• Cheers

Public service – ett omöjligt uppdrag?

Martin Wicklin presenterade ett inslag i SR av Freddy Ramel om den historiska utvecklingen av radiosändningar och Public service, som startade i början av 1920-talet med BBC som fick en särställning genom en s.k. Royal Charter som skulle garantera radions opartiskhet tillsammans med en styrelse Board of Governors som kontrollorgan. I Sverige fick vi snart därefter Radiotjänst som finansierades genom användarlicenser. BBC:s uppdrag formulerades av dess förste chef: BBC skulle ge public service och vara i allmänhetens tjänst genom att sprida information, upplysning och ge underhållning.

Den ständiga frågan handlar om kravet på opartiskhet. Är det en omöjlighet?

Min egen käpphäst är personalen som arbetar inom Public service. När BBC startade kan man ganska säkert utgå ifrån att de  som rekryterades hade en bakgrund i de samhällsbärande skikten med klassiska brittiska värderingar och knappast några med radikala eller revolutionära åsikter. Och samma gällde förstås också Radiotjänst i Sverige.  Så långt alltså allt gott och väl.

Men därefter har mycket förändrats. BBC angrips numera ofta för sin vänstervridning med politiskt korrekta vänsteridéer, woke och DEI ständigt på agendan. Vänsterns marsch in i institutionerna i samband med att 1968-vänstern gjorde sig bred lyfts offta upp i debatten. Det har sagts och det verkade ju också så att det var svängdörrar in i svensk Public service, d.v.s. SR och SVT.

Så vad anser du om svensk Public service ? och är kanske opartiskheten ett omöjligt uppdrag?

• Svar på tråden Public service – ett omöjligt uppdrag?
  • Cheers
    Xenia skrev 2025-05-30 11:59:31 följande:
    Medelsvensson kan behöva lära sig mer om "udda ämnen", så det är inte fel att det tas upp ibland,  t ex i dokumentärer. Public service betyder inte "bara upp sådant som majoriteten känner till".
    Jag håller med i allt, utom det lilla ordet ibland. Om det ändå vore så väl! Men det hela är internaliserat.(Synonymer till internalisera om någon undrar: inlemma, inkorporera, integrera).

• KillBill
    Cheers skrev 2025-05-29 13:05:38 följande:

Efter lunchekot sänder SR P1 just nu ett långt inslag om hur Malva och andra invandrare lider svårt av PTS efter skolskjutningen i Örebro.

Det slår mig att dådet i Örebro inte var specifikt riktat mot invandrare, utan begicks av en psykiskt labil och störd person som sköt  urskillningslöst mot allt och alla.

När man lyssnar kan man dock få för sig att det var ett hatbrott mot invandre.

Allt våld mot invandrare måste så klart  lyftas fram. Men om det nu inte var ett hatbrott mot invandrare? Ja det går väl bra ändå att ta upp problemet med invandrarnas utsatthet i Sverige. Rub it in.

Nästan alla dödsoffer i attentatet på Risbergska är invandrare och gärningsmannen var inne på en högerextremistisk sajt strax innan dödskjutningarna..

Efter attentatet har massmördaren hyllats och glorifierats i SD-media och du har inte förståelse för att invandrare känner oro för det som inträffat eller att media borde uppmärksamma detta?

expo.se/granskning/offren-i-orebro-hanas-pa-samnytt/

www.svd.se/a/73ob83/masskjutningen-i-orebro-anvands-for-att-sprida-hogerextrem-propaganda

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Cheers
    KillBill skrev 2025-05-30 11:30:18 följande:

Ditt inlägg bemöter inte sakfrågan på ett seriöst sätt. Har du ens läst den rapport jag länkade till?  Vad var i så fall slutsatserna av den? Dessutom undrar jag över de länkar du hänvisar till. Hur är dessa är kopplade till ämnet vi diskuterar?

Det här är mitt seriösa svar som är fullt tillräckligt för den som vill förstå vad jag åsyftar:

Enligt KILLBILL har det genom åren genomförts forskningsstudier för att undersöka om Sveriges Radio och SVT uppvisar partiskhet i sin rapportering. Resultatet visar att det inte finns belägg för systematisk partiskhet.

En motsvarande forskningsstudie skulle jag varmt välkomna - inte om förekomsten av partiskhet -  utan om förekomsten av inslag i statsmedia som berör vänsterns favoritämnen, listade i kronologisk ordning. Det gäller sådana ämnen som jag exemlifierade i min länksamling ovan.  Själv har jag inga forskningsanslag, men det är ju uppenbart att det behövs sådan forskning som jag efterlyser. Att bara gå på några exempel från mig vore ju ovetenskapligt, eller hur?
  • KillBill
    Cheers skrev 2025-05-30 12:20:42 följande:
    Det här är mitt seriösa svar som är fullt tillräckligt för den som vill förstå vad jag åsyftar:

Enligt KILLBILL har det genom åren genomförts forskningsstudier för att undersöka om Sveriges Radio och SVT uppvisar partiskhet i sin rapportering. Resultatet visar att det inte finns belägg för systematisk partiskhet.

En motsvarande forskningsstudie skulle jag varmt välkomna - inte om förekomsten av partiskhet -  utan om förekomsten av inslag i statsmedia som berör vänsterns favoritämnen, listade i kronologisk ordning. Det gäller sådana ämnen som jag exemlifierade i min länksamling ovan.  Själv har jag inga forskningsanslag, men det är ju uppenbart att det behövs sådan forskning som jag efterlyser. Att bara gå på några exempel från mig vore ju ovetenskapligt, eller hur?
    Nu pratar du om ett senare inlägg. Det inlägg jag kritiserade var osakligt. Och vems favoritämnen pratade du om i inlägger som jag kritiserade? Forskarnas? Det är ju helt befängda påståenden oavsett.  Om detta är din debattnivå så blir det inte särskilt intressant att diskuttera med dig. 
  • Cheers
    KillBill skrev 2025-05-30 12:38:26 följande:
    Nu pratar du om ett senare inlägg. Det inlägg jag kritiserade var osakligt. Och vems favoritämnen pratade du om i inlägger som jag kritiserade? Forskarnas? Det är ju helt befängda påståenden oavsett.  Om detta är din debattnivå så blir det inte särskilt intressant att diskuttera med dig. 
    Jag tycker att jag har svarat alldeles tillräckligt. Jag tänker inte gå i svaromål på dina recensioner av mina inlägg angående osaklighet och debattnivå. Man behöver inte springa på alla bollar - särskilt inte de som bara är trams.
  • Cheers

Jag skulle välkomna en forskningsstudie om förekomsten av inslag i statsmedia som berör vänsterns favoritämnen, där man listat tillfällen kronologiskt när sådana ämnen har berörts i SR och SVT under senare år.

Det behövs verkligen en sådan forskning.
     Se min länksamling ovan med några exempel på vissa av vänsterns favoritämen. Det är så klart inte hela listan. Det finns mycket mer som ska med.
  • KillBill
    Cheers skrev 2025-05-30 14:32:43 följande:
    Jag tycker att jag har svarat alldeles tillräckligt. Jag tänker inte gå i svaromål på dina recensioner av mina inlägg angående osaklighet och debattnivå. Man behöver inte springa på alla bollar - särskilt inte de som bara är trams.
    Ditt svar på forskningsstudien om partiskhet inom Public Service tycker jag var tramsigt. kan du inte ens förklara vad det är för länkar som du infogat i ditt svar och förklara kopplingen till PS? Just nu är kopplingen helt obegriplig. 
  • Padirac

Det går inte att använda frånvaron av forskningen du efterfrågar som belägg för vare sig det ena eller andra.

Vetenskapen bygger på positivism i meningen att det går enbart att bevisa saker det går att få belägg för och det behöver vara falsifierbara teser som testas empiriskt.

Utbildning är gratis.

Cheers skrev 2025-05-30 14:50:06 följande:
    Jag skulle välkomna en forskningsstudie om förekomsten av inslag i statsmedia som berör vänsterns favoritämnen, där man listat tillfällen kronologiskt när sådana ämnen har berörts i SR och SVT under senare år.

Det behövs verkligen en sådan forskning. Se min länksamling ovan med några exempel på vissa av vänsterns favoritämen. Det är så klart inte hela listan. Det finns mycket mer som ska med.
  • Padirac

Det finns två paradigm för forskningen. 

Positivism använda inom naturvetenskap och samhällsvetenskap.

Interpretivism kallas av alterntivhögern och nyzznazisterna för vänsterliberal kulturmarxism från södertörsn högskola och det är det de ondgör sig för att PS innehåller.  Det lustiga är att de gärna vill framhålla sina egna subjektiva uppfattningar som relevanta perspektiv. De vill alltså med vänsterliberala kulturmarxistiska metoder framhålla att PS har och gör fel för att PS är vänsterliberalt kulturmarxistisktTomte

Positivism är ett paradigm som bygger på mätning och förnuft, att kunskap uppenbaras genom en neutral och mätbar (kvantifierbar) observation av aktivitet, handling eller reaktion. Positivism menar att om något inte är mätbart på detta sätt kan det inte vetas med säkerhet. Vetenskaplig kunskap härrör från ackumulering av data som erhållits teori- och värdefria från observation. Detta antyder att allt som inte kan observeras och därmed på något sätt mätas (det vill säga kvantifieras), är av liten eller ingen betydelse. Positivism är nära förknippad med kvantitativa metoder för datainsamling.

Interpretivism bygger på antagandet att verkligheten är subjektiv, mångfaldig och socialt konstruerad. Det vill säga att vi bara kan förstå någons verklighet genom deras upplevelse av den verkligheten, vilken kan skilja sig från en annan persons formad av individens historiska eller sociala perspektiv. Tolkningsmässiga tillvägagångssätt förlitar sig på frågeställning och observation för att upptäcka eller generera en rik och djup förståelse av det fenomen som undersöks. Detta är nära förknippat med kvalitativa metoder för datainsamling.
  • Aniiee

BTW, någon mer än jag som använder ground news?

Out of curiosity....

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
Svar på tråden Public service – ett omöjligt uppdrag?