• Tom Araya

Förbjuda religion?

I grunden respekterar jag varje individs rätt att ha sin egna religiösa tro eller ingen religiös tro alls.

Men jag avskyr samtidigt all religion. Det är ren nonsens påhittat av människor för att kontrollera och kuva människor.

En av de jag avskyr mer än andra är Islam.
    Hade Islam varit en politisk ideologi snarare än religion så hade den i många länder varit förbjuden eller i alla fall hade det brutit mot lag att uttrycka dess budskap offentligt.

Flertalet andra religioner är inte mycket bättre, även om Islam utmärker sig i sina uttryck av våldsamheter.

Tänk dig själv om Åkesson hade sagt följande:
    "Barn till Sverigedemokrater är per automatik Sverigedemokrater."
    "Dessa barn ska märkas som Sverigedemokrater genom att man skär av dem örsnibbarna."
    "De som inte är Sverigedemokrater får förslavas, våldtas eller dödas."
    "Straffet för att lämna Sverigedemokraterna är döden."

Detta kan låta väldigt provocerande för vissa, men mitt syfte är att upplysa och se på saken ur andra perspektiv.

• Svar på tråden Förbjuda religion?
  • Anonym (Mx)
    EnAnonumius skrev 2025-07-23 07:40:23 följande:
    Det är rätt så uppenbart att du inte kan svara och saknar helt vettiga motargument.
    Om du anser att något är fel så kan du bekväma dig med att upplysa om det. I stället för att komma med totalt intetsägande kommentarer som denna.
    Så börjar ditt tjafs. Tröttnar du aldrig?
  • Tom Araya
    Tukt skrev 2025-07-22 22:02:49 följande:

Det går nog inte att förbjuda. Men man behöver heller inte stötta den som vi gör i dag. 

Håller med. Jag förstår inte varför vi som sekulär stat betalar ut bidrag till religiösa organisationer!?
  • Tom Araya
    Anonym (Mx) skrev 2025-07-23 07:56:16 följande:
    ...eller så var det du som började och ENANONUMIUS svarade...
  • EnAnonumius

Att vi har religionsfrihet i landet är ju knappast en nyhet.
    Det som är rätt så störande är att man tillåter de olika religiösa samfunden få lov att knacka dörr och/eller predika för sin religion ute på gator och torg, och dela ut broschyrer och annat religiöst material. Nu i Göteborg för ett exempel så har det massutskick av en liten pocketbok de kallar för "Boken om Hopp", som är en nyutgåva av  Nya testamentet. 

Jag anser att det är fel att få lov att dela ut religiösa material på detta vis, ute på gator och torg, via dörrknackning och genom att även slänga halva bibeln i brevlådan.

Religionsfrihet i all ära, men låt folk själva söka upp kyrkor/synagogor/moskéer om  nu någon individ vill ha en tro på någon gud.

Jag anser inte att man skall "gulla" med någon religion, i synnerhet inte med Islam, som i mitt tycker är den värsta religionen av de tre abrahamitiska religionerna. Ett exempel är ju att det avrättar våldtäktsoffer... Något som inte förekommer i varken Judendomen eller i Kristendomen.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Oj ytterligare en till som inte kan komma med ordentliga argument och förklara.. Tydligen skitjobbigt för folk... 

Tycker det är synd om TS som har oturen att dra till sig dessa typer av lata människor som inte orkar komma med riktiga argument för sin sak.
  • Lynx123
    EnAnonumius skrev 2025-07-23 07:40:23 följande:
    Det är rätt så uppenbart att du inte kan svara och saknar helt vettiga motargument.
    Om du anser att något är fel så kan du bekväma dig med att upplysa om det. I stället för att komma med totalt intetsägande kommentarer som denna.
    Nope. Tänker inte göra dina hemläxor men diskuterar gärna när du har gjort det.
  • Anonym (A)
    Anonym (Kristen) skrev 2025-07-23 00:47:53 följande:

Ingen religion bör förbjudas men Sverige är ett kristet land och ska förbli kristet. 

Vi har religionsfrihet i Sverige. Det blev så, som följd av en lång utveckling som började redan på 1800-talet, samtidigt som demokratin utvecklades alltmer.

Själv tycker att de mänskliga rättigheterna, enligt FN's stadgar, är ett bra fundament för etik i ett land. 

Att en del människor är religiösa är något som är förväntat. Till och med under tiden som jägare och samlare så verkar vi ha haft en del religiösa riter för oss. De rena  jägar-och samlarfolk som fanns kvar under 1900-talet var animistiska. De hade t.ex. olika heliga platser i naturen. 

Så att avskaffa religion är nog svårt, verkar ligga i mångas natur. Man vill ju inte införa tvångsåtgärder, då går vi bakåt i historien!

Faktum är att många av de första svenskarna som emigrerade var frikyrkliga som inte fick vara det här.
  • EnAnonumius
    Anonym (Mx) skrev 2025-07-22 22:10:21 följande:
    Förbjuda religion?

Ännu en tråd där Tom pratar mest med sig själv och länkar en massa. 

Han vill diskutera, säger han. Men han vill bara få rätt. Han är inte mottaglig för andras åsikter. 

Han har tidigare startat en tråd i samma ämne. 

Anonym (Mx) skrev 2025-07-22 22:14:47 följande:

Annars han han ju inte vinna debatten. 

Han är inte ute efter att diskutera, han är ute efter att smutskasta islam. 

Vad tillför du ämnet för topic? Det enda man ser ju från dig är ju smutskastning av TS, och tjafsande mot honom och mot mig.

Om du nu saknar intresse att diskutera ämnet så kan du ju hoppa över ämnet och välja något annat än att göra allt för att förstöra för oss andra som vill diskutera detta ämne.
  • EnAnonumius
    Lynx123 skrev 2025-07-23 08:34:42 följande:
    Nope. Tänker inte göra dina hemläxor men diskuterar gärna när du har gjort det.
    Och du kan ju bekväma dig med att skilja på mig från TS. Jag svarade på din intetsägande kommentar som du hade gett till TS.
    Det handlar ju knappast om några hemläxor. Det handla om att du kom med ett påstående till TS som du sedan är för lat för att komma med riktiga argument som påtalar vad du anser att felet ligger. 

Men då vet jag att du egentligen inte har några vettiga argument att komma med.

Synd att jag inte hittar min gamla konfabibel, den hade jag skrivit en massa kommentarer på marginalerna i den som hänvisade till flera texter som gjorde att jag fortsatte att vara en ateist.😈😊
  • Anonym (A)
    Anonym (A) skrev 2025-07-23 08:38:37 följande:
    Vi har religionsfrihet i Sverige. Det blev så, som följd av en lång utveckling som började redan på 1800-talet, samtidigt som demokratin utvecklades alltmer.

Själv tycker att de mänskliga rättigheterna, enligt FN's stadgar, är ett bra fundament för etik i ett land. 

Att en del människor är religiösa är något som är förväntat. Till och med under tiden som jägare och samlare så verkar vi ha haft en del religiösa riter för oss. De rena  jägar-och samlarfolk som fanns kvar under 1900-talet var animistiska. De hade t.ex. olika heliga platser i naturen. 

Så att avskaffa religion är nog svårt, verkar ligga i mångas natur. Man vill ju inte införa tvångsåtgärder, då går vi bakåt i historien!

Faktum är att många av de första svenskarna som emigrerade var frikyrkliga som inte fick vara det här.
    Vi har haft full religionsfrihet sedan 1951. Tidigare behövde man uppge den religion som  man ville tillhöra. 
Svar på tråden Förbjuda religion?