    Så du menar att alla seriösa forskningsprojekt kring kriminellas ursprung är felaktiga? Att forskningsresultaten av att fler procent invandrare är kriminell, än svenskar är felaktiga? Kan du länka till den forskning du gjort som visar att det är fler procent av svenska kriminella? Jag har googlat och läst från seriösa sidor och där framgår det att det är fler procent av kriminella som är invandrare i första och andra generationen än det är svenskar. Jag blir uppriktigt nyfiken på var dina källor kommer ifrån då polisens, Lunds universitetets, BRÅ?s m.fl uppgifter är felaktiga.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Thor)
    Anonym (py) skrev 2025-05-18 21:38:19 följande:
    Så du menar att alla seriösa forskningsprojekt kring kriminellas ursprung är felaktiga? Att forskningsresultaten av att fler procent invandrare är kriminell, än svenskar är felaktiga? Kan du länka till den forskning du gjort som visar att det är fler procent av svenska kriminella? Jag har googlat och läst från seriösa sidor och där framgår det att det är fler procent av kriminella som är invandrare i första och andra generationen än det är svenskar. Jag blir uppriktigt nyfiken på var dina källor kommer ifrån då polisens, Lunds universitetets, BRÅ?s m.fl uppgifter är felaktiga.
    Nej, du förstår inte. Att använda statistik om överrepresentation för att kollektivt skuldbelägga eller misstänkliggöra en hel folkgrupp invandrare är ett klassiskt exempel på rasistiskt, felaktig generalisering och grupptänkande, vilket saknar vetenskaplig grund och logisk hållbarhet.
  • Anonym (Thor)
    Anonym (Ja) skrev 2025-05-18 19:55:27 följande:
    "Mycket vanligt"? Snacka om att trolla. Både bland svenskar och invandrade är det exempelvis mycket ovanligt att män våldtar kvinnor men av de som gör det har en klar majoritet MENA-påbrå trots att denna grupp utgör max 20% av befolkningen som helhet. Detta kallas för överrepresentation i statistiken. Du viftar med rasistkortet igen men du har ingenting att komma med som motsäger mitt påstående eller stödjer din egen tes. 

Om du tolkar det jag skriver som att jag skyller våldtäkter på TS så får du nog gå en kurs i läsförståelse. Däremot bär hon sannolikt en del av ansvaret för att hon och andra upplever "rasism"... och hon är uppenbarligen inte villig att göra vad som krävs för att ändra på det. Man tar seden dit man kommer om man vill passa in och bli en i gänget.
    En överväldigande majoritet av alla invandrare misstänks aldrig för brott. 88 procent av utrikes födda har inte misstänktes för något brott, jämfört med 95 procent bland svenskfödda med svenskfödda föräldrar.

Forskning visar att socioekonomiska faktorer som arbetslöshet, segregation och social utsatthet har större betydelse för brottslighet än etnicitet eller ursprung.Det finns även indikationer på att invandrare oftare polisanmäls, blir föremål för polisspaning och i högre grad lagförs, vilket kan påverka statistiken.

Invandrare är inte en homogen grupp; brottsligheten varierar kraftigt mellan olika ursprungsgrupper och individer.
  • Anonym (Thor)
    Anonym (Blatte-Maja) skrev 2025-05-18 21:49:05 följande:
    Mycket tveksamt att du är svensk.

Utöver godhetsposerande wokies, vet du vad som skapar "rasister som skjuter vilt" i Sverige? Jo, såna som faktiskt skjuter vilt på riktigt, med vapen. Du vet, de där som av ren tillfällighet bara RÅKAR ha en annan etnicitet. 

Och naturligtvis bidrar de inte till nån splittring eller så. De visar bara sin kärlek gentemot 70% av invånarna. Det är nog så att skottlossningen i själva verket är ett slags salut, för att fira svenskarna. Ja, så måste det nog vara.
    Att hetsa mot alla invandrare för att några få begår brott är fel av flera skäl:

Det är olagligt enligt svensk lag. Svensk lag förbjuder hets mot folkgrupp. Det innebär att det är förbjudet att sprida hot, hat eller missaktning mot grupper av människor utifrån deras ras, hudfärg, nationella eller etniska ursprung eller religion. Att offentligt uttrycka sig nedsättande om alla invandrare på grund av enskilda individers brottslighet kan därför utgöra hets mot folkgrupp.

Det är orättvist och generaliserande. Att döma en hel grupp utifrån några individers handlingar är en form av kollektiv skuldbeläggning. Det saknar logik och rättvisa, eftersom majoriteten av invandrare inte begår brott. Sådan rasistisk generalisering skapar fördomar och diskriminering.

Det försvårar integration och ökar motsättningar. När en hel grupp pekas ut som problematisk eller kriminell, trots att de flesta är laglydiga, kan det leda till utanförskap, minskad tillit och ökade motsättningar i samhället. Det kan även skapa en grogrund för ytterligare konflikter och försvåra integrationen.

Statistiken är komplex och kan misstolkas.
    Att invandrare är överrepresenterade i viss kriminalstatistik beror på flera faktorer, bland annat sociala och ekonomiska förhållanden, samt möjliga snedvridningar i rättssystemet. Det är därför felaktigt att dra slutsatsen att invandrare som grupp är mer kriminella, eller att använda detta som grund för hets.

• Anonym (Hmm)

Det får vara hur det vill men - det jag har noterat är att det har blivit betydligt snabbare att dra "rasiskortet" i alla olika situationer.
    Alla invandrare som känner sig fel behandlade påpekar att de är just - invandrare.
    Det finns så många som jobbar, sköter sig i samhället men .... så har vi alla som inte vill svara på frågor om "hedersmord" och när hörde vi senast om en moské som fördömde ett terrordåd?
    Kärlekens religion - yea rigt!

• Anonym (py)
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-18 22:40:38 följande:
    Nej, du förstår inte. Att använda statistik om överrepresentation för att kollektivt skuldbelägga eller misstänkliggöra en hel folkgrupp invandrare är ett klassiskt exempel på rasistiskt, felaktig generalisering och grupptänkande, vilket saknar vetenskaplig grund och logisk hållbarhet.
    Alltså är många myndigheter vi har i Sverige rasistiska? Forskningsresultat är bara rasistiskt dravel? Jag väljer att tro på forskare än på en man? som inte vill visa någon som bevisar att forskarna har fel. 
Svar på tråden Svenskars rasism