Man kan inte förbjuda människor att tro och tycka som man vill, även om det de tror eller tycker är fel eller hemskt eller intolerant eller irrationellt. Då börjar man röra sig bort från tolerans och demokratins grundstenar, om man tänker i de banorna.
Min personliga analys är att det ligger i mänsklighetens natur att bli intolerant och extremistisk, alltså att det har mindre med exakt vad man tycker eller tror på att göra, än vad det har med hur människor i fungerar, både som individer och som grupp. Ju fler människor omkring en som håller med om en viss tro eller ideologi, desto mer intolerant mot oliktänkande blir gruppen. Extremism och fanatism anser jag även det vara mer av ett personlighetsdrag, dessa människor skulle vara fanatiska oavsett om de anslöt sig till Jesus, till Vänsterpartiet eller hejade på AIK. Därför anser jag att det här fokuset på just religion som roten till allt ont missar målet, då ser man bara symptomen och inte sjukdomen (i det här fallet är sjukdomen den mänskliga naturen).
Ett tydligt exempel på detta är Läran om Klimathotet, den har både Domedagsprofeter ("År 2020 kommer hela norra Afrika vara en öken", "År 2030 kommer isarna ha smält och många kustlinjer vara under vatten", "År 2050 måste vi äta insekter för att kunna tillgodose behovet av mat". Årtalen är bara dragna på en höft, men ni har säkert sett liknande rubriker), Förkunnare (Illröda väderkartor redan vid 20 plusgrader) och Frälsare (Vindkraft, plastpåseskatt, förbud mot plastbestick) och en Ondska (Kärnkraft, människor som tar flyget, engångsblöjor). Nu menar jag inte att det inte ligger något i klimatfrågan, men den har verkligen fått fanatiska religiösa undertoner hos vissa.
En annan sak som många människor förhåller sig till på ett religiöst sätt är vetenskap. Man anser att vetenskap är Sanningen och om en studie pekar mot något, så är det ett ovedersägligt bevis för att deras personliga tes är sann. Vetenskap funkar inte så. Vetenskap är det bästa vi vet just nu, men det kan ändra sig i morgon när vi får nya rön, gör nya upptäckter. Hela vetenskapens historia är full av exempel på när "alla forskare" trodde något, som sedan visade sig vara helt uppåt väggarna fel. Jag, som själv är naturvetare, tycker att gemene mans kunskap och insikt om vad forskning är, vad den kan visa och, framför allt, tolkas, ofta är rudimentär. Jag brukar tänka att vetenskap strävar efter sanningen, men den är aldrig sanningen.
Med allt detta sagt, så finns det såklart religioner (eller politiska ideologier, eller världsbilder) som är värre än andra när det kommer till saker som intolerans och våldsbejakande. Men att förbjuda dem? Nej, det är inte rätt väg att gå.