• Anonym (Funderar)

Ätstörd

Måste man alltid behandla ätstört beteende, även vid normalvikt? Tänker om det är hanterbart och man mår mycket bättre av att få ha det beteendet än att vara utan. Är det inte bättre då att bara fortsätta vara som man är?
  • Svar på tråden Ätstörd
  • Anonym (Funderar)
    rebecca25 skrev 2025-06-22 00:32:14 följande:
    Vikt behöver inte spela någon roll. Det kan vara lika farligt om en överviktig har atypisk anorexi, så kan man bli fysiskt och psykiskt sjuk av vitaminbrist etc

Att behandla sitt psykiska tillstånd är viktigast
    Jag äter multivitamin för att minska risken för brister.
  • Lynx123
    Anonym (Funderar) skrev 2025-06-22 09:11:40 följande:
    Jag äter multivitamin för att minska risken för brister.
    Det är inte det som är poängen. Försök zooma ut lite och ta in det folk skriver här - det är i all välmening. Hoppas att du söker hjälp.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Funderar)
    Lynx123 skrev 2025-06-22 09:35:05 följande:
    Det är inte det som är poängen. Försök zooma ut lite och ta in det folk skriver här - det är i all välmening. Hoppas att du söker hjälp.
    Jag tar in vad folk skriver, jag gör det verkligen. Det känns bara jävligt läskigt och jag tänker hela tiden att jag nog kan lösa det på något sätt (utan vård) men jag inser att alla lösningar jag har fortfarande innebär kontroll så jag antar att de inte duger. 
  • Lynx123
    Anonym (Funderar) skrev 2025-06-22 09:46:17 följande:
    Jag tar in vad folk skriver, jag gör det verkligen. Det känns bara jävligt läskigt och jag tänker hela tiden att jag nog kan lösa det på något sätt (utan vård) men jag inser att alla lösningar jag har fortfarande innebär kontroll så jag antar att de inte duger. 
    Förstår att det känns läskigt. Självklart är det läskigt. Samtidigt har du ju varit supermodig som vågat skriva om det här. 
  • Anonym (Funderar)

Jag hittar ingen onlinespykolog som tar emot ätstört beteende mot vanlig patientavgift. Det finns ju för ångest men det kanske är tillräckligt?

Tror ni man verkligen behöver gå in på hur jag kontrollerar ångesten? Kanske bara nämner vissa saker? Tanken på att bara nämna ångest och utelämna annat känns lättare. 

• Lynx123
    Anonym (Funderar) skrev 2025-06-24 11:45:12 följande:

Jag hittar ingen onlinespykolog som tar emot ätstört beteende mot vanlig patientavgift. Det finns ju för ångest men det kanske är tillräckligt?

Tror ni man verkligen behöver gå in på hur jag kontrollerar ångesten? Kanske bara nämner vissa saker? Tanken på att bara nämna ångest och utelämna annat känns lättare. 

Fast då blir det ju lite som att gå till läkaren och berätta att man mår illa och har huvudvärk varje morgon utan att berätta att man super varje kväll.

Jag förstår verkligen att det här känns tufft men för att du ska kunna få den hjälp du behöver måste du ge all information.
  • Anonym (Funderar)

Jag tror jag ska ta och varva ner och låta detta mogna ett tag, vc har ändå typ sommarstängt. Gjort en hel del tester på internet om ångest, tvång, ätstörningar osv och inget visade något allvarligt. "Lindrig ångest", "scoff 1 av 5".Tar jag det till hösten hinner jag landa lite i tanken att söka hjälp.

Samtidigt förstår jag av era reaktioner att jag gör något som betraktas som osunt och det tar jag till mig av. 
  • Anonym (Funderar)

Jag fortsätter i denna sjuka tråd istället för att skapa något nytt och hoppas nya läsare hittar till detta inlägg direkt.

Jag har verkligen gått ner mig i att hålla en kalorigräns. Nu ställer det till problem för mig för jag kommer inte kunna räkna kalorier på flera veckor och jag förstår inte hur jag ska våga äta. Jag kommer inte kunna väga mig heller. 
    Visst borde jag kunna äta två huvudmål mat om dagen utan att gå upp i vikt? En portion per gång och mycket grönsaker. 
Svar på tråden Ätstörd