• Anonym (Ledsen)

Min före detta man hittade en mycket yngre tjej

Min före detta man är i 50-årsåldern, vi har barn tillsammans. Vi har nyligen skiljt oss. Han hade hittat en annan tjej, hon är 26 eller 25. Hon är riktigt snygg, ser väldigt bra ut, och detta gör mig så ledsen och osäker. Min man har mycket pengar, är det dom hon vill åt? Och vad ser han i en så mycket yngre tjej? Tänk om hon blir gravid? Hur ska jag hantera det? det är så många tankar som snurrar och jag blir helt galen av det. Känner mig värdelös.

Tycker ni att det är en normal åldersskillnad mellan dom?

• Svar på tråden Min före detta man hittade en mycket yngre tjej
  • Klartsomvatten
    Anonym (Celine) skrev 2025-06-01 14:40:31 följande:

Att de flesta föredrar utseendet på yngre människor är väl ingen nyhet?

Att sedan riktigt unga killar inte favoriseras av tjejer i ungefär deras egen ålder, visas i praktiken av att yngre tjejer ofta är ihop med killar som är några år äldre än de själva. För att killar ofta har en senare mognad.

Sedan kan även kvinnor över 40 ibland uppfattas som attraktiva, ofta av män i den åldern eller äldre.  Annars skulle de inte titta på ett speciellt sätt på de kvinnorna.

JAG FATTAR INTE VAD VI SKA GÖRA HÄR PÅ FL ÅT DET? 

TS ställde frågan om ifall en åmdersskillnad på 25 år är normal. Hon undrade vad den umga tjejen kan se hos en så mycket äldre man.

Sedan fastnade diskussiomen i kvinnors attraktivitet i olika åldrar. Typiskt.

Ts undrar ju vad mannen ser i en mycket yngre tjej, därav diskussionen om kvinnors attraktivitet i olika åldrar. Det behövde tydligen förklaras.
  • Anonym (Celine)
    Anonym (Celine) skrev 2025-06-01 19:15:47 följande:
    Om man ser till olika statistiska studier så har flera äldre studier visat ett samband mellan hög jämställdhet i ett land och lägre genomsnittlig skillnad mellan makarnas ålder. 

En annan studie (Djurfeldt och Barmark 2009) visade att när ett lands BNP (värdet av alla varor och tjänster  utslaget per person) är hög och giftemålsåldern samtidigt är hög, så brukar åldersskillnaden mellan makarna vara lägre. En liten inverkan på ålderskillnaden hade också kvinnors utbildningsnivå och faktorn kvinnors förvärvsarbete i förhållande till mäns förvärsarbete. 

En studie från 2014 fann att deltagande i arbetsmarknaden och mödradödligheten hade inverkan på åldersskillnaden mellan makar i ett land.

I västvärlden är det vanligt att män är 3 år äldre än kvinnan (i Sverige är den siffran 2,5 år).

Vanligast med stora åldersskillnader var det i Asien och Afrika.

När det gäller skilsmässa visade en studie i USA att risken för skilsmässa ökade markant om det skiljer 10 år eller mer mellan makarna. Skilde det 20 år eller mer mellan makarna så var det få som förblev gifta. 
    Min slutsats av den här statistiken är att när kvinnor väljer män på frivillig basis, (som man vanligtvis gör här i västvärlden), så väljer de oftast en några år äldre man, i genomsnitt 3 år äldre. 

Om status och pengar spelade en så stor roll i kvinnors val, så skulle det inte se ut så här i statistiken.

Min tro är att kvinnor ibland blir kära i en betydligt äldre man, i hans person. De blir tillsammans med honom därför att han har en personlighet som de tycker mycket om.

En del andra kvinnor är status- och gold-diggers, de kan välja en betydligt äldre man utifrån de aspekterna. 

Men de kvinnor som väljer betydligt äldre män är så få att det inte påverkar statistiken i någon högre grad ändå.

Så min gissning är att ungdomlighet hos partnen också är viktigt för kvinnor.
  • Anonym (Mi)
    Anonym (Celine) skrev 2025-06-02 18:01:40 följande:
    Min slutsats av den här statistiken är att när kvinnor väljer män på frivillig basis, (som man vanligtvis gör här i västvärlden), så väljer de oftast en några år äldre man, i genomsnitt 3 år äldre. 

Om status och pengar spelade en så stor roll i kvinnors val, så skulle det inte se ut så här i statistiken.

Min tro är att kvinnor ibland blir kära i en betydligt äldre man, i hans person. De blir tillsammans med honom därför att han har en personlighet som de tycker mycket om.

En del andra kvinnor är status- och gold-diggers, de kan välja en betydligt äldre man utifrån de aspekterna. 

Men de kvinnor som väljer betydligt äldre män är så få att det inte påverkar statistiken i någon högre grad ändå.

Så hur resonerar du då om kvinnor som är som jag, som väljer betydligt yngre män? 
  • Klartsomvatten
    Anonym (Celine) skrev 2025-06-02 18:01:40 följande:

Nej, kvinnor attraheras inte av ungdomlighet på samma sätt som män gör. Finns forskning på det. Finns också forskning som visar att kvinnor bryr sig mer om status, resurser och makt än vad män gör. Det kommer inte betyda att en majoritet av kvinnor är ihop med sådana män (då de flesta män inte är så), men kvinnor och män attraheras av olika saker. Det är vad det betyder. 
  • Anonym (Celine)
    Klartsomvatten skrev 2025-06-02 21:24:59 följande:
    Nej, kvinnor attraheras inte av ungdomlighet på samma sätt som män gör. Finns forskning på det. Finns också forskning som visar att kvinnor bryr sig mer om status, resurser och makt än vad män gör. Det kommer inte betyda att en majoritet av kvinnor är ihop med sådana män (då de flesta män inte är så), men kvinnor och män attraheras av olika saker. Det är vad det betyder. 
    Om det skulle stämma fullt ut skulle de unga kvinnorna springa efter de frånskilda män som var välbeställda och som nyligen hade skilt sig?

Ett äktenskap i Sverige varar i medeltal i 12 år innan man skiljer sig. Då skulle ju exempelvis en massa 24- åringar springa efter nyskilda män i 36-årsåldern. Åtminstone de välbeställda nyskilda männen.

Det borde synas mer i statistiken. I Sverige är mannen idag i medeltal 2,5 år äldre än kvinnan. 
  • Anonym (Celine)

Kan det vara så att kvinnor lägger mer vikt vid status och liknande än män, men de vill fortfarande vara tillsammans med män som är ungefär i deras egen ålder?  Väljer gärna en man med status, men då i sin egen ålder.

Så åldern är trots allt viktigare än statusen och pengarna. Och att detta visar sig sedan i statistiken över parternas ålder.

• Anonym (E)

Oklart om TS är kvar i tråden, den andra diskussionen som pågår lägger jag mig inte i.

Det är väldigt tråkigt att du känner dig utbytt mot någon såpass mycket yngre, jag skulle väl inte säga att det är normalt men klart att det händer, lite smaklöst tycker jag det är då ni har barn i samma ålder.

Om ert äktenskap hade varit bra så hade han inte lämnat dig för någon annan, hade det inte varit hon så hade han kanske träffat någon annan längre fram, det hade inte hålla i längden iaf, jag tror att det är vanligt när barnen blir vuxna att man då märker att man har tappat bort varandra på vägen så att säga. Jag förstår att det är svårt men försök att inte tänka på just hennes ålder, jämför dig inte med henne, han har inte "bytt ut dig" mot en yngre variant, han har hittat någon "inte är som du", det låter hårt men hade han velat ha en ny du så hade det väl varit enklare att skippa skilsmässan kan jag tycka.

Försök att fokusera på dina hobbys, häng med vänner, ha kul så kommer det att kännas lättare, just nu är du säkert extra sårbar och bitter

<3

• felix le chat
    Anonym (Celine) skrev 2025-06-01 12:55:29 följande:
    Ja det finns forskning på att unga pojkar mognar långsammare (utvecklingen av hjärnan) än kvinnor, på gruppnivå. Det är en mognadsprocess som kan stäcka sig upp till 24-årsåldern. 

Så för många unga kvinnor är en jämnårig eller yngre man inte så attraktivt på det mentala planet. Om inte kvinnan själv mognat lite långsammare också. Sådant finns det ju individuella skillnader på. 

Däremot känner jag inte till någon forskning som kopplar mental mognad till fysisk attraktion. 

Jag tror att mekanismen är sådan att om en kille på ett foto ser väldigt ung ut, så kopplar tjejen undermedvetet ihop det med mental omognad. Så i forskningsstudien blir resultatet att tjejen föredrar en killa som ser lite äldre ut. 
    helt riktigt som du skriver men dom sista åren så sker en väldigt liten
    utveckling jmf med tidigare.  Händer inte mycket från 21-24 år
    Hos vissa inget alls.
  • Klartsomvatten
    Anonym (Celine) skrev 2025-06-02 23:01:39 följande:
    Om det skulle stämma fullt ut skulle de unga kvinnorna springa efter de frånskilda män som var välbeställda och som nyligen hade skilt sig?

Ett äktenskap i Sverige varar i medeltal i 12 år innan man skiljer sig. Då skulle ju exempelvis en massa 24- åringar springa efter nyskilda män i 36-årsåldern. Åtminstone de välbeställda nyskilda männen.

Det borde synas mer i statistiken. I Sverige är mannen idag i medeltal 2,5 år äldre än kvinnan. 

Ingen har påstått att de flesta kvinnor föredrar män som är betydligt äldre än de själva. Bara att kvinnor föredrar något äldre män, och jag vet att åldersskillnaden i snitt ligger på det du skrev. Det är inte jättevanligt med en åldersskillnad som den som är mellan ts före detta man och hans nya, men det händer. Det enda jag säger är att kvinnor inte attraheras av ungdomlighet på samma sätt som män gör. Män lägger mycket större vikt vid utseende när det kommer till att välja en partner än vad kvinnor gör. Å andra sidan bryr sig inte män lika mycket om status, resurser och makt som kvinnor gör. Det är därför många män med resurser, makt och status får akta sig, för de har ofta många kvinnor efter sig, men många av kvinnorna är nog inte där av rätt skäl. Sedan finns det såklart äkta kärlek också. 

Jag tror att du missförstår mig när jag säger att kvinnor inte attraheras av ungdomlighet på samma sätt som män gör. Det jag menar när jag säger det är inte att majoriteten av kvinnor dras till män som är betydligt äldre. Jag menar att män lägger mycket större vikt vid ett ungdomligt utseende (fertilitet) än vad kvinnor gör, och det hittar man oftast hos yngre kvinnor. Det finns forskning som visar att män i alla åldrar föredrar kvinnor som är mellan 19-25 eller vad det nu var (någonstans omkring de åren). Detsamma gäller inte för kvinnor. 

• Anonym (Huldran)

Jag tror att det är så enkelt att skillnaden ligger i att kvinnor brukar tänka längre än män.

Kvinnor tänker mer på framtiden och eventuell familjebildning. 

Att vi kvinnor föredrar män som är äldre än oss själva har nog med framtida familjebildning att göra. Män brukar vilja skjuta upp detta. Givetvis är inget av detta generellt.

Svar på tråden Min före detta man hittade en mycket yngre tjej