• Tom Araya

Förbjuda religion?

I grunden respekterar jag varje individs rätt att ha sin egna religiösa tro eller ingen religiös tro alls.

Men jag avskyr samtidigt all religion. Det är ren nonsens påhittat av människor för att kontrollera och kuva människor.

En av de jag avskyr mer än andra är Islam.
    Hade Islam varit en politisk ideologi snarare än religion så hade den i många länder varit förbjuden eller i alla fall hade det brutit mot lag att uttrycka dess budskap offentligt.

Flertalet andra religioner är inte mycket bättre, även om Islam utmärker sig i sina uttryck av våldsamheter.

Tänk dig själv om Åkesson hade sagt följande:
    "Barn till Sverigedemokrater är per automatik Sverigedemokrater."
    "Dessa barn ska märkas som Sverigedemokrater genom att man skär av dem örsnibbarna."
    "De som inte är Sverigedemokrater får förslavas, våldtas eller dödas."
    "Straffet för att lämna Sverigedemokraterna är döden."

Detta kan låta väldigt provocerande för vissa, men mitt syfte är att upplysa och se på saken ur andra perspektiv.

• Svar på tråden Förbjuda religion?
  • Tom Araya
    Embla twopointoh skrev 2025-07-22 23:56:36 följande:
    Lika ärligt som att bara tillåta sådant man själv tycker är okej att tycka.

Tolerans, sann tolerans, kan bara finnas där man inte håller med någon. Håller man med, eller i alla fall att man tycker att det är inom gränsen, behöver man inte tolerera något heller. 

Det är, som det mesta här i livet, inte enkelt. Det finns inga skarpa, lättdragna gränser. Var man drar gränsen, är definitivt godtyckligt. Varför är din gränsdragning bättre än min eller någon annans? Vem ska bestämma det och varför?
    Du har flera poäng här, men så är det också ifrågasättande som du ger exempel på som är stor del av syftet med tråden.
  • Embla twopointoh
    Tom Araya skrev 2025-07-23 00:06:49 följande:
    Helt rätt!
    Vetenskap är inte att veta/ha sanningen utan drivkraften att söka sanningen.

Det är bara inom religionen man anser sig veta allt redan för tusen eller flera tusen år sedan.
    Det finns ganska många icke-religiösa ideologier som anser sig veta allt, även om de inte uttrycker det så. Det är ett mänskligt förhållningssätt och alltså frikopplat från själva världsåskådningen. Saken är ju också den att "förr i tiden" så var alla religiösa, det här med ateism och liknande är otroligt nytt i mänsklighetens historia. Därför är det självklart att religionen "förr i tiden" ansåg sig veta allt, eftersom religion var det enda alternativet som fanns. Det var lika självklart att vara religiös som att solen gick upp i Öst. 
  • Anonym (Kristen)

Ingen religion bör förbjudas men Sverige är ett kristet land och ska förbli kristet. 

• Anonym (Men)

Människor måste kunna känna sig fria, då ingår även religiösa seder. Det var väl delvis därför så många flydde/ emigrerade från Sverige till usa för att de hade religionsfrihet.

Sen ska inte religion blanda sig i politiken eller skolväsendet. Det kan man göra på sin fritid även om viss förståelse för någons religion borde finnas. Olika saker är viktiga för individen. Jag avskyr ett tänk där staten ska bestämma vad folk ska tycka, tänka och se ut på ett uniformt/ homogent sätt.

• Tom Araya
    Anonym (Men) skrev 2025-07-23 01:01:41 följande:

Människor måste kunna känna sig fria, då ingår även religiösa seder. Det var väl delvis därför så många flydde/ emigrerade från Sverige till usa för att de hade religionsfrihet.

Sen ska inte religion blanda sig i politiken eller skolväsendet. Det kan man göra på sin fritid även om viss förståelse för någons religion borde finnas. Olika saker är viktiga för individen. Jag avskyr ett tänk där staten ska bestämma vad folk ska tycka, tänka och se ut på ett uniformt/ homogent sätt.

Nej, staten ska inte bestämma vad man får tycka, tänka och se ut, det håller jag med om.

Men krasst sett låter vi ju religiös organisation bestämma sådant över folk och jag har svårt att se hur det skulle vara bättre eller mer legitimt.
  • Tom Araya
    Embla twopointoh skrev 2025-07-23 00:39:17 följande:
    Det finns ganska många icke-religiösa ideologier som anser sig veta allt, även om de inte uttrycker det så. 
    Har du några exempel?
  • Anonym (O)

Står det inte något liknande i barnkonventionen som att alla barn har rätt att slippa påtvingad religion?
    Och nu är barnkonventionen lag.
    Bara att börja jobba för politikerna då..

• Lynx123
    Tom Araya skrev 2025-07-22 22:45:51 följande:
    GT och NT, som jag refererade till utgör en betydande del av Bibeln.

Var lite mer saklig och precis om du vill hävda något som går emot det jag skrivit.
    Gärna, när du har läst Bibeln. Det är så uppenbart att du inte har gjort det att det inte är någon idé att diskutera.
  • EnAnonumius
    Anonym (Kristen) skrev 2025-07-23 00:47:53 följande:

Ingen religion bör förbjudas men Sverige är ett kristet land och ska förbli kristet. 

Nope..
    Det är en vanlig missuppfattning att Sverige skulle vara ett kristet land.
    Kristendomen är den största religionen i Sverige, fast det gör inte Sverige, isig, till ett kristet land, för Sverige är ett sekulariserat land.

Sverige blev sekulariserad 2000-01-01.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Lynx123 skrev 2025-07-23 06:37:46 följande:
    Gärna, när du har läst Bibeln. Det är så uppenbart att du inte har gjort det att det inte är någon idé att diskutera.
    Det är rätt så uppenbart att du inte kan svara och saknar helt vettiga motargument.
    Om du anser att något är fel så kan du bekväma dig med att upplysa om det. I stället för att komma med totalt intetsägande kommentarer som denna.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Förbjuda religion?