• Anonym (Ledsen)

Min före detta man hittade en mycket yngre tjej

Min före detta man är i 50-årsåldern, vi har barn tillsammans. Vi har nyligen skiljt oss. Han hade hittat en annan tjej, hon är 26 eller 25. Hon är riktigt snygg, ser väldigt bra ut, och detta gör mig så ledsen och osäker. Min man har mycket pengar, är det dom hon vill åt? Och vad ser han i en så mycket yngre tjej? Tänk om hon blir gravid? Hur ska jag hantera det? det är så många tankar som snurrar och jag blir helt galen av det. Känner mig värdelös.

Tycker ni att det är en normal åldersskillnad mellan dom?

• Svar på tråden Min före detta man hittade en mycket yngre tjej
  • Anonym (man)
    Anonym (Suck..) skrev 2025-06-28 13:32:28 följande:

Nej, det är snarare du som lever i en utdaterad drömvärld där misogyna gubbmän i allmänhet gärna inbillar sig att de är attraktiva för yngre kvinnor och att kvinnor över 40 skulle vara uttjänta, vilket är trams. Det handlar som sagt om leverne och delvis gener. 

Är en kvinna nu sliten och fått rynkor i den åldern så beror det sannolikt på livsval hon har gjort, såsom graviditeter, mycket solande, alkohol, rökning etc. Utan destruktiva livsvanor så kan kvinnor hålla sig fräscha betydligt längre än till 40. Du kommer med en massa förlegade tramsteorier, likt andra män i tråden. 

Jag har inte sagt någonting om att män tror att de själva är attraktiva för yngre kvinnor, inte heller att kvinnor över 40 skulle vara uttjänta. Tycker du ska fundera över din läskunnighet eftersom du tillskriver mig saker som jag inte alls påstått och inte heller alls ställer mig bakom.

Gener och leverne spelar roll, men ålder spelar också roll. Du kan inbilla dig vad du vill, men oberoende av gener och levern kommer majoriteten av män tycka att 25-åriga kvinnor i allmänhet är mer attraktiva än 45-åriga.
  • Anonym (Lyllo honom)
    Anonym (man) skrev 2025-06-28 11:08:28 följande:
    Nja, att män tenderar att attraheras av yngre kvinnor handlar inte nödvändigtvis om fertilitet. Vi attraheras ju lika mycket av en ung kvinna som av något skäl är infertil, så det är ju inte den höga fertiliteten i sig vi attraheras av utan det är i så fall mer av ett indirekt samband.

Sen är det ju också så att kulturen har viss betydelse. Det är svårt att veta i vilken grad detta fenomen är biologiskt grundat och i vilken grad det har att göra med vår kultur. Visserligen ser man detta mönstret i någon grad i de flesta mänskliga samhällen, men hur pass utpräglat det är skiljer sig stort mellan olika samhällen. Om man tittar på däggdjur i stort så finns detta mönster hos många arter, men det verkar också (efter lite googling och med stöd från AI) finnas många arter där fenomenet inte finns utan sexuell selektion sker på andra sätt. Många djur verkar också välja partner efter hälsa, tidigare reproduktiv framgång osv.

Det är väl ändå rimligt att anta att det finns en biologisk komponent i detta hos människor, men det är ju i så fall inte alls så enkelt som att vi "attraheras av fertilitet". Jag tycker det är vanskligt att reducera det till bara biologi, därför att vi då bortser från den enorma betydelse som konsumtionskulturen har på oss.
    Män attraheras av tecken på fertilitet, man kan inte veta om personen ifråga är fertil.

Precis som kvinnor attraheras av tecken som tyder på att det är en bra man. Dock kan det vara ett riktigt svin ändå.
  • Anonym (Suck..)
    Anonym (man) skrev 2025-06-29 00:33:53 följande:
    Jag har inte sagt någonting om att män tror att de själva är attraktiva för yngre kvinnor, inte heller att kvinnor över 40 skulle vara uttjänta. Tycker du ska fundera över din läskunnighet eftersom du tillskriver mig saker som jag inte alls påstått och inte heller alls ställer mig bakom.

Gener och leverne spelar roll, men ålder spelar också roll. Du kan inbilla dig vad du vill, men oberoende av gener och levern kommer majoriteten av män tycka att 25-åriga kvinnor i allmänhet är mer attraktiva än 45-åriga.
    Med tanke på att du kommer dragandes med precis samma dynga som alla kvinnoföraktande inceltöntar på forumet så var det bara logiskt att dra den slutsatsen. 

Jag inbillar mig inte ett jota. Återigen så kommer du med utdaterade uppfattningar om kvinnor över 40 och dessa kommer jag inte ta på allvar då jag vet att det handlar om fördomar och okunskap.
    Det är inte som förr i tiden längre, då kvinnor åldrades fortare till följd av ett osunt leverne och brist på hjälp från läkare. Det är ett val och kvinnor, till skillnad från män, kan hålla sig fräscha och spänstiga på många sätt, även hålla sig fertila med hjälp av bl.a. östrogenbehandlingar.

Män är de som blir fula, feta, tunnhåriga, skalliga i förtid, inte kvinnor. Sluta inbilla er något själva. Ge er. 
  • Studentpappa
    Anonym (Suck..) skrev 2025-06-29 01:23:50 följande:
    Med tanke på att du kommer dragandes med precis samma dynga som alla kvinnoföraktande inceltöntar på forumet så var det bara logiskt att dra den slutsatsen. 

Jag inbillar mig inte ett jota. Återigen så kommer du med utdaterade uppfattningar om kvinnor över 40 och dessa kommer jag inte ta på allvar då jag vet att det handlar om fördomar och okunskap.
    Det är inte som förr i tiden längre, då kvinnor åldrades fortare till följd av ett osunt leverne och brist på hjälp från läkare. Det är ett val och kvinnor, till skillnad från män, kan hålla sig fräscha och spänstiga på många sätt, även hålla sig fertila med hjälp av bl.a. östrogenbehandlingar.

Män är de som blir fula, feta, tunnhåriga, skalliga i förtid, inte kvinnor. Sluta inbilla er något själva. Ge er. 
    Oavsett hur kränkt du blir av åsikten så stämmer den ju oavsett. 40+ kan vara snygga absolut, men de var sannolikt snyggare som 25.

Det var lika för mig, jag är i bra form för 40+. Men jag var helt klart snyggare kring 30, det är bara naturligt. 
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Suck..)
    Studentpappa skrev 2025-06-29 08:29:14 följande:
    Oavsett hur kränkt du blir av åsikten så stämmer den ju oavsett. 40+ kan vara snygga absolut, men de var sannolikt snyggare som 25.

Det var lika för mig, jag är i bra form för 40+. Men jag var helt klart snyggare kring 30, det är bara naturligt. 
    Jag är inte kränkt (olikt alla flintisgubbs med bullmagar) och nej, du vet inte huruvida alla kvinnor var snyggare som 25-åringar eller om de ens såg nåt särskilt annorlunda ut då jämfört med som 40. Sluta sprida en massa felaktig dum info om kvinnor över 40 som sagt. Du vet inte bättre än vad de gör.

Nej, det är inte naturligt att åldras såpass mycket från 30 till 40 om man levt ett hälsosamt liv och undvikit dåliga vanor som förstör hyn. 
  • Studentpappa
    Anonym (Suck..) skrev 2025-06-30 01:52:29 följande:
    Jag är inte kränkt (olikt alla flintisgubbs med bullmagar) och nej, du vet inte huruvida alla kvinnor var snyggare som 25-åringar eller om de ens såg nåt särskilt annorlunda ut då jämfört med som 40. Sluta sprida en massa felaktig dum info om kvinnor över 40 som sagt. Du vet inte bättre än vad de gör.

Nej, det är inte naturligt att åldras såpass mycket från 30 till 40 om man levt ett hälsosamt liv och undvikit dåliga vanor som förstör hyn. 
    Det finns inga felaktigheter i den infon. Det här handlar inte om kvinnornas bild av sig själva, utan vad män tycker.

Alla peakar vid någon punkt i livet, män ofta kring 30 kvinnor lite tidigare. Sen är det utförsbacke tills du checkar ut, det går olika fort men toppen är passerad.

Vill du kräkas över gubbar med flint och kagge så gör det jag kommer inte protestera. 
  • Anonym (Lyllo honom)

Det finns många kvinnor som tycker dom är ett bättre kap och en kvinnligare kvinna vid 40, men peaken är oftast runt 25 som kvinna. Män åldras också, men har sin peak något senare.

Nu pratar vi bara om attraktivitet. Vilket är viktigt för män, men det innebär inte att man är körd. Man kan tom ha betydligt bättre förhållanden och relationer när man blir äldre skulle jag säga.

Vi pratar bara om när man är som mest fysiskt attraktiv.

• Studentpappa
    Anonym (Lyllo honom) skrev 2025-06-30 08:21:24 följande:

Det finns många kvinnor som tycker dom är ett bättre kap och en kvinnligare kvinna vid 40, men peaken är oftast runt 25 som kvinna. Män åldras också, men har sin peak något senare.

Nu pratar vi bara om attraktivitet. Vilket är viktigt för män, men det innebär inte att man är körd. Man kan tom ha betydligt bättre förhållanden och relationer när man blir äldre skulle jag säga.

Vi pratar bara om när man är som mest fysiskt attraktiv.

Helt klart, jag syftar enbart på det rent estetiska. Om jag skulle separera så skulle jag under inga omständigheter vilja att nästa partner var 25. (Oddsen att någon 25-taggare vill är säkert liten också så är det sagt). Man är på helt olika platser i livet även om hon skulle vara väldig snygg.

Jag hade legat inom spannet (jag är färdig med barn) +- 5 år. Utseende är inte så jäkla viktigt för mig utan det är mycket annat som är viktigare om det ska funka.
  • Anonym (Celine)

Spelar det egentligen någon roll vid vilken ålder män som grupp tycker att kvinnor i allmänhet är snyggast?

När kvinnor väljer man, så väljer de någon som är i genomsnitt 2,5 år äldre här i Sverige. I västvärlden är skillnaden ca 3 år. 

Kvinnor har också preferenser, det kan vara att killen är jättemysig som person, supersnygg, social, förstående, glad och harmonisk, händig, välutbildad och kunnig i sitt yrke o.s.v.

Men vi lever i verkligheten, med vanliga människor. Och de flesta av oss lever inte upp till någon supermännisko-norm själva. Man får vara glad om man hittar någon som man passar ihop med.

• Anonym (man)
    Anonym (Celine) skrev 2025-06-30 10:21:23 följande:

Spelar det egentligen någon roll vid vilken ålder män som grupp tycker att kvinnor i allmänhet är snyggast?

När kvinnor väljer man, så väljer de någon som är i genomsnitt 2,5 år äldre här i Sverige. I västvärlden är skillnaden ca 3 år. 

Kvinnor har också preferenser, det kan vara att killen är jättemysig som person, supersnygg, social, förstående, glad och harmonisk, händig, välutbildad och kunnig i sitt yrke o.s.v.

Men vi lever i verkligheten, med vanliga människor. Och de flesta av oss lever inte upp till någon supermännisko-norm själva. Man får vara glad om man hittar någon som man passar ihop med.

Anledningen till att det spelar roll i den här tråden är att TS ex-man träffade en betydligt yngre kvinna. Vissa förstod inte alls vad han kan tänkas se i henne och tyckte att det var äckligt att en ca 50-åring (minns inte exakt ålder på mannen) skulle vara attraherad av en 25-åring. Vi är då några som försöker förklara att det inte alls är konstigt att en 50-årig man är attraherad av en 25-åring.

Man kan förstås tycka vad man vill om det, men som man framstår det inte som ett dugg konstigt, avvikande, äckligt eller någonting annat att man finner en 25-årig kvinna mer fysiskt attraktiv än en 50-årig kvinna för det gäller sannolikt en stor majoritet av alla män. Sen är vi förstås många, t.ex. Studentpappa och jag, som inte är lockade av att vara tillsammans med en så ung kvinna (om de nu ens hade varit intresserade av oss) därför att vi värderar andra aspekter i ett förhållande.

Sen blir det diskussion av det eftersom det finns några (kanske bara en person) som absolut inte kan hålla med om att är på det sättet, och då blir det tyvärr att den frågan får mycket större utrymme här än vad den borde få. Så jag håller med dig på ett plan, att den frågan är ju egentligen inte alls särskilt betydelsefull för TS problematik, men diskussioner här tenderar ju att leva sitt eget liv och hamna på sidospår.
Svar på tråden Min före detta man hittade en mycket yngre tjej