Anonym (Celine) skrev 2025-06-01 19:15:47 följande:
Om man ser till olika statistiska studier så har flera äldre studier visat ett samband mellan hög jämställdhet i ett land och lägre genomsnittlig skillnad mellan makarnas ålder.
En annan studie (Djurfeldt och Barmark 2009) visade att när ett lands BNP (värdet av alla varor och tjänster utslaget per person) är hög och giftemålsåldern samtidigt är hög, så brukar åldersskillnaden mellan makarna vara lägre. En liten inverkan på ålderskillnaden hade också kvinnors utbildningsnivå och faktorn kvinnors förvärvsarbete i förhållande till mäns förvärsarbete.
En studie från 2014 fann att deltagande i arbetsmarknaden och mödradödligheten hade inverkan på åldersskillnaden mellan makar i ett land.
I västvärlden är det vanligt att män är 3 år äldre än kvinnan (i Sverige är den siffran 2,5 år).
Vanligast med stora åldersskillnader var det i Asien och Afrika.
När det gäller skilsmässa visade en studie i USA att risken för skilsmässa ökade markant om det skiljer 10 år eller mer mellan makarna. Skilde det 20 år eller mer mellan makarna så var det få som förblev gifta.
Min slutsats av den här statistiken är att när kvinnor väljer män på frivillig basis, (som man vanligtvis gör här i västvärlden), så väljer de oftast en några år äldre man, i genomsnitt 3 år äldre.
Om status och pengar spelade en så stor roll i kvinnors val, så skulle det inte se ut så här i statistiken.
Min tro är att kvinnor ibland blir kära i en betydligt äldre man, i hans person. De blir tillsammans med honom därför att han har en personlighet som de tycker mycket om.
En del andra kvinnor är status- och gold-diggers, de kan välja en betydligt äldre man utifrån de aspekterna.
Men de kvinnor som väljer betydligt äldre män är så få att det inte påverkar statistiken i någon högre grad ändå.
Så min gissning är att ungdomlighet hos partnen också är viktigt för kvinnor.