• Tom Araya

Förbjuda religion?

I grunden respekterar jag varje individs rätt att ha sin egna religiösa tro eller ingen religiös tro alls.

Men jag avskyr samtidigt all religion. Det är ren nonsens påhittat av människor för att kontrollera och kuva människor.

En av de jag avskyr mer än andra är Islam.
    Hade Islam varit en politisk ideologi snarare än religion så hade den i många länder varit förbjuden eller i alla fall hade det brutit mot lag att uttrycka dess budskap offentligt.

Flertalet andra religioner är inte mycket bättre, även om Islam utmärker sig i sina uttryck av våldsamheter.

Tänk dig själv om Åkesson hade sagt följande:
    "Barn till Sverigedemokrater är per automatik Sverigedemokrater."
    "Dessa barn ska märkas som Sverigedemokrater genom att man skär av dem örsnibbarna."
    "De som inte är Sverigedemokrater får förslavas, våldtas eller dödas."
    "Straffet för att lämna Sverigedemokraterna är döden."

Detta kan låta väldigt provocerande för vissa, men mitt syfte är att upplysa och se på saken ur andra perspektiv.

• Svar på tråden Förbjuda religion?
  • Tom Araya
    Anonym (Men) skrev 2025-07-24 04:36:56 följande:
    Du förstår väl att ingen i Sverige är tvingad till någon religion. Det är individen som väljer själv om och hur den vill utöva en religion.
    Tror du verkligen på detta själv?
    Intressant att du försöker undvika min fråga på din trådstart där du auktoritärt vill förbjuda alla religioner. Nej, det här är inte ett svar. Som jag nämnt tidigare ska en religion inte kontrollera politiken, då är det antagligen auktoritär. På samma sätt som att ditt tänkande med att skala av människor sin religion är auktoritärt.

Varför vill du göra människor statligt kontrollerade och ofria?
    Du verkar ha lite problem med läsförståelsen (andra gången nu)... men fundera över vad frågetecknet i trådens rubrik står för.

• Anonym (Men)
    Tom Araya skrev 2025-07-24 09:17:00 följande:
    Tror du verkligen på detta själv?
    Intressant att du försöker undvika min fråga på din trådstart där du auktoritärt vill förbjuda alla religioner. Nej, det här är inte ett svar. Som jag nämnt tidigare ska en religion inte kontrollera politiken, då är det antagligen auktoritär. På samma sätt som att ditt tänkande med att skala av människor sin religion är auktoritärt.

Varför vill du göra människor statligt kontrollerade och ofria?
    Du verkar ha lite problem med läsförståelsen (andra gången nu)... men fundera över vad frågetecknet i trådens rubrik står för.
    Om du är mot att kontrollera och kuva människor så borde du också förstå att ett förbud mot religion som du vill ha handlar om att kontrollera och kuva människor. Du vill m a o tvinga människor. Från statligt håll.
  • Anonym (Men)
    Anonym (O) skrev 2025-07-24 05:36:29 följande:
    Det finns massor av människor i Sverige som blir påtvingade religion. Vilket är lika illa som att avkräva människor sin tro.

Religion bör begränsas och göras mer till en privat angelägenhet. Staten ska inte sponsra dårskapet med religiösa skolor.
    Vad har du för belägg för att människor i Sverige är tvingade till en religion? Nej, jag tycker inte heller att religiösa skolor ska existera. Det är inte samma sak som att tvinga människor till religionsfrihet.

Det Ts vill ha är desto mer tvingande och avskalande av människors frihet.
  • Tom Araya
    Anonym (Men) skrev 2025-07-24 13:10:13 följande:
    Om du är mot att kontrollera och kuva människor så borde du också förstå att ett förbud mot religion som du vill ha handlar om att kontrollera och kuva människor. Du vill m a o tvinga människor. Från statligt håll.
    Fortfarande... vad tror du frågetecknet i rubriken betyder, kan du läsa?
    Sluta påstå saker när du inte ens förstå vad folk skriver!
  • Anonym (O)
    Anonym (Men) skrev 2025-07-24 13:14:00 följande:
    Vad har du för belägg för att människor i Sverige är tvingade till en religion? Nej, jag tycker inte heller att religiösa skolor ska existera. Det är inte samma sak som att tvinga människor till religionsfrihet.

Det Ts vill ha är desto mer tvingande och avskalande av människors frihet.
    Du vet väl att alla religiösa knappast fått valet att konvertera eller bli seriösa i sin tro när de blir myndiga?

Många, många blir påtvingade religion av sina föräldrar. I bästa fall blir barnet som inte tror bara utstött ur föräldrarnas församling, ibland tvingar religiösa ledare föräldrarna att välja mellan församlingen eller barnen. Att tvingas överge sina icketroende barn verkar galet för de flesta av oss, men det är vad många religiösa ledare avkräver dessa föräldrar. De sviker sina barn och klipper kontakten med dem för att fortsätta vara delaktiga i församlingen. Det är fruktansvärt. 
    I värsta fall blir barn som vill lämna religionen misshandlade, dödade, tagna utomlands för att giftas bort.
    Många lever med skyddad identitet för att de inte vill leva som deras föräldrars religion säger.
    Hur kan det ha undgått dig? 
    Religion är bra för vissa om det är helt frivilligt. Det är ett ständigt fängelse för de som inte tror men vill ha kvar sin familj eller inte "dra skam" över dem.
  • Trent
    Tom Araya skrev 2025-07-23 23:04:10 följande:
    Kan vi förvänta oss ett "storkukslugn" från din sida nu då? Skrattande
    Jag påstod inte att namnet stämde.
  • Trent
    Tom Araya skrev 2025-07-23 23:10:30 följande:
    Men du måste ju förstå symboliken och vad den betyder.
    Det var romarna och inte kristna som avrättade folk genom korsfästelse. Således är korset för kristna inte en symbol för att förespråka korsfästelse utan symboliserar Jesus martyrdöd för mänsklighetens synder.
    Symbolisera min röv om vill. Korset är ett avrättningsverktyg. Jag har inte påstått något annat.
  • Anonym (Men)
    Tom Araya skrev 2025-07-24 16:11:29 följande:
    Fortfarande... vad tror du frågetecknet i rubriken betyder, kan du läsa?
    Sluta påstå saker när du inte ens förstå vad folk skriver!
    Spela inte dum. "Ska religion förbjudas?"  Med medföljande text betyder att du vill och propagerar för att religion ska förbjudas. Du vill därmed inskränka andras friheter med statliga medel. Ja, din trådstart är stötande. 
  • Anonym (Men)
    Anonym (O) skrev 2025-07-24 20:48:58 följande:
    Du vet väl att alla religiösa knappast fått valet att konvertera eller bli seriösa i sin tro när de blir myndiga?

Många, många blir påtvingade religion av sina föräldrar. I bästa fall blir barnet som inte tror bara utstött ur föräldrarnas församling, ibland tvingar religiösa ledare föräldrarna att välja mellan församlingen eller barnen. Att tvingas överge sina icketroende barn verkar galet för de flesta av oss, men det är vad många religiösa ledare avkräver dessa föräldrar. De sviker sina barn och klipper kontakten med dem för att fortsätta vara delaktiga i församlingen. Det är fruktansvärt. 
    I värsta fall blir barn som vill lämna religionen misshandlade, dödade, tagna utomlands för att giftas bort.
    Många lever med skyddad identitet för att de inte vill leva som deras föräldrars religion säger.
    Hur kan det ha undgått dig? 
    Religion är bra för vissa om det är helt frivilligt. Det är ett ständigt fängelse för de som inte tror men vill ha kvar sin familj eller inte "dra skam" över dem.
    Du har med andra ord inga belägg. Förväxla inte hedersförtryck med religion. Eller faktiskt olagliga saker med religion. Det är som bekant (eller som du borde känna till men låtsas som att du inte gör det) förbjudet i Sverige.
  • Tyra myra

Blir lite nyfiken på vad TS egentligen menar.

Menar TS att livet vore enklare att leva utan religioner?
    Eller är det vissa människors extrema tolkningar av religionerna som upprör?

Själv har jag en tro på att mäniskorna använder religionerna som hjälp och i vissa fall rättesnöre när de själva inte riktigt kan förstå sin omvärd och sin plats i den.

Jag använder ibland min barnatro som rättesnöre om när jag hamnar i situationer när känslan säger en sak medan hjärnan säger någonting annat.  Detta har fungerat för mig. Men trots detta vill jag inte betrakta mig som troende eller religiös.

Svar på tråden Förbjuda religion?