• Anonym (Funderar)

Ätstörd

Måste man alltid behandla ätstört beteende, även vid normalvikt? Tänker om det är hanterbart och man mår mycket bättre av att få ha det beteendet än att vara utan. Är det inte bättre då att bara fortsätta vara som man är?
  • Svar på tråden Ätstörd
  • Anonym (Funderar)

Jag är ledsen om jag gjort någon obekväm, det var inte meningen. 

• Anonym (Dent)

Tyvärr mår de flesta bra i början på en anorexi.

För hjärnan producerar hormoner som påverkar ens humör positivt vid småsvält. Det är ursprungligen rent biologiskt, för att man ska ha energi för att leta upp mat på något sätt när det är ont om den.

Men har man som mål att gå ner i vikt så kan det gå för långt. Hjärnans funtion kan förändras hjärnans¹ så att man får ångest av att äta och man tycker att man ser bra ut, trots att alla andra blir oroliga när de ser en och tycker att man är för smal.

Har man nått det stadiet är det väldigt mycket kämpande för att vända det hela, hantera ångesten och komma upp i en vikt som håller en frisk i sin kropp.. 

På grund av detta blir vi på FL oroliga när man misstänker att någon går för långt i sin kontroll av vad man äter.

• Lynx123
    Anonym (Funderar) skrev 2025-07-26 16:54:44 följande:

Kan inte tala för andra men för.min del känns det inte som att du har gjort mig obekväm. Däremot känner jag mig ledsen för din skull och hur dåligt du verkar må. Önskar dig allt väl och hoppas att du får njuta av din semester. :)
  • EpicF
    Anonym (Funderar) skrev 2025-07-26 16:19:30 följande:

Men jag kan inte få hjälp just nu oavsett om jag vill det eller inte och just nu behöver jag se till att semestern blir dräglig och genomförd. Har jag inte en säker mängd mat jag kan äta kommer jag behöva överkompensera för att ta höjd för osäkerheten. 

Vården har inte stängd vara för att det är sommar. 
    Sanningen är den att du vill inte ha hjälp eftersom du inte ser att du har en ätstörning. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-07-26 12:20:08 följande:

Jag kan nog utan problem äta för kaloribalans men jag vill veta att det är just det jag gör och inte äter mer. Det är bara en fråga om var jag sätter gränsen. Jag äter ibland mat som jag inte vet vad det innehåller men då tar jag höjd för det, nu är det flera veckor det handlar om, det är svårt att ta höjd för att varje dag äta så. 

Vad spelar det för roll om du skulle gå upp något kilo? Bryter tredje världskriget ut eller är din framtid förstörd över något ynka kilo?
    Fundera på det.
  • Anonym (Funderar)
    EpicF skrev 2025-07-26 20:57:10 följande:
    Vården har inte stängd vara för att det är sommar. 
    Sanningen är den att du vill inte ha hjälp eftersom du inte ser att du har en ätstörning. 
    Jag vet inte om det är så noga vad man kallar beteendet, jag tycker det är mer en fråga om kontrollbehov än ätstörning men framförallt inget jag lider av så länge jag får utlopp för det. Nu när jag kom på att jag kommer bli bjuden på massor med mat och förväntas äta ute osv så jag inte kan kontrollera maten, då blir det ett problem. Framförallt i kombination med att jag inte ens kommer kunna kontrollväga mig. 

Kunde jag bara tacka nej och äta egen mat som jag fått räkna ut kalorierna på skulle allt vara bra. 
  • Anonym (f)

Ätstörningar ÄR kontrollbehov...

Du har tidigare pratat om att utan kontrollen tappar du hela din identitet men jag förstår inte hur du tänker där. Din ätstörning är inte din identitet utan en bieffekt som ingen gillar. Ingen vill att du ska ha kvar den. Förutom du.

• Anonym (f)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-07-26 16:54:44 följande:

När du startar nya trådar för att få medhåll i din ätstörning. Ja. Det är inte bekvämt att se dig lida.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (T) skrev 2025-07-26 22:42:57 följande:
    Vad spelar det för roll om du skulle gå upp något kilo? Bryter tredje världskriget ut eller är din framtid förstörd över något ynka kilo?
    Fundera på det.
    Nej men det stör. Jag ligger just nu +0,3 kg sen i torsdags och det är inte bra.
  • Anonym (f)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-07-26 23:08:36 följande:
    Nej men det stör. Jag ligger just nu +0,3 kg sen i torsdags och det är inte bra.
    Inte bra för folk som inte förstår att en sån variation är helt normal= ätstörda personer.
Svar på tråden Ätstörd