Anonym (Celine) skrev 2025-05-31 14:04:45 följande:
Man "tänker inte bort" sorg. För det är sorg det handlar det om när ett långt förhållande tar slut.
Man ska istället försöka genomlida känslostormarma utan att bete sig destruktivt.
Det vill säga man fortfarande behöver ta hand om sig, äta på normala tider trots att man inte har lust, försöka sova på regelbundna tider och exempelvis ta promenader eller göra annat fysislkt som man brukar göra.
Samtala med vänner och kanske en kurator/diakon om vad som har hänt.
Hela processen är mycket smärtsam, men så småningom kommer man att uppleva lättnader i vardagen, stunder när man känner sig O.K. Kunna tänka på saker som man trots allt vill göra och börja göra dem. Hitta nya vanor och ett nytt liv.
Det som man ska akta sig för är att fastna i att "sådant här inte får hända i livet". Alla möjliga olika vidrigheter kan hända och händer hela tiden, tyvärr. Livet är faktiskt inte rättvist. Du kanske hade försökt att vara en bra partner och så händer det här. Så det känns svårt.
Men man måste acceptera att det dåliga har hänt. Vi kan inte förändra det genom att tänka att det är orättvist, även om det är så.
Det enda vi kan göra är att acceptera verkligheten och försöka finna vägar hur vi själva ska kunna leva ett värdigt liv och bra liv i framtiden. Det. finns så många olika sätt att leva ett bra liv, det man behöver göra är att försöka hitta dem, med tiden. Det är inte gjort i en handvändning.
När har jag påstått att man tänker borg sorg, och varför skriver du denna roman till mig? Ja, jag har aldrig sagt att man inte ska försöka genomlida känslostormarna. Det är precis det man ska göra, och försöka att inte bete sig destruktivt. Vidare håller jag med om att man ska ta hand om sig själv och samtala med andra.
Jag har aldrig påstått att man går vidare i en handvändning. Du verkar däremot helt inställd på att det tog slut för någon vecka sedan. Det är så det låter på dig. Vet du hur länge sedan ts och mannen separerade? Det kanske har gått ett år? Vad vet du om det?
Men, jag kan se att du ignorerade det jag skrev om att ts stack hem till mannen på ett gränslöst sätt. Det är definitivt inte så man ska göra om man vill gå vidare. Inte heller kommer det hjälpa att söka svar om mannens nya tjej från folk på familjeliv, för vi vet inget om dem.