• Cheers

Public service – ett omöjligt uppdrag?

Martin Wicklin presenterade ett inslag i SR av Freddy Ramel om den historiska utvecklingen av radiosändningar och Public service, som startade i början av 1920-talet med BBC som fick en särställning genom en s.k. Royal Charter som skulle garantera radions opartiskhet tillsammans med en styrelse Board of Governors som kontrollorgan. I Sverige fick vi snart därefter Radiotjänst som finansierades genom användarlicenser. BBC:s uppdrag formulerades av dess förste chef: BBC skulle ge public service och vara i allmänhetens tjänst genom att sprida information, upplysning och ge underhållning.

Den ständiga frågan handlar om kravet på opartiskhet. Är det en omöjlighet?

Min egen käpphäst är personalen som arbetar inom Public service. När BBC startade kan man ganska säkert utgå ifrån att de  som rekryterades hade en bakgrund i de samhällsbärande skikten med klassiska brittiska värderingar och knappast några med radikala eller revolutionära åsikter. Och samma gällde förstås också Radiotjänst i Sverige.  Så långt alltså allt gott och väl.

Men därefter har mycket förändrats. BBC angrips numera ofta för sin vänstervridning med politiskt korrekta vänsteridéer, woke och DEI ständigt på agendan. Vänsterns marsch in i institutionerna i samband med att 1968-vänstern gjorde sig bred lyfts offta upp i debatten. Det har sagts och det verkade ju också så att det var svängdörrar in i svensk Public service, d.v.s. SR och SVT.

Så vad anser du om svensk Public service ? och är kanske opartiskheten ett omöjligt uppdrag?

• Svar på tråden Public service – ett omöjligt uppdrag?
  • Rataxes
    Xenia skrev 2025-05-29 11:24:12 följande:

Det finns ju Granskningsnämnden att anmäla till.

Alla ni som klagar över det vänstervridna public service antar jag själva är högervridna.

Vilka program anser ni inte ska finnas? Vilka nyheter borde inte finnas och vilka borde finnas men finns inte?

Hopp och lekprogram, dejtingprogram, direktsändningar från SD-möten, Kombilotteriets politiska grens möten, osv.
    P3 som är en lekstuga för imbecilla kan läggas ner omgående.

Det jag vill se kan jag se på annat håll, t.ex. Axess-TV så det enda jag saknar är ett kraftigt bantat public service 
    Hellre en till tidöregering än en med 4 våp och en sojapojke..
  • Rataxes
    Anonym (Mx) skrev 2025-05-29 11:20:44 följande:
    Kan bara beklaga.
    Ja visst är det hemskt att inte alla är vänster?
    Hellre en till tidöregering än en med 4 våp och en sojapojke..
  • Anonym (Mx)
    Rataxes skrev 2025-05-29 11:54:15 följande:
    Ja visst är det hemskt att inte alla är vänster?
    Jag menar att jag beklagar men PS kommer inte att försvinna. 
  • Cheers
    Xenia skrev 2025-05-29 11:24:12 följande:

Det finns ju Granskningsnämnden att anmäla till.

Alla ni som klagar över det vänstervridna public service antar jag själva är högervridna.

Vilka program anser ni inte ska finnas? Vilka nyheter borde inte finnas och vilka borde finnas men finns inte?

Någon här hade ett förslag om att dela upp i en vänsterkanal och en högerkanal så kan de få hållas bäst de vill. Kul idé om inte annat.

Vilka frågor det gäller har jag pekat på i TS. Här ett tips. Läs i bifogade länkar så får du en klarare bild av vilka frågor som vänstern helst pratar om. Läs vad dina meningsfränder i statsmedia så gärna pratar om!

www.vansterpartiet.se/var-politik/politik-a-o/antirasism/

www.vansterpartiet.se/var-politik/politik-a-o/marknadsskolan/

www.rfsl.se/hbtqi-fakta/normkritik/

www.rfsl.se/verksamhet/trans/rfsls-asikter-om-konsbekraftande-vard

www.su.se/institutionen-for-kultur-och-estetik/nyheter/jeff-werner-intervjuas-om-kritiska-vithetsstudier-i-svenska-dagbladet-1.574375

Genusforskning:   www.gu.se/nsfg

www.antirasistiskaakademin.se/mangfald/

https://islam.nu/

Nöjd
  • Anonym (Mx)
    Cheers skrev 2025-05-29 12:03:48 följande:
    Någon här hade ett förslag om att dela upp i en vänsterkanal och en högerkanal så kan de få hållas bäst de vill. Kul idé om inte annat.

Vilka frågor det gäller har jag pekat på i TS. Här ett tips. Läs i bifogade länkar så får du en klarare bild av vilka frågor som vänstern helst pratar om. Läs vad dina meningsfränder i statsmedia så gärna pratar om!

www.vansterpartiet.se/var-politik/politik-a-o/antirasism/

www.vansterpartiet.se/var-politik/politik-a-o/marknadsskolan/

www.rfsl.se/hbtqi-fakta/normkritik/

www.rfsl.se/verksamhet/trans/rfsls-asikter-om-konsbekraftande-vard/ 

www.su.se/institutionen-for-kultur-och-estetik/nyheter/jeff-werner-intervjuas-om-kritiska-vithetsstudier-i-svenska-dagbladet-1.574375

Genusforskning:   www.gu.se/nsfg

www.antirasistiskaakademin.se/mangfald/

https://islam.nu/

Nöjd

Och? Vad vänstern vill prata om och vad PS tar upp är två olika saker. 

Hur mkt lyssnar du på P1 egentligen?

• Cheers
    Anonym (Mx) skrev 2025-05-29 12:11:47 följande:

Och? Vad vänstern vill prata om och vad PS tar upp är två olika saker. 

Hur mkt lyssnar du på P1 egentligen?

Jag har noga följt statsmedia länge, inte minst P1.

P1 är ofta bra. Freddy Ramels program om Public service var mycket bra.

Men det betyder inte att allt är bra. Långt därifrån.

Statsmeda har en uppenbar slagsida mot vänsterns agenda med sina oftast väldigt speciella och udda ämnen som knappast är centrala för svenska folket - såvida inte statsmedia gör dem till det, vilket de jobbar hårt på.  
  • Cheers

Utan att beskylla statsmedia i Sverige för nazism, det vore mig fjärran, så är det intressant vad Goebbels kallade sitt departement, nämligen Reichsministerium für Volksaufklärung und Propaganda (Riksministeriet för folkupplysning och propaganda. Det gäller att få in de ofta rätt aparta idéerna i folkmedvetandet och göra dem mainstream. Det kallas propaganda, precis vad dr Goebbels insåg. Han var en slug fan.

• Cheers

Efter lunchekot sänder SR P1 just nu ett långt inslag om hur Malva och andra invandrare lider svårt av PTS efter skolskjutningen i Örebro.

Det slår mig att dådet i Örebro inte var specifikt riktat mot invandrare, utan begicks av en psykiskt labil och störd person som sköt  urskillningslöst mot allt och alla.

När man lyssnar kan man dock få för sig att det var ett hatbrott mot invandre.

Allt våld mot invandrare måste så klart  lyftas fram. Men om det nu inte var ett hatbrott mot invandrare? Ja det går väl bra ändå att ta upp problemet med invandrarnas utsatthet i Sverige. Rub it in.

• Anonym (Mx)
    Cheers skrev 2025-05-29 12:23:27 följande:
    Jag har noga följt statsmedia länge, inte minst P1.

P1 är ofta bra. Freddy Ramels program om Public service var mycket bra.

Men det betyder inte att allt är bra. Långt därifrån.

Statsmeda har en uppenbar slagsida mot vänsterns agenda med sina oftast väldigt speciella och udda ämnen som knappast är centrala för svenska folket - såvida inte statsmedia gör dem till det, vilket de jobbar hårt på.  
    Det är en åsikt, inte fakta. 
  • Tukt

Problemet är inte PS, utan att folk inte kan hantera att allt inte är som de själva vill och därför gör det till politik.

Svar på tråden Public service – ett omöjligt uppdrag?