• Cheers

Public service – ett omöjligt uppdrag?

Martin Wicklin presenterade ett inslag i SR av Freddy Ramel om den historiska utvecklingen av radiosändningar och Public service, som startade i början av 1920-talet med BBC som fick en särställning genom en s.k. Royal Charter som skulle garantera radions opartiskhet tillsammans med en styrelse Board of Governors som kontrollorgan. I Sverige fick vi snart därefter Radiotjänst som finansierades genom användarlicenser. BBC:s uppdrag formulerades av dess förste chef: BBC skulle ge public service och vara i allmänhetens tjänst genom att sprida information, upplysning och ge underhållning.

Den ständiga frågan handlar om kravet på opartiskhet. Är det en omöjlighet?

Min egen käpphäst är personalen som arbetar inom Public service. När BBC startade kan man ganska säkert utgå ifrån att de  som rekryterades hade en bakgrund i de samhällsbärande skikten med klassiska brittiska värderingar och knappast några med radikala eller revolutionära åsikter. Och samma gällde förstås också Radiotjänst i Sverige.  Så långt alltså allt gott och väl.

Men därefter har mycket förändrats. BBC angrips numera ofta för sin vänstervridning med politiskt korrekta vänsteridéer, woke och DEI ständigt på agendan. Vänsterns marsch in i institutionerna i samband med att 1968-vänstern gjorde sig bred lyfts offta upp i debatten. Det har sagts och det verkade ju också så att det var svängdörrar in i svensk Public service, d.v.s. SR och SVT.

Så vad anser du om svensk Public service ? och är kanske opartiskheten ett omöjligt uppdrag?

• Svar på tråden Public service – ett omöjligt uppdrag?
  • KillBill
    Aniiee skrev 2025-05-30 16:43:24 följande:

BTW, någon mer än jag som använder ground news?

Out of curiosity....

Inte jag men det skulle vara intressant att höra vad du får för resultat om du jämför medierapporteringen från svenska dagstidningar såsom SVD och DN med nyhetsrapportering i SR och SVT.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Cheers
    Padirac skrev 2025-05-30 15:44:15 följande:

Det finns två paradigm för forskningen. 

Positivism använda inom naturvetenskap och samhällsvetenskap.

Interpretivism kallas av alterntivhögern och nyzznazisterna för vänsterliberal kulturmarxism från södertörsn högskola och det är det de ondgör sig för att PS innehåller.  Det lustiga är att de gärna vill framhålla sina egna subjektiva uppfattningar som relevanta perspektiv. De vill alltså med vänsterliberala kulturmarxistiska metoder framhålla att PS har och gör fel för att PS är vänsterliberalt kulturmarxistisktTomte

Positivism är ett paradigm som bygger på mätning och förnuft, att kunskap uppenbaras genom en neutral och mätbar (kvantifierbar) observation av aktivitet, handling eller reaktion. Positivism menar att om något inte är mätbart på detta sätt kan det inte vetas med säkerhet. Vetenskaplig kunskap härrör från ackumulering av data som erhållits teori- och värdefria från observation. Detta antyder att allt som inte kan observeras och därmed på något sätt mätas (det vill säga kvantifieras), är av liten eller ingen betydelse. Positivism är nära förknippad med kvantitativa metoder för datainsamling.

Interpretivism bygger på antagandet att verkligheten är subjektiv, mångfaldig och socialt konstruerad. Det vill säga att vi bara kan förstå någons verklighet genom deras upplevelse av den verkligheten, vilken kan skilja sig från en annan persons formad av individens historiska eller sociala perspektiv. Tolkningsmässiga tillvägagångssätt förlitar sig på frågeställning och observation för att upptäcka eller generera en rik och djup förståelse av det fenomen som undersöks. Detta är nära förknippat med kvalitativa metoder för datainsamling.
     Värst vad du fick till det där. Nazism och allt. Jag tycker fortfarande att det vore bra med en studie som visar frekvensen av inslag i statsmedia som berör vänsterns favoritämnen.
  • KillBill
    KillBill skrev 2025-05-30 17:12:06 följande:
    Inte jag men det skulle vara intressant att höra vad du får för resultat om du jämför medierapporteringen från svenska dagstidningar såsom SVD och DN med nyhetsrapportering i SR och SVT.
    Jan inser nu att ground News inte funkar på svensk media. Det är ju synd. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tukt
    Cheers skrev 2025-05-30 17:14:17 följande:
     Värst vad du fick till det där. Nazism och allt. Jag tycker fortfarande att det vore bra med en studie som visar frekvensen av inslag i statsmedia som berör vänsterns favoritämnen.
    Det behöver ju nödvändigtvis inte vara "vänster", bara för att du uppfattar det så.
  • Aniiee
    KillBill skrev 2025-05-30 17:12:06 följande:
    Jag kan göra en snabb jämförelse på en enstaka händelse... 

Så... den kolapsade glaciären..... Hyfsat neutral händelse, skulle jag säga.

Först, en liten definiering: 
    Ground News har 7 "nivåer" av media bias. Jag tänker här visa vilka det är och vilka svenska nyhetssiter, som rapporterat om glaciären och som ground news har med.
    Far left (inga svenska eller internationella nyhetssiter)
    Left (Aftonbladet)
    Left leaning/center left (SVT)
    Center (inga svenska, men däremot både BBC och YLE)
    Right leaning/center right (SvD, DN och Expressen)
    Right (inga svenska nyhetssiter)
    Far Righ (inga nyhetssiter)

OBS! Att de även har en "level of factuality" rating, men den är bakom betalväggen och jag har tydligen problem med att logga in.

Så, av de svenska har Aftonbladet, SVT och Expressen glaciären som en av sina toppnyheter (tre presenterassom toppnyheter) på ground news. SvD och DN har det inte. 

(Jag fetar rubrikerna)

Expressens (maskinöverasatta, för det är på engelska) rubrik och mini-ingress lyder: Glacier collapses - Burying alpine village. Dramatic images from Swizerland.

DN:
    90% of Swiss village destroyed in landslide. A 64-year-old man is missing after the Swiss Alpine of Blatten was buried by a collapsed glacier.

SvD har hunnit med en analys....: 
    Scientists unsure about collapse: "Increased risk" Analysis: an entire village buried in just minutes after a glacier collapsed in Switzerland. But is the cause the ongoing climate change? Scientists are not entirely sure.

SVT:
    Here a large part of the glacier in Switzerland collapses. Parts of a village in Switzerland have been buried under debris after a large chunk of glacier fell into a valley. 300 residents have been evacuated and one person is missing after the accident.

Aftonbladet: 
    Mountain village buried in Switzerland. A glacier has collapsed in Switzerland. Now, basically an entire alpine village is buried under the debris. - The unimaginable has happened. We have lost our village, says mayors.

Igen, sorry att det är på engelska. 

Jag vill också klistra in sitens egna analys över medierapporteringen från alla 450 artiklar:
    Coverage Details
    Total News Sources 450
    Leaning Left 65
    Leaning Right 58
    Center 114
    Last Updated 2 hours ago
    Bias Distribution 48% Center

Bias comparison:
    Left-Leaning outlets frame the Swiss glacier collapse primarily as a direct consequence of anthropogenic climate change, using causal and urgent language like ?driven by climate change? and ?blame? to highlight environmental degradation and the event's warning about global warming?s human costs.
    In contrast, right-leaning coverage adopts a more dramatic tone emphasizing the scale of destruction through emotive words such as ?major catastrophe,? ?horror,? and ?buried,? while exercising skepticism about exclusively blaming climate change, instead spotlighting governmental responses and recovery efforts.
    Pivotal dividing lines emerge around the attribution of blame?left stresses climate causation, right cautions against oversimplification?revealing broader ideological divides regarding environmental policy and scientific certainty.
    Though center-leaning sources provide detailed scientific context on permafrost melting often de-emphasized by both sides, both left and right concur on the event?s severity and the urgent human impact, underscoring shared recognition of the disaster?s immediate consequences amidst their divergent interpretations.
    Insights by Ground AI
    Jag överlämnar härmed all övrig analys till tråddeltagarna. Jag måste laga middag. Men kan tänka mig att återkomma med något mer... ska vi kalla det spicy... än glaciärer.
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Aniiee
    KillBill skrev 2025-05-30 17:29:30 följande:
    Jan inser nu att ground News inte funkar på svensk media. Det är ju synd. 
    Jodå, men bara vissa.
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Padirac

Jag uppfattar det som att du skriver mer om 'vänsterns favoritämnen'  än PS rapporterar.

Det betyder förståss att du är 'västerliberal kulturmarxist' från södertörns högskola Tomte

Det finns i alla fall ingen utredning som motbevisar det TomteTomte

Cheers skrev 2025-05-30 17:14:17 följande:
  • Padirac
    Aniiee skrev 2025-05-30 19:22:32 följande:
    Jodå, men bara vissa.
    Ground news bedömning av SVT bygger på MediaBiasFactChecks ratings

Det är tydligt att SVTs krav att följa demokratiparagrafen gör att de bedöms vara 'moderate liberal' 

Det är tydligt att SVTs rapportering har en hög faktasamtämmighet och hög trovärdiget i fråga om saklighet,

Att alternativhögern och andra längst ut på högerkanten bortom de liberalkonservativa värderingar anser att liberela demokratiska värden är vänster talar för vilken syn på liberal demokrati, fakta och saklighet de har.

we rate SVT as slightly left-center biased due to its proactive stance on democratic principles, equality, and environmental issues, which occasionally contrasts with right-wing positions. Its commitment to editorial independence, reliance on credible sources, and a clean fact-check record earns it a High Factual rating.
  • Cheers
    Tukt skrev 2025-05-30 17:53:41 följande:
    Det behöver ju nödvändigtvis inte vara "vänster", bara för att du uppfattar det så.

Du behöver bara läsa Vänsterpartiets partiprogran så får du veta vad som är vänsterns politik och favoritfrågor. Inte svårt alls. 

För de som har vänstersympatier inom SR och SVT känns det förstås naturligt att belysa samhällsfrågor utifrån rätt perspektiv d.v.s. feministiskt, antirasistiskt, invandringspositivt, antinationalistiskt, islampositivt perspektiv och givetvis  HBTQ-perspektiv o.s.v.

Det är viktigt för dem att prata om sådant varom hjärtat är fullt respektive ha vänsterglasögonen på när de gör sina program och programinslag. Det gäller för dem att föra upp sitt vänsterperspektiv i folkmedvetandet. Det kallas propaganda.
  • Tukt
    Cheers skrev 2025-05-30 19:51:43 följande:
    Du behöver bara läsa Vänsterpartiets partiprogran så får du veta vad som är vänsterns politik och favoritfrågor. Inte svårt alls. 

För de som har vänstersympatier inom SR och SVT känns det förstås naturligt att belysa samhällsfrågor utifrån rätt perspektiv d.v.s. feministiskt, antirasistiskt, invandringspositivt, antinationalistiskt, islampositivt perspektiv och givetvis  HBTQ-perspektiv o.s.v.

Det är viktigt för dem att prata om sådant varom hjärtat är fullt respektive ha vänsterglasögonen på när de gör sina program och programinslag. Det gäller för dem att föra upp sitt vänsterperspektiv i folkmedvetandet. Det kallas propaganda.
    Du tror inte att människor kan vara intresserade och engagerade i saker utifrån andra parametrar än partipolitik? 
Svar på tråden Public service – ett omöjligt uppdrag?