• Anonym (Ledsen)

Min före detta man hittade en mycket yngre tjej

Min före detta man är i 50-årsåldern, vi har barn tillsammans. Vi har nyligen skiljt oss. Han hade hittat en annan tjej, hon är 26 eller 25. Hon är riktigt snygg, ser väldigt bra ut, och detta gör mig så ledsen och osäker. Min man har mycket pengar, är det dom hon vill åt? Och vad ser han i en så mycket yngre tjej? Tänk om hon blir gravid? Hur ska jag hantera det? det är så många tankar som snurrar och jag blir helt galen av det. Känner mig värdelös.

Tycker ni att det är en normal åldersskillnad mellan dom?

• Svar på tråden Min före detta man hittade en mycket yngre tjej
  • Meddelande borttaget
  • ITrust
    Anonym (Celine) skrev 2025-05-31 14:04:45 följande:
    Man "tänker inte bort" sorg. För det är  sorg det handlar det om när ett långt förhållande tar slut.

Man ska istället försöka genomlida känslostormarma utan att bete sig destruktivt.

Det vill säga man fortfarande behöver ta hand om sig, äta på normala tider trots att man inte har lust, försöka sova på regelbundna tider och exempelvis ta promenader eller göra annat fysislkt som man brukar göra.

Samtala med vänner och kanske en kurator/diakon om vad som har hänt.

Hela processen är mycket smärtsam, men så småningom kommer man att uppleva lättnader i vardagen, stunder när man känner sig O.K. Kunna tänka på saker som man trots allt vill göra och börja göra dem. Hitta nya vanor och ett nytt liv.

Det som man ska akta sig för är att fastna i att "sådant här inte får hända i livet". Alla möjliga olika  vidrigheter kan hända och händer hela tiden, tyvärr. Livet är faktiskt inte rättvist. Du kanske hade försökt att vara en bra partner och så händer det här. Så det känns svårt.

Men man måste acceptera att det dåliga har hänt. Vi kan inte förändra det genom att tänka att det är orättvist, även om det är så. 

Det enda vi kan göra är att acceptera verkligheten och försöka finna vägar hur vi själva ska kunna leva ett värdigt liv och bra liv i framtiden. Det. finns så många olika sätt att leva ett bra liv, det man behöver göra är att försöka hitta dem, med tiden. Det är inte gjort i en handvändning.

När har jag påstått att man tänker borg sorg, och varför skriver du denna roman till mig? Ja, jag har aldrig sagt att man inte ska försöka genomlida känslostormarna. Det är precis det man ska göra, och försöka att inte bete sig destruktivt. Vidare håller jag med om att man ska ta hand om sig själv och samtala med andra. 

Jag har aldrig påstått att man går vidare i en handvändning. Du verkar däremot helt inställd på att det tog slut för någon vecka sedan. Det är så det låter på dig. Vet du hur länge sedan ts och mannen separerade? Det kanske har gått ett år? Vad vet du om det?

Men, jag kan se att du ignorerade det jag skrev om att ts stack hem till mannen på ett gränslöst sätt. Det är definitivt inte så man ska göra om man vill gå vidare. Inte heller kommer det hjälpa att söka svar om mannens nya tjej från folk på familjeliv, för vi vet inget om dem. 

• Anonym (Så är det)
    Anonym (Sanningen och en ko) skrev 2025-05-31 14:10:49 följande:
    Det är inte riktigt samma sak eftersom kvinnor och män inte har samma preferensmallar och dras till samma saker. Vi är olika evolutionärt och attraheras av olika attribut mer än andra. 

Män dras betydligt mer till ungdom och oskuldhet än vad kvinnor gör. Det är därför som många kvinnor som är 18-25 år vill ha äldre män som kanske är 30-40 år. Vi dras till olika attribut och egenskaper för att vi är olika. 

Med det inte sagt inte män ska ta väl hand om sig när de blir äldre, det är viktigt för de med. Utseende och attraktion spelar in där med. Men män och kvinnor dras inte till ungdomar på samma sätt. Män gör det i 9 fall av 10, kvinnor gör det kanske i 3 fall av 10. För män är ungdom och utseende det viktigaste. För kvinnor är det viktigaste andra egenskaper, som unga killar ofta inte har. 

Exakt. 

Jag har redan förklarat detta i inlägg 97. Fakta är fakta. 

• Anonym (Celine)
    ITrust skrev 2025-05-31 14:13:51 följande:

När har jag påstått att man tänker borg sorg, och varför skriver du denna roman till mig? Ja, jag har aldrig sagt att man inte ska försöka genomlida känslostormarna. Det är precis det man ska göra, och försöka att inte bete sig destruktivt. Vidare håller jag med om att man ska ta hand om sig själv och samtala med andra. 

Jag har aldrig påstått att man går vidare i en handvändning. Du verkar däremot helt inställd på att det tog slut för någon vecka sedan. Det är så det låter på dig. Vet du hur länge sedan ts och mannen separerade? Det kanske har gått ett år? Vad vet du om det?

Men, jag kan se att du ignorerade det jag skrev om att ts stack hem till mannen på ett gränslöst sätt. Det är definitivt inte så man ska göra om man vill gå vidare. Inte heller kommer det hjälpa att söka svar om mannens nya tjej från folk på familjeliv, för vi vet inget om dem. 

ITrust skrev 2025-05-31 14:13:51 följande:

När jag skrev tänkte jag enbart på TS, hur hon skulle behöva göra just nu. 
    Försökte formulera en slags manual utifrån egna erfarenheter och utbildnimg.

Var rädd att hon skulle försöka forcera igenom sorgen. Det är lätt att falla i fällan att bara bli väldigt arg.
  • Anonym (Celine)

De unga killarna slutar spana in en när man blir över 40, men de äldre männen kan fortfarande kika lite. En del äldre män kan även uppskatta en lite äldre kvinna. Jag gissar att de flesta män som skriver här är yngre. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Suck..)
    Anonym (Celine) skrev 2025-05-31 17:04:09 följande:

De unga killarna slutar spana in en när man blir över 40, men de äldre männen kan fortfarande kika lite. En del äldre män kan även uppskatta en lite äldre kvinna. Jag gissar att de flesta män som skriver här är yngre. 

Skulle säga att unga män slutar att kolla först när man själv inte ser ung ut längre. Detta sker inte automatiskt efter att kvinnan fått siffrorna 40 i sin ålder. Men jag förstår att många män gärna vill tro detta, iallafall de män som inte själva får nåt i sex eller relationsväg.

Det blir deras lilla hämndbubbla som de sluter sig i, när livet känns alltför orättvist på det planet. Hur orealistiskt de än är i sin tankeverksamhet så duger denna mentala lilla snuttefilt när avundsjukan tryter som värst. 
  • VickanD
    Anonym (Suck..) skrev 2025-05-31 17:32:48 följande:
    Skulle säga att unga män slutar att kolla först när man själv inte ser ung ut längre. Detta sker inte automatiskt efter att kvinnan fått siffrorna 40 i sin ålder. Men jag förstår att många män gärna vill tro detta, iallafall de män som inte själva får nåt i sex eller relationsväg.

Det blir deras lilla hämndbubbla som de sluter sig i, när livet känns alltför orättvist på det planet. Hur orealistiskt de än är i sin tankeverksamhet så duger denna mentala lilla snuttefilt när avundsjukan tryter som värst. 

Män attraheras av ungdomlighet och fertilitet, vilket inte stämmer in på en 40-årig kvinna. Därför dras män (i alla åldrar) till yngre kvinnor. Detta är fakta och inget påhitt, så det spelar ingen roll vad du säger. Fakta är just det: fakta. Till och med jag som är kvinna vet detta. Detta betyder inte att ingen 40 årig kvinna kan se bra ut, inte heller betyder det att ingen man kommer titta på henne. Faktum kvarstår dock, att män som grupp först och främst attraheras av yngre kvinnor. En 40 årig kvinna ser sällan och aldrig ung ut, för man är ju inte ung längre vid den åldern. 

Jag förstår att du gärna vill tro att det bara är avundsjuka män som inte får något som påstår detta, men du har helt fel. Det här är ett välkänt faktum, och du som är så smart borde veta det. Jag förstår dock att det är svårt att acceptera att verkligheten inte alltid är som man vill att den ska vara. 

• Anonym (Celine)
    VickanD skrev 2025-05-31 23:41:50 följande:

Män attraheras av ungdomlighet och fertilitet, vilket inte stämmer in på en 40-årig kvinna. Därför dras män (i alla åldrar) till yngre kvinnor. Detta är fakta och inget påhitt, så det spelar ingen roll vad du säger. Fakta är just det: fakta. Till och med jag som är kvinna vet detta. Detta betyder inte att ingen 40 årig kvinna kan se bra ut, inte heller betyder det att ingen man kommer titta på henne. Faktum kvarstår dock, att män som grupp först och främst attraheras av yngre kvinnor. En 40 årig kvinna ser sällan och aldrig ung ut, för man är ju inte ung längre vid den åldern. 

Jag förstår att du gärna vill tro att det bara är avundsjuka män som inte får något som påstår detta, men du har helt fel. Det här är ett välkänt faktum, och du som är så smart borde veta det. Jag förstår dock att det är svårt att acceptera att verkligheten inte alltid är som man vill att den ska vara. 

Javisst är ungdomlighet attraherande, det gäller både män och kvinnor. Men det är inte knutet till ett exakt årstal. 

Dessutom, om äldre killar kollar in mig, så beror det väl på att de är attraherade? Eller ska jag tolka det som att de bara låtsas?
  • VickanD
    Anonym (Celine) skrev 2025-06-01 11:01:49 följande:
    Javisst är ungdomlighet attraherande, det gäller både män och kvinnor. Men det är inte knutet till ett exakt årstal. 

Dessutom, om äldre killar kollar in mig, så beror det väl på att de är attraherade? Eller ska jag tolka det som att de bara låtsas?
    Kvinnor attraheras dock inte av ungdomlighet på samma sätt som män gör. Män föredrar i allmänhet kvinnor som är i övre tonåren upp till 25-årsåldern. Någonstans där i kring, och det gäller män i alla åldrar. Finns forskning på det. De kvinnor som föredrar 20-åriga män är oftast kvinnor som är i samma ålder. Däremot föredrar män, i alla åldrar, yngre kvinnor.

Sedan finns det givetvis alltid individuella skillnader, undantag och naturligtvis äldre kvinnor som kan se bättre ut än yngre kvinnor. Däremot är det inte särskilt intressant att titta på undantagen.

Det kan finnas många anledningar till att folk tittar på en. En anledning kan ju vara attraktion, ja. Det är väldigt vanligt. Alltså, bara för att man inte befinner sig inom det ålderspann som män tenderar att föredra så innebär det inte automatiskt att man är ful. Det innebär inte heller att inga män kommer vara attraherade eller titta. Däremot innebär det att de flesta skulle föredra en 25-åring framför en 45-åring. 
Svar på tråden Min före detta man hittade en mycket yngre tjej