-
-
Svar på tråden Ätstörd
-
Ja, kontrollbehov över mat ÄR en ätstörning.Anonym (Funderar) skrev 2025-07-26 23:01:41 följande:Jag vet inte om det är så noga vad man kallar beteendet, jag tycker det är mer en fråga om kontrollbehov än ätstörning men framförallt inget jag lider av så länge jag får utlopp för det. Nu när jag kom på att jag kommer bli bjuden på massor med mat och förväntas äta ute osv så jag inte kan kontrollera maten, då blir det ett problem. Framförallt i kombination med att jag inte ens kommer kunna kontrollväga mig.
Kunde jag bara tacka nej och äta egen mat som jag fått räkna ut kalorierna på skulle allt vara bra. -
Så vad händer då?Anonym (Funderar) skrev 2025-07-26 23:08:36 följande:Nej men det stör. Jag ligger just nu +0,3 kg sen i torsdags och det är inte bra.
Imorgen kan du mycket väl ligga -0.3kg eller +-0kg.
Att pendla några gram per dag är NORMALT. -
Men det är en bieffekt som gör att jag fungerar. Kontrollerar jag inte maten så kontrollerar jag något annat istället, och det brukar inte fungera lika bra. Någon skrev att man upplever sig mår bra av småsvält och jag håller med.Anonym (f) skrev 2025-07-26 23:05:29 följande:Ätstörningar ÄR kontrollbehov...
Du har tidigare pratat om att utan kontrollen tappar du hela din identitet men jag förstår inte hur du tänker där. Din ätstörning är inte din identitet utan en bieffekt som ingen gillar. Ingen vill att du ska ha kvar den. Förutom du.
Men jag var inte ute efter medhåll... Jag ville veta om det finns en risk att man kan äta upp hela sitt dagsbehov på två måltider eller om det är en säker strategi för mig.Anonym (f) skrev 2025-07-26 23:06:19 följande:När du startar nya trådar för att få medhåll i din ätstörning. Ja. Det är inte bekvämt att se dig lida.Jag vet att det är en normal variation, jag vet ju vad ätit och tränat dagarna innan så det är omöjligt att jag gått upp i vikt pga mat. Men det behöver inte betyda att jag är okej med det, jag får ändå dras med det tills vågen visar rätt igen.Anonym (f) skrev 2025-07-26 23:10:41 följande:Inte bra för folk som inte förstår att en sån variation är helt normal= ätstörda personer.
-
Anonym (Funderar) skrev 2025-07-26 23:55:23 följande:Men det är en bieffekt som gör att jag fungerar. Kontrollerar jag inte maten så kontrollerar jag något annat istället, och det brukar inte fungera lika bra. Någon skrev att man upplever sig mår bra av småsvält och jag håller med.Men jag var inte ute efter medhåll... Jag ville veta om det finns en risk att man kan äta upp hela sitt dagsbehov på två måltider eller om det är en säker strategi för mig.Anonym (f) skrev 2025-07-26 23:06:19 följande:När du startar nya trådar för att få medhåll i din ätstörning. Ja. Det är inte bekvämt att se dig lida.
Jag vet att det är en normal variation, jag vet ju vad ätit och tränat dagarna innan så det är omöjligt att jag gått upp i vikt pga mat. Men det behöver inte betyda att jag är okej med det, jag får ändå dras med det tills vågen visar rätt igen.Jag kan hälla mig i stora mängder alkohol varje kväll och hävda att den gör så att jag fungerar... Alla metoder för att överleva är inte BRA metoder. Du förnekar det som du förnekar hur allvarligt det är med tanke på vad du skriver i tråden. Ätstörningar är farliga på det sättet. Självinsikten är låg.
Du är också med i vanliga världen där folk äter 2 måltider per dag, frukost och ev mellanmål så att ställa den frågan är att bekräfta dina ätstörda tankar.
Dras med ångesten över det också... vilket tråkigt liv
-
Jag väger om mig, går ev på toa igen , väger igen, funderar över orsak, kontrollräknar veckosnitt osv. Slutat oftast med att jag avaktar ett par dagar för att se vad som händer. Jag borde egentligen ha legat -0,2-0,3 kg idag från torsdag sett så egentligen ligger jag +0,6 men vet mycket väl att det kan komma en dropp på -0,7 imorgon.EpicF skrev 2025-07-26 23:39:41 följande:Så vad händer då?
Imorgen kan du mycket väl ligga -0.3kg eller +-0kg.
Att pendla några gram per dag är NORMALT. -
Jag hoppas verkligen inte det är barn i bilden dagligen.
-
Ditt enorma kontrollbehov är något du behöver hjälp med. Det varken bra eller normalt.Anonym (Funderar) skrev 2025-07-26 23:55:23 följande:Men det är en bieffekt som gör att jag fungerar. Kontrollerar jag inte maten så kontrollerar jag något annat istället, och det brukar inte fungera lika bra. Någon skrev att man upplever sig mår bra av småsvält och jag håller med.Anonym (f) skrev 2025-07-26 23:06:19 följande:När du startar nya trådar för att få medhåll i din ätstörning. Ja. Det är inte bekvämt att se dig lida.Vatten man dricker kan göra att man går upp något gram. Även mat gör att man pendlar i gram per dag. Och det är normalt.Anonym (Funderar) skrev 2025-07-26 23:55:23 följande:Jag vet att det är en normal variation, jag vet ju vad ätit och tränat dagarna innan så det är omöjligt att jag gått upp i vikt pga mat. Men det behöver inte betyda att jag är okej med det, jag får ändå dras med det tills vågen visar rätt igen. -
Att väga sig så mycket är inte normalt.Anonym (Funderar) skrev 2025-07-27 00:06:47 följande:Jag väger om mig, går ev på toa igen , väger igen, funderar över orsak, kontrollräknar veckosnitt osv. Slutat oftast med att jag avaktar ett par dagar för att se vad som händer. Jag borde egentligen ha legat -0,2-0,3 kg idag från torsdag sett så egentligen ligger jag +0,6 men vet mycket väl att det kan komma en dropp på -0,7 imorgon.
Inte ens när jag aktivt och med bra hjälp gick ner i vikt för ett par år sedan (övervägde op, men klarade det på egenhand) så vägde jag mig varje dag. I början vägde jag med en gång i veckan, för att sedan glesa ut det mer och mer och sista tiden så vägde jag mig någon gång per månad. Använde också mätband, men inte fan tog mätte jag dagligen.
Jag kunde pendla upp till 1kg per dag, speciellt under mens vilket är helt normalt. -
Jaja vi kan konstatera att jag är helt galen, det var inget nytt för mig. Men det är fortfarande inget som någon annan vet om, vore det SÅ illa skulle folk runt om kring mig säga att jag är ätstörd och behöver hjälp.
Men nu har jag flera veckor framför mig fri från våg och kalorier och fixar jag det kan man konstatera att det här inte är ett problem. -
Anonym (Funderar) skrev 2025-07-27 09:15:42 följande:Jaja vi kan konstatera att jag är helt galen, det var inget nytt för mig. Men det är fortfarande inget som någon annan vet om, vore det SÅ illa skulle folk runt om kring mig säga att jag är ätstörd och behöver hjälp.
Men nu har jag flera veckor framför mig fri från våg och kalorier och fixar jag det kan man konstatera att det här inte är ett problem.
Hur fan ska folk kunna se något som du tydligt inte visar... Tror inte att denna tråd är bra för dig för allt vi säger vrider du till vad du vill höra.
Nej, du kommer återgå till allt destruktivt direkt när du kan och må jävligt dåligt under denna tid för... ingenting. Det är inte värt det.