• Cheers

    Public service – ett omöjligt uppdrag?

     


    Martin Wicklin presenterade ett inslag i SR av Freddy Ramel om den historiska utvecklingen av radiosändningar och Public service, som startade i början av 1920-talet med BBC som fick en särställning genom en s.k. Royal Charter som skulle garantera radions opartiskhet tillsammans med en styrelse Board of Governors som kontrollorgan. I Sverige fick vi snart därefter Radiotjänst som finansierades genom användarlicenser. BBC:s uppdrag formulerades av dess förste chef: BBC skulle ge public service och vara i allmänhetens tjänst genom att sprida information, upplysning och ge underhållning.


    Den ständiga frågan handlar om kravet på opartiskhet. Är det en omöjlighet?


    Min egen käpphäst är personalen som arbetar inom Public service. När BBC startade kan man ganska säkert utgå ifrån att de  som rekryterades hade en bakgrund i de samhällsbärande skikten med klassiska brittiska värderingar och knappast några med radikala eller revolutionära åsikter. Och samma gällde förstås också Radiotjänst i Sverige.  Så långt alltså allt gott och väl.


    Men därefter har mycket förändrats. BBC angrips numera ofta för sin vänstervridning med politiskt korrekta vänsteridéer, woke och DEI ständigt på agendan. Vänsterns marsch in i institutionerna i samband med att 1968-vänstern gjorde sig bred lyfts offta upp i debatten. Det har sagts och det verkade ju också så att det var svängdörrar in i svensk Public service, d.v.s. SR och SVT.


    Så vad anser du om svensk Public service ? och är kanske opartiskheten ett omöjligt uppdrag?

  • Svar på tråden Public service – ett omöjligt uppdrag?
  • Cheers


    Padirac har i ett inlägg framhållit att SVT står upp för demokratiska principer. Så här några synpunkter på begreppet demokrati för att berika diskussionen.


    Demokrati betyder folkstyre och det är ju bra, jämfört med t.ex. autokratier som i Ryssland. Demokratins vagga brukar man säga är stadsstaten Aten i Grekland (500-300 f.Kr.)


     Begreppet har alltsedan 1700-talet kommit att kvalificeras på på olika sätt genom att man talar om liberal demokrati. Därmed har man avsett en demokrati som bygger på en liberal politisk filosofi med maktdelning, rättsstatsprincipen, politiska partier, marknadsekonomi med privat egendom och allmän rösträtt som infördes i Sverige år 1919.


    Till den liberala demokratin hör också att det finns spärrar mellan folkviljan och de politiska besluten för att hindra att en populistisk riksdagsmajoritet vid makten inför regler som går emot demokratiska principer och minoritetsskyddet i våra grundlagar. I Sverige har vi alltså inte direktdemokrati där folkviljan alltid är allenarådande och vi har inga beslutande folkomröstningar som man delvis har i Schweiz. Med hänsyn till skyddet sådana populistiska beslut krävs det två riksdagsbeslut med mellankommande val för att ändra i grundlagen.


    Begreppet mänskliga rättigheter är en del av demokratibegreppet  - och den liberala demokratin - sedan den franska revolutionen 1789 och den amerikanska självständighetsförklaringen 1776 samt konstitutionen med sin Bill of Rights från 1787. De principer som där anges har varit centrala för demokratierna världen över. Under senare år har tillkommit nya dokument i form av FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna från 1948 och Europakonventionen som blev svensk lag år 1995.


     Det som många ser som ett problem är att i begreppet liberal demokrati har man alltmer  lagt in en hel massa annat som inte kan hänföras till de mänskliga rättigheter som ovan avsetts.


     Det handlar om sådant som står på vänsterns politiska agenda. Den som inte delar de åsikter som vänstern propagerar för och som enligt det i Sverige dominerande politiska narrativet ingår i den liberala demokratin beskylls för att vara odemokratiska.

    Om du kritiserar hbtq, Pride, genusforskning, könsbekräftande vård, antirasismens excesser, massinvandring, islam, klankulturer o.s.v. är du inte demokrat. Men det är naturligtvis inte sant. Du har utnyttjat din yttrandefrihet och det är en del av demokratin och inget odemokratiskt med det alls.

  • KillBill
    Tecum skrev 2025-05-30 21:37:04 följande:
    Jag kan förstår DERAS reaktioner, de var där och vill ha en förklaring till den traumatiska upplevelsen. Men att sprida rykten och oseriösa påståenden i media och på nätet genom att säga att "det är klart att det var  rasistiskt" får effekten att det blir en "sanning" som både ökar motsättningar och undergräver förtroendet för polis och myndigheter.

    För mig har Expo och SD samma nivå av trovärdighet, alltså väldigt låg. Bägge har intresse i att föra fram sin "sanning" fast från olika utgångspunkter. Expo vill utmåla invandrare som offer, SD som problemskapare och en belastning.

    Vad menar du med att Expo skulle utmåla invandrare som offer? Menar du att det är ett problem att Expo lyfter fram antisemitism eftersom judar då görs till offer? I så fall är det ett mycket vidrigt perspektiv. Först blir människor utsatta för diskriminering och hat och sedan ifrågasätter du att de ska erkännas som offer för dessa brott.


    Expo arbetar målmedvetet mot rasism, intolerans och främlingsfientlighet. Deras fokus ligger på att granska och avslöja dem som sprider hat och extremism, inte på att definiera eller problematisera dem som drabbas.


    Expo är en partipolitiskt obunden organisation som samlar personer med olika politiska bakgrunder i sin styrelse, från både höger och vänster. Bland dess ledamöter finns även auktoriteter som Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi och ledamot av Svenska Akademien, samt Peter Christensen från Judiska församlingen i Stockholm.


    Att du hyser lika stort förtroende för olika SD-anknutna medier som för Expo säger mer om dig än om Expos trovärdighet.


    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Xenia
    Cheers skrev 2025-05-31 10:35:41 följande:

    Padirac har i ett inlägg framhållit att SVT står upp för demokratiska principer. Så här några synpunkter på begreppet demokrati för att berika diskussionen.


    Demokrati betyder folkstyre och det är ju bra, jämfört med t.ex. autokratier som i Ryssland. Demokratins vagga brukar man säga är stadsstaten Aten i Grekland (500-300 f.Kr.)


     Begreppet har alltsedan 1700-talet kommit att kvalificeras på på olika sätt genom att man talar om liberal demokrati. Därmed har man avsett en demokrati som bygger på en liberal politisk filosofi med maktdelning, rättsstatsprincipen, politiska partier, marknadsekonomi med privat egendom och allmän rösträtt som infördes i Sverige år 1919.


    Till den liberala demokratin hör också att det finns spärrar mellan folkviljan och de politiska besluten för att hindra att en populistisk riksdagsmajoritet vid makten inför regler som går emot demokratiska principer och minoritetsskyddet i våra grundlagar. I Sverige har vi alltså inte direktdemokrati där folkviljan alltid är allenarådande och vi har inga beslutande folkomröstningar som man delvis har i Schweiz. Med hänsyn till skyddet sådana populistiska beslut krävs det två riksdagsbeslut med mellankommande val för att ändra i grundlagen.


    Begreppet mänskliga rättigheter är en del av demokratibegreppet  - och den liberala demokratin - sedan den franska revolutionen 1789 och den amerikanska självständighetsförklaringen 1776 samt konstitutionen med sin Bill of Rights från 1787. De principer som där anges har varit centrala för demokratierna världen över. Under senare år har tillkommit nya dokument i form av FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna från 1948 och Europakonventionen som blev svensk lag år 1995.


     Det som många ser som ett problem är att i begreppet liberal demokrati har man alltmer  lagt in en hel massa annat som inte kan hänföras till de mänskliga rättigheter som ovan avsetts.


     Det handlar om sådant som står på vänsterns politiska agenda. Den som inte delar de åsikter som vänstern propagerar för och som enligt det i Sverige dominerande politiska narrativet ingår i den liberala demokratin beskylls för att vara odemokratiska.

    Om du kritiserar hbtq, Pride, genusforskning, könsbekräftande vård, antirasismens excesser, massinvandring, islam, klankulturer o.s.v. är du inte demokrat. Men det är naturligtvis inte sant. Du har utnyttjat din yttrandefrihet och det är en del av demokratin och inget odemokratiskt med det alls.


    Klart jag vill leva i en liberal demokrati med mänskliga rättigheter och skydd för minoriteter. Och det får gärna avspeglas i public service också. Vem bestämmar vad som är demokrati menar du?

    Klart man får kritisera genusforsknng, klankutur m m och det görs ju också. Men en del kritik är osaklig och då får man säga det.

    Och vad menar du med att "kritisera hbtq", att förneka att de (homosexuella, bisexuella, transsexuella) finns? Eller kritisera Pride, vill du förbjuda Prideparader, det krockar med demonstrationsfriheten?

    Om du kritiserar hbtq, Pride, genusforskning, könsbekräftande vård, antirasismens excesser, massinvandring, islam, klankulturer o.s.v. är du inte demokrat. Men det är naturligtvis inte sant. Du har utnyttjat din yttrandefrihet och det är en del av demokratin och inget odemokratiskt med det alls.
  • FuckGoggleAskMe
    Cheers skrev 2025-05-30 19:51:43 följande:
    Du behöver bara läsa Vänsterpartiets partiprogran så får du veta vad som är vänsterns politik och favoritfrågor. Inte svårt alls. 

    För de som har vänstersympatier inom SR och SVT känns det förstås naturligt att belysa samhällsfrågor utifrån rätt perspektiv d.v.s. feministiskt, antirasistiskt, invandringspositivt, antinationalistiskt, islampositivt perspektiv och givetvis  HBTQ-perspektiv o.s.v.

    Det är viktigt för dem att prata om sådant varom hjärtat är fullt respektive ha vänsterglasögonen på när de gör sina program och programinslag. Det gäller för dem att föra upp sitt vänsterperspektiv i folkmedvetandet. Det kallas propaganda.
    Jag tycker samhällsfrågor ska belysas med tanke på ett feministiskt, antirasistiskt och HBTQ-vänligt perspektiv. Ser inte alls det som någon vänstervridning utan ett allmänt, demokratiskt perspektiv. 
  • Tukt
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-05-31 11:54:31 följande:
    Jag tycker samhällsfrågor ska belysas med tanke på ett feministiskt, antirasistiskt och HBTQ-vänligt perspektiv. Ser inte alls det som någon vänstervridning utan ett allmänt, demokratiskt perspektiv. 
    Du får svar på måndag. Trollfabriken verkar ha ledigt på helgerna.
  • Cheers
    Tukt skrev 2025-05-31 12:15:53 följande:
    Du får svar på måndag. Trollfabriken verkar ha ledigt på helgerna.
    Cool
  • Padirac

    Så det är de där sakerna du saknar i PS?

    "Om du kritiserar hbtq, Pride, genusforskning, könsbekräftande vård, antirasismens excesser, massinvandring, islam, klankulturer o.s.v. är du inte demokrat. Men det är naturligtvis inte sant. Du har utnyttjat din yttrandefrihet och det är en del av demokratin och inget odemokratiskt med det alls"


    Cheers skrev 2025-05-31 10:35:41 följande:

    Padirac har i ett inlägg framhållit att SVT står upp för demokratiska principer. Så här några synpunkter på begreppet demokrati för att berika diskussionen.


    Demokrati betyder folkstyre och det är ju bra, jämfört med t.ex. autokratier som i Ryssland. Demokratins vagga brukar man säga är stadsstaten Aten i Grekland (500-300 f.Kr.)


     Begreppet har alltsedan 1700-talet kommit att kvalificeras på på olika sätt genom att man talar om liberal demokrati. Därmed har man avsett en demokrati som bygger på en liberal politisk filosofi med maktdelning, rättsstatsprincipen, politiska partier, marknadsekonomi med privat egendom och allmän rösträtt som infördes i Sverige år 1919.


    Till den liberala demokratin hör också att det finns spärrar mellan folkviljan och de politiska besluten för att hindra att en populistisk riksdagsmajoritet vid makten inför regler som går emot demokratiska principer och minoritetsskyddet i våra grundlagar. I Sverige har vi alltså inte direktdemokrati där folkviljan alltid är allenarådande och vi har inga beslutande folkomröstningar som man delvis har i Schweiz. Med hänsyn till skyddet sådana populistiska beslut krävs det två riksdagsbeslut med mellankommande val för att ändra i grundlagen.


    Begreppet mänskliga rättigheter är en del av demokratibegreppet  - och den liberala demokratin - sedan den franska revolutionen 1789 och den amerikanska självständighetsförklaringen 1776 samt konstitutionen med sin Bill of Rights från 1787. De principer som där anges har varit centrala för demokratierna världen över. Under senare år har tillkommit nya dokument i form av FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna från 1948 och Europakonventionen som blev svensk lag år 1995.


     Det som många ser som ett problem är att i begreppet liberal demokrati har man alltmer  lagt in en hel massa annat som inte kan hänföras till de mänskliga rättigheter som ovan avsetts.


     Det handlar om sådant som står på vänsterns politiska agenda. Den som inte delar de åsikter som vänstern propagerar för och som enligt det i Sverige dominerande politiska narrativet ingår i den liberala demokratin beskylls för att vara odemokratiska.

    Om du kritiserar hbtq, Pride, genusforskning, könsbekräftande vård, antirasismens excesser, massinvandring, islam, klankulturer o.s.v. är du inte demokrat. Men det är naturligtvis inte sant. Du har utnyttjat din yttrandefrihet och det är en del av demokratin och inget odemokratiskt med det alls.


  • Tecum
    Padirac skrev 2025-05-30 22:26:23 följande:

    Är det inte så att expo rapporterar om det du själv påstår om SD? Är du då lika problematisk som expo?


    Tecum skrev 2025-05-30 21:37:04 följande:
    Jag kan förstår DERAS reaktioner, de var där och vill ha en förklaring till den traumatiska upplevelsen. Men att sprida rykten och oseriösa påståenden i media och på nätet genom att säga att "det är klart att det var  rasistiskt" får effekten att det blir en "sanning" som både ökar motsättningar och undergräver förtroendet för polis och myndigheter.

    För mig har Expo och SD samma nivå av trovärdighet, alltså väldigt låg. Bägge har intresse i att föra fram sin "sanning" fast från olika utgångspunkter. Expo vill utmåla invandrare som offer, SD som problemskapare och en belastning.


    Om det är problematiskt att skriva att SD har svårt att hålla rent från nassar i partiet och och att de stöttar rasistiska trollfabriker, då är jag gärna problematisk.
  • Tecum
    KillBill skrev 2025-05-31 11:11:47 följande:

    Vad menar du med att Expo skulle utmåla invandrare som offer? Menar du att det är ett problem att Expo lyfter fram antisemitism eftersom judar då görs till offer? I så fall är det ett mycket vidrigt perspektiv. Först blir människor utsatta för diskriminering och hat och sedan ifrågasätter du att de ska erkännas som offer för dessa brott.


    Expo arbetar målmedvetet mot rasism, intolerans och främlingsfientlighet. Deras fokus ligger på att granska och avslöja dem som sprider hat och extremism, inte på att definiera eller problematisera dem som drabbas.


    Expo är en partipolitiskt obunden organisation som samlar personer med olika politiska bakgrunder i sin styrelse, från både höger och vänster. Bland dess ledamöter finns även auktoriteter som Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi och ledamot av Svenska Akademien, samt Peter Christensen från Judiska församlingen i Stockholm.


    Att du hyser lika stort förtroende för olika SD-anknutna medier som för Expo säger mer om dig än om Expos trovärdighet.


    Haha, du blev lika sur som jag trodde, skulle bara kolla...

    Det är jättebra att expo tar upp antisemitismen, den är starkare än folk tror och verkar omöjlig att utrota. Det är också bra att de lyfter fram diskriminering och förföljelse mot invandrare.
    Det är däremot INTE bra att de underminerar förtroendet för polis och myndigheter, som redan är svagt i stora invandrargrupper. Du har säkert hört talas om blåljussabotage och och lögnkampanjen mot socialtjänsten ("de stjäl barn"). Bara för att de och andra krafter vill att det ska vara ett rasistiskt brott behöver det inte vara det. Nu har polisen sagt sitt och utgått från den fakta de fått fram. Låt det då vara så, det finns så många rasistiska brott att lyfta fram ändå så de behöver inte vinkla fram dem.

    Det låter bra att kalla sig obunden, expo hör ändå hemma på vänsterkanten. Och det gör inte mig något, det finns en massa sammanslutningar på högerkanten som pumpar ut SIN propaganda. 
  • Cheers
    KillBill skrev 2025-05-31 11:11:47 följande:

    Vad menar du med att Expo skulle utmåla invandrare som offer?


    Jo men det är klart att de utmålar invandrarna som offer. Refugees are welcome säger de och inkluderar då den stora majoriteten av invandrare som inte flytt över Öresundsbron undan den danska polisens skottsalvor utan sökt sig genom en rad länder i Europa till det land som kan erbjuda dem de bästa sociala förmånerna. 

    Det är synd om utlänningar tycker de godhjärtade flyktingkramarna och mångfaldentusiasterna i sin svenska självbelåtna förträfflighet och det är själva grunden för öppnahjärtanpolitiken med öppna gränser. Det började med Hednamissionen som fortsatte med SIDA och utvecklades till hela den ansvarlösa invandringspolitiken.

    Hednamissionen hade en sparbössa i form av en liten svart pojke utanför svenska kyrkor  som man kunde stoppa en slant i.

    auctionet.com/sv/2535442-sparbossa-1900-talets-borjan-sondagsskolans-hednamission-polykromt-bemalad-sockel

      Litttle brown babies



Svar på tråden Public service – ett omöjligt uppdrag?