KillBill skrev 2025-05-30 17:12:06 följande:
Inte jag men det skulle vara intressant att höra vad du får för resultat om du jämför medierapporteringen från svenska dagstidningar såsom SVD och DN med nyhetsrapportering i SR och SVT.
Jag kan göra en snabb jämförelse på en enstaka händelse...
Så... den kolapsade glaciären..... Hyfsat neutral händelse, skulle jag säga.
Först, en liten definiering:
Ground News har 7 "nivåer" av media bias. Jag tänker här visa vilka det är och vilka svenska nyhetssiter, som rapporterat om glaciären och som ground news har med.
Far left (inga svenska eller internationella nyhetssiter)
Left (Aftonbladet)
Left leaning/center left (SVT)
Center (inga svenska, men däremot både BBC och YLE)
Right leaning/center right (SvD, DN och Expressen)
Right (inga svenska nyhetssiter)
Far Righ (inga nyhetssiter)
OBS! Att de även har en "level of factuality" rating, men den är bakom betalväggen och jag har tydligen problem med att logga in.
Så, av de svenska har Aftonbladet, SVT och Expressen glaciären som en av sina toppnyheter (tre presenterassom toppnyheter) på ground news. SvD och DN har det inte.
(Jag fetar rubrikerna)
Expressens (maskinöverasatta, för det är på engelska) rubrik och mini-ingress lyder:
Glacier collapses - Burying alpine village. Dramatic images from Swizerland.
DN:
90% of Swiss village destroyed in landslide. A 64-year-old man is missing after the Swiss Alpine of Blatten was buried by a collapsed glacier.
SvD har hunnit med en analys....:
Scientists unsure about collapse: "Increased risk" Analysis: an entire village buried in just minutes after a glacier collapsed in Switzerland. But is the cause the ongoing climate change? Scientists are not entirely sure.
SVT:
Here a large part of the glacier in Switzerland collapses. Parts of a village in Switzerland have been buried under debris after a large chunk of glacier fell into a valley. 300 residents have been evacuated and one person is missing after the accident.
Aftonbladet:
Mountain village buried in Switzerland. A glacier has collapsed in Switzerland. Now, basically an entire alpine village is buried under the debris. - The unimaginable has happened. We have lost our village, says mayors.
Igen, sorry att det är på engelska.
Jag vill också klistra in sitens egna analys över medierapporteringen från alla 450 artiklar:
Coverage Details
Total News Sources 450
Leaning Left 65
Leaning Right 58
Center 114
Last Updated 2 hours ago
Bias Distribution 48% Center
Bias comparison:
Left-Leaning outlets frame the Swiss glacier collapse primarily as a direct consequence of anthropogenic climate change, using causal and urgent language like ?driven by climate change? and ?blame? to highlight environmental degradation and the event's warning about global warming?s human costs.
In contrast, right-leaning coverage adopts a more dramatic tone emphasizing the scale of destruction through emotive words such as ?major catastrophe,? ?horror,? and ?buried,? while exercising skepticism about exclusively blaming climate change, instead spotlighting governmental responses and recovery efforts.
Pivotal dividing lines emerge around the attribution of blame?left stresses climate causation, right cautions against oversimplification?revealing broader ideological divides regarding environmental policy and scientific certainty.
Though center-leaning sources provide detailed scientific context on permafrost melting often de-emphasized by both sides, both left and right concur on the event?s severity and the urgent human impact, underscoring shared recognition of the disaster?s immediate consequences amidst their divergent interpretations.
Insights by Ground AI
Jag överlämnar härmed all övrig analys till tråddeltagarna. Jag måste laga middag. Men kan tänka mig att återkomma med något mer... ska vi kalla det spicy... än glaciärer.