• Anonym (Lina)

Svenskars rasism

Jag är en tjej med invandrar bakgrund och har i hela mitt liv fått höra att sånna som vi ska vara tacksamma för tryggheten och möjligheterna i Sverige. Jag är tacksam för förutsättningar och utbildningen jag fått ta del av, men bortsätt från det finns det inte mycket att vara glad för. Vad krävs för att man ska bli accepterad i Sverige? Om man gör gott ifrån sig blir man utvisad och har man medborgarskap blir man ständigt kritiserad. Det spelar ingen roll vad vi gör och der är extremt genomskinligt. Är det verkligen invandare som är problemet? 

• Svar på tråden Svenskars rasism
  • Kludd o Sudd
    Anonym (L.) skrev 2025-05-27 18:25:59 följande:

Eller så pratar vi om rasismen som invandrare utövar mot svenskar. Eller rasismen mellan invandrare mot invandrare. Olika invandrargrupper som avskyr varandra.

Avhandlat, bortviftat.
    Inlägg #255, #311
  • nihka
    Anonym (Svensk) skrev 2025-05-27 18:26:50 följande:

Rasism är ett starkt ord och väldigt få är rasister.
    Främlingsfientlighet är vanligare.

Ja, ganska ovanligt och ändå har så många hittat hit.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • EnAnonumius
    nihka skrev 2025-05-27 18:34:25 följande:
    Man får tydligen nu inte svara dig utan att du skall gå i taket tydligen.
    Så du anser att tjata och tjata om samma sak, och tvinga på något som inte stämmer med verkligheten,  är att "svara"? 🙄

Ja ja då får du väl tycka så då om du hare behov av det. 🙄
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • nihka
    EnAnonumius skrev 2025-05-27 20:23:21 följande:
    Så du anser att tjata och tjata om samma sak, och tvinga på något som inte stämmer med verkligheten,  är att "svara"? 🙄

Ja ja då får du väl tycka så då om du hare behov av det. 🙄
    Jag bara kopierade dina ord och svarade på ditt inlägg med dem. Du verkar inte gilla hur du uttrycker dig Foten i munnen
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (H)
    Anonym (X) skrev 2025-05-27 17:36:24 följande:
    Det gör det visst det. 

Bara ta en titt på vad svensken får i pension, kontra hur mycket som ges bort till folk som inte ens kan svenska och har jobb.
    Vet hur som att det inte stämmer med dom i min omgivning. 
  • Anonym (w)

Eller så pratar vi om rasismen som invandrare utövar mot svenskar. Eller rasismen mellan invandrare mot invandrare. Olika invandrargrupper som avskyr varandra.

Förstår inte varför man klagar samtidigt som man ändå väljer att stanna kvar här? Flytta till ett annat land om det är så hemskt här. 

Ta en titt på brottsstatistiken (och vilka som är överrepresenterade i vissa brottskategorier, trots att de ej utgör majoriteten av befolkningen) så får du svar på varför många svenskar är less och förbannade. 

Ja, det är inte rasism att berätta hur det är om man refererar till forskning, utredningar.
    Att vara orolig för hur det är och hur framtiden ska bli är heller inte rasism.
  • Anonym (Thor)

Förstår inte varför man klagar samtidigt som man ändå väljer att stanna kvar här? Flytta till ett annat land om det är så hemskt här. 

Ta en titt på brottsstatistiken (och vilka som är överrepresenterade i vissa brottskategorier, trots att de ej utgör majoriteten av befolkningen) så får du svar på varför många svenskar är less och förbannade. 

När det kommer till brott som verkligen skakar om, som pedofili, så är det plötsligt väldigt tyst om gärningsmännens bakgrund. Då är det inte längre lika intressant med statistik, då ska det "inte generaliseras"?

www.dumpen.se
  • EnAnonumius
    ClumsySmurf skrev 2025-05-27 18:14:44 följande:
    "Att förvänta sig tacksamhet bara från invandrare är att förminska individens ställnin'g och rätt till lika behandling."

Man lär sina småbarn att vara tacksamma även om de är missnöjda med den fula tröjan de fick i julklapp av farmor, man ska liksom vara tacksam för något skit man inte bad om men man ska inte kunna förvänta sig tacksamhet från de som flyttat från sämre till bättre för att få ett mycket bättre liv, med möjligjeter som de inte har i sitt hemland det är ju rasistiskt. Man ska inte kunna kritisera det negativa invandring för med sig utan att bli rasist stämplad.

Man ska vara multitollerant kulturrelativist medan du själv inte är kapabel att ha en seriös diskussion och diskvalificerar de som inte tycker som du med "rasist"
    Jag tycker det är intressant att de som är så jäkla öppensinnade samtidigt är väldigt iltolleranta mot oliktänkande.
    Ska vi invandrare vara tacksamma?

En del invandrare blir upprörda när jag pratar om tacksamhet. Det tycker att den inställningen ger de svenskar rätt som tycker att invandrare ska hålla tyst, vara glada för att de är i Sverige och till exempel inte kritisera rasism eller diskriminering.

Jag förstår upprördheten, men bara delvis. De som avkräver mig och mina vänner med invandrarbakgrund tacksamhet brukar nämligen inte vara invandringsfientliga svenskar. Tvärtom har det varit svenskar med självbilden att de är toleranta och uppskattar olikheter och mångfald som ? ofta tyst ? bett mig vara tacksam för att jag fått komma till Sverige, när jag påpekar att det finns brister med den svenska integrationen.

När jag föreläser för första generationens invandrare är tacksamhet ett ämne som ofta lyfts i samtalen, men då utan att någon tycker att det är konstigt.

Vet vad de flytt ifrån

Många vill prata om hur genuint tacksamma de är för det som Sverige erbjuder dem och deras familj. Precis som jag är de medvetna om vad de flytt ifrån och vad de kommit till. Få lämnar sina hemländer för att det är kul eller för att Sverige anses vara bekvämt att leva i med socialbidrag och annat. Skälen brukar vara allvarliga, situationen man lämnar bakom sig hopplös.

kvartal.se/artiklar/ska-vi-invandrare-vara-tacksamma/
    Exakt så...

Detta tåls att upprepas, citerar:

"Jag tycker det är intressant att de som är så jäkla öppensinnade samtidigt är väldigt iltolleranta mot oliktänkande."

(slut på citatet)

Inte bara mot oliktänkande, de är ju även intoleranta mot folk som har gjort andra erfarenheter också...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2025-05-27 01:59:52 följande:
    Vadå fortsätter skreva på det sättet?
    Man får tydligen nu inte svara på ett felaktig påstående som upprepats, och förtydliga fört personen en andra vända. utan att du skall gå i taket tydligen.

Jag blev aldrig överbevisad av din wikilänk. Varför är det så otroligt svårt för dig (även Nikah tydligen också) att acceptera detta? 

Jag skall också tillägga att jag ALDRIG har förnekad något om polismord  som skett av svenskar i historien. Ja jag ifrågasatte, men aldrig förnekat.
    Så det är inte ens någon ide att du försöker med den vinkeln, bra för att man ville ha en pålitligare källa än en wikilänk, och i inlägg #302 så skrev jag också varför som svar till (Svanen)..

P.S

Det hade varit alldeles tillräckligt med inläggsnummer så hade du sluppit att allt det extra arbetet med att skärmdumpa och ladda upp bild. Du kunde ju kanske ägnat tiden att komma med en pålitligare källa än en wikilänk...
    Alltså, vad svamlar du om? Du insinuerade att ingen svensk skjutit ihjäl en svensk polis. Jag gav dig två namn på svenska polismördare som skjutit ihjäl sina offer. Det är inget fel på mina exempel. Att en sanning publiceras på Wikipedia gör den inte mindre sann för det.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (L.)
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-27 21:32:45 följande:
    När det kommer till brott som verkligen skakar om, som pedofili, så är det plötsligt väldigt tyst om gärningsmännens bakgrund. Då är det inte längre lika intressant med statistik, då ska det "inte generaliseras"?

www.dumpen.se

Det är inte direkt konstigt om de flesta pedofiler i Sverige är svenskar. Vill påminna dig om att vi bor i Sverige och att de flesta här är svenskar, så det är inte ett dugg konstigt om det är just svenskar som är överrepresenterade i brottsstatistiken här. 

Vad som däremot är märkligt är att de med utländsk bakgrund är överrepresenterade i olika brottskategorier, trots att de ej utgör en majoritet av befolkningen här. Funderat på det?

Svar på tråden Svenskars rasism