Anonym (Thor) skrev 2025-05-27 10:13:08 följande:
Motstånd mot kunskap, vetenskap och statistik bland rasister kan förstås utifrån flera mekanismer och motiv:
Forskning Utmanar rasisternas egna rasistiska världsbild. Vetenskaplig kunskap och statistik visar på att rasistiska föreställningar om skillnader mellan människor saknar grund. När fakta inte stämmer överens med den egna rasistiska ideologin, tenderar de att avfärda eller misstänkliggöra fakta och forskning.
Vetenskap och statistik synliggör och kritiserar de strukturer som rasism bygger på. För den som försvarar dessa strukturer kan vetenskapen upplevas som ett hot. Att avfärda forskning och statistik blir då ett sätt att försvara den rasiatiska tolkningsföreträde.
Rasisterna har en mycket Selektiv kunskapsproduktion. I stort sätt alla kritiska röster avfärdas. Forskning om rasism och diskriminering har förnekats av rasister tex genom att hävda att forskningen är politiskt styrd eller partisk.
Rasisterna använder statistik selektivt för att legitimera rasistiska idéer, men när samma metoder visar på motsatsen avfärdas de som oväsentliga eller felaktiga. Detta har historiska paralleller, där exempelvis rasbiologi användes för att rättfärdiga rasistiska system, men när modern forskning visar på motsatsen avfärdas den.
En vanlig strategi är också att göra rasism till ett individuellt problem ("någon tycker bara så", "det är bara rn åsikt"), snarare än att se det som ett samhälleligt och strukturellt fenomen. Det leder till att kunskap och statistik om strukturell rasism avfärdas som irrelevant eller överdriven.
Att du orkar. Fascinerande. Okej, copy/paste från ChatGPT är kanske inte nåt som kräver nån större ansträngning, men ändå.
Om du får gehör eller inte hänger på antalet upprepningar, är det vad du tror?
Det är snarare tvärtom, Thor. Om jag hade tillhört din falang hade jag bönfallit dig att sluta, eftersom du gör parodi av en viktig kamp.
Men de bruna är nog glada för tjänsten du gör dem. Snart börjar jag misstänka att det i själva verket är deras ärenden du går, via nåt slags reversed psychology.