• Anonym (Lina)

Svenskars rasism

Jag är en tjej med invandrar bakgrund och har i hela mitt liv fått höra att sånna som vi ska vara tacksamma för tryggheten och möjligheterna i Sverige. Jag är tacksam för förutsättningar och utbildningen jag fått ta del av, men bortsätt från det finns det inte mycket att vara glad för. Vad krävs för att man ska bli accepterad i Sverige? Om man gör gott ifrån sig blir man utvisad och har man medborgarskap blir man ständigt kritiserad. Det spelar ingen roll vad vi gör och der är extremt genomskinligt. Är det verkligen invandare som är problemet? 

• Svar på tråden Svenskars rasism
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Thor)
    Anonym (Vilija) skrev 2025-05-27 13:49:50 följande:
    Uppmaning att vara tacksam för möjligheter är inte rasism, inte att få möjligheter heller. Rasism är bland annat uppdelning i långskallar och kortskallar och rangordning baserat på nedärvda egenskaper. Ordet rasist är ganska missbrukat. Sök dig till ett smalare sammanhang än svenskhet där du blir accepterad.
    Att få skydd eller möjlighet att bosätta sig i ett nytt land grundar sig i internationella avtal och mänskliga rättigheter. Att förvänta sig tacksamhet bara från invandrare är att förminska individens ställning och rätt till lika behandling. Många andra svenskar får också bidrag av olika slag men ingrn kräver tacksamhet från de.

När tacksamhet krävs, snarare än att vara en känsla som uppstår spontant, leder det till att individen känner skuld och en känsla av att ständigt behöva ge tillbaka eller bevisa sitt värde. Detta påverkar integrationsprocessen negativt och skapar en känsla av att man aldrig riktigt hör hemma eller blir accepterad som jämlik medlem i samhället.

Krav på tacksamhet kommer uteslutande från rasister och används för att tysta invandrare och hindra dem från att uttrycka kritik mot samhället, tex att säga emot rassmen. 

När bara invandrare förväntas vara tacksamma upprätthålls också en bild av dem som gäster i Sverige snarare än som fullvärdiga samhällsmedlemmar. Det gör att de aldrig fullt ut ses som jämlika, oavsett hur mycket de bidrar eller hur länge de bott i landet. En person som är född och uppvuxen i Sverige, men har invandrarbakgrund, kan uppleva det som orimligt att förväntas vara tacksam för något som är självklart för andra svenskar.

Sedan borde du uppdatera dina kunskaper om vad rasism betyder egentlingen. Det var länge sedan man mätte skallar.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Kludd o Sudd
    Anonym (X) skrev 2025-05-27 16:37:07 följande:
    Men vaddå oss alla? Det där är en jävla serb du sitter och diskuterar med som låtsas att han är svensk. Vad tror du han nickar svensk för?

(Han är en ryssälskande liten parasit råtta..)

"Oss alla" = alla oss som är emot rasism. Han menar väl, men hans sätt att föra kampen mot rasism är kontraproduktiv,

Btw, Thor är inte serb, han är ett offer för serber. (Dvs, om min profilering av honom är korrekt, vilket den såklart inte behöver vara.)

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Lilli)

Det är INTE invandrarna som är problemet! Det är svenskarna. Jag är 100% svensk, uppvuxen i Sverige och har under hela mitt liv inte förstått mig på människor som ser något ?dåligt? med folk som inte är 100% lika dem själva. Folk är så rädda och kränkta för/till MÄNNISKOR som ser annorlunda ut

• Meddelande borttaget
  • Anonym (H)
    Agdaa skrev 2025-05-27 13:03:27 följande:

Jag tror att det beror på all diskriminering som görs av svenskar i detta land. Alla utlänningar som kommer hit får alla bidrag och förmåner med tillgång till information som är översatt på deras språk och dessutom tolk. Hur många andra länder har den servicen till sina utlänningar?
    Gamla som har jobbat i Sverige hela sina liv blir av med sina bidrag och medicinsk hjälp och alla anda förmåner som de har haft förut och måste sälja sina hem som "nysvenskar" får bo i helt gratis sen. Jag förstår verkligen att man reagerar på detta, det är inte en dag för tidigt, borde skett för länge sedan.

PS. Det heter bortsett

Det stämmer inte.
Svar på tråden Svenskars rasism