Anonym (Thor) skrev 2025-05-27 16:37:28 följande:
Anonym (Vilija) skrev 2025-05-27 13:49:50 följande:
Uppmaning att vara tacksam för möjligheter är inte rasism, inte att få möjligheter heller. Rasism är bland annat uppdelning i långskallar och kortskallar och rangordning baserat på nedärvda egenskaper. Ordet rasist är ganska missbrukat. Sök dig till ett smalare sammanhang än svenskhet där du blir accepterad.
Att få skydd eller möjlighet att bosätta sig i ett nytt land grundar sig i internationella avtal och mänskliga rättigheter. Att förvänta sig tacksamhet bara från invandrare är att förminska individens ställnin'g och rätt till lika behandling. Många andra svenskar får också bidrag av olika slag men ingrn kräver tacksamhet från de.
När tacksamhet krävs, snarare än att vara en känsla som uppstår spontant, leder det till att individen känner skuld och en känsla av att ständigt behöva ge tillbaka eller bevisa sitt värde. Detta påverkar integrationsprocessen negativt och skapar en känsla av att man aldrig riktigt hör hemma eller blir accepterad som jämlik medlem i samhället.
Krav på tacksamhet kommer uteslutande från rasister och används för att tysta invandrare och hindra dem från att uttrycka kritik mot samhället, tex att säga emot rassmen.
När bara invandrare förväntas vara tacksamma upprätthålls också en bild av dem som gäster i Sverige snarare än som fullvärdiga samhällsmedlemmar. Det gör att de aldrig fullt ut ses som jämlika, oavsett hur mycket de bidrar eller hur länge de bott i landet. En person som är född och uppvuxen i Sverige, men har invandrarbakgrund, kan uppleva det som orimligt att förväntas vara tacksam för något som är självklart för andra svenskar.
Sedan borde du uppdatera dina kunskaper om vad rasism betyder egentlingen. Det var länge sedan man mätte skallar.
"
Att förvänta sig tacksamhet bara från invandrare är att förminska individens ställnin'g och rätt till lika behandling."
Man lär sina småbarn att vara tacksamma även om de är missnöjda med den fula tröjan de fick i julklapp av farmor, man ska liksom vara tacksam för något skit man inte bad om men man ska inte kunna förvänta sig tacksamhet från de som flyttat från sämre till bättre för att få ett mycket bättre liv, med möjligjeter som de inte har i sitt hemland det är ju rasistiskt. Man ska inte kunna kritisera det negativa invandring för med sig utan att bli rasist stämplad.
Man ska vara multitollerant kulturrelativist medan du själv inte är kapabel att ha en seriös diskussion och diskvalificerar de som inte tycker som du med "rasist"
Jag tycker det är intressant att de som är så jäkla öppensinnade samtidigt är väldigt iltolleranta mot oliktänkande.
"
Krav på tacksamhet kommer uteslutande från rasister och används för att tysta invandrare och hindra dem från att uttrycka kritik mot samhället, tex att säga emot rassmen."
Gör inte du själv lite väl grova stereotypa generaliseringar?
Ska vi invandrare vara tacksamma?
En del invandrare blir upprörda när jag pratar om tacksamhet. Det tycker att den inställningen ger de svenskar rätt som tycker att invandrare ska hålla tyst, vara glada för att de är i Sverige och till exempel inte kritisera rasism eller diskriminering.
Jag förstår upprördheten, men bara delvis. De som avkräver mig och mina vänner med invandrarbakgrund tacksamhet brukar nämligen inte vara invandringsfientliga svenskar. Tvärtom har det varit svenskar med självbilden att de är toleranta och uppskattar olikheter och mångfald som ? ofta tyst ? bett mig vara tacksam för att jag fått komma till Sverige, när jag påpekar att det finns brister med den svenska integrationen.
När jag föreläser för första generationens invandrare är tacksamhet ett ämne som ofta lyfts i samtalen, men då utan att någon tycker att det är konstigt.
Vet vad de flytt ifrån
Många vill prata om hur genuint tacksamma de är för det som Sverige erbjuder dem och deras familj. Precis som jag är de medvetna om vad de flytt ifrån och vad de kommit till. Få lämnar sina hemländer för att det är kul eller för att Sverige anses vara bekvämt att leva i med socialbidrag och annat. Skälen brukar vara allvarliga, situationen man lämnar bakom sig hopplös.
kvartal.se/artiklar/ska-vi-invandrare-vara-tacksamma/