• Tom Araya

Förbjuda religion?

I grunden respekterar jag varje individs rätt att ha sin egna religiösa tro eller ingen religiös tro alls.

Men jag avskyr samtidigt all religion. Det är ren nonsens påhittat av människor för att kontrollera och kuva människor.

En av de jag avskyr mer än andra är Islam.
    Hade Islam varit en politisk ideologi snarare än religion så hade den i många länder varit förbjuden eller i alla fall hade det brutit mot lag att uttrycka dess budskap offentligt.

Flertalet andra religioner är inte mycket bättre, även om Islam utmärker sig i sina uttryck av våldsamheter.

Tänk dig själv om Åkesson hade sagt följande:
    "Barn till Sverigedemokrater är per automatik Sverigedemokrater."
    "Dessa barn ska märkas som Sverigedemokrater genom att man skär av dem örsnibbarna."
    "De som inte är Sverigedemokrater får förslavas, våldtas eller dödas."
    "Straffet för att lämna Sverigedemokraterna är döden."

Detta kan låta väldigt provocerande för vissa, men mitt syfte är att upplysa och se på saken ur andra perspektiv.

• Svar på tråden Förbjuda religion?
  • Anonym (A)

Utövandet av religionen speglar det samhälle och det samhällsskick ett land har just nu. 

Så det "svenska" sättet att utöva religion är att var och en följer den religion och utövar den på det sätt som just den personen vill göra. Och Jesus kärleksbudskap och hans omtanke om dem som har det svårt, får ofta en framträdande plats i t.ex. Svenska kyrkan. 

Men det "svenska" sättet är ofta också att inte alls vara religiös på traditionellt sätt, utan tro på något högre.

Eller inte tro något alls, många är ateister.

Allt det här passar ett samhälle med stor individuell frihet att välja och som har varit demokratiskt ganska länge. Där det finns vissa skyddsnät i samhället, så du behöver inte förlita dig på släkten/kollektivet. Det har inte heller varit så hög korrumption, du kan förlita dig på stat och kommun. 

Men kommer du från ett odemokratiskt samhälle, där släkten är den som du kan oftast kan lita på, medan staten kan lura dig på både det ena och det andra och du kan inte klaga, då är det en annan sak. Kvinnorna jobbar inte självständigt utanför gården/hemmet, de är beroende. Ja då får du ett kollektivisrtikt patrialkalt sätt att utöva religionen på. Inget utrymme för egna tolkningar där inte.

En del tar ändå chansen när de kommer till Sverige att förhålla sig lite friare. Men eftersom det är svårt att få jobb här och finna en bra plats att bo på blir du fortsatt beroende av gruppen och normerna i det segregerade bostadsområdet där du bor.

Det finns mer moderna tolkningar av islam, det förekommer en del sådant runt om i världen, bl.a. i USA. 

Det är på grund av samhällets utseende som kristendomens utövande såg rätt annorlunda ut för bara 160 år sedan i Sverige. Det var så strängt att vissa som var frikyrkliga fick utvandra till Amerika för att få samlas till egna andakter.

• Tom Araya
    Trent skrev 2025-07-23 09:08:08 följande:
    Jag bytte namn till Storkuken igår så nu kommer alla alltid att använda mitt nya namn eftersom folk inte har något minne och hatar historia.
    Kan vi förvänta oss ett "storkukslugn" från din sida nu då? Skrattande
  • Tom Araya
    Trent skrev 2025-07-23 09:11:29 följande:
    Vilken fakta skulle det vara som jag inte tar till mig?

Du kanske har upptäckt ett sakfel i mitt påstående att kristendomens symbol är ett avrättningsredskap.
    Men du måste ju förstå symboliken och vad den betyder.
    Det var romarna och inte kristna som avrättade folk genom korsfästelse. Således är korset för kristna inte en symbol för att förespråka korsfästelse utan symboliserar Jesus martyrdöd för mänsklighetens synder.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (A) skrev 2025-07-23 21:23:28 följande:

Utövandet av religionen speglar det samhälle och det samhällsskick ett land har just nu. 

Så det "svenska" sättet att utöva religion är att var och en följer den religion och utövar den på det sätt som just den personen vill göra. Och Jesus kärleksbudskap och hans omtanke om dem som har det svårt, får ofta en framträdande plats i t.ex. Svenska kyrkan. 

Men det "svenska" sättet är ofta också att inte alls vara religiös på traditionellt sätt, utan tro på något högre.

Eller inte tro något alls, många är ateister.

Allt det här passar ett samhälle med stor individuell frihet att välja och som har varit demokratiskt ganska länge. Där det finns vissa skyddsnät i samhället, så du behöver inte förlita dig på släkten/kollektivet. Det har inte heller varit så hög korrumption, du kan förlita dig på stat och kommun. 

Men kommer du från ett odemokratiskt samhälle, där släkten är den som du kan oftast kan lita på, medan staten kan lura dig på både det ena och det andra och du kan inte klaga, då är det en annan sak. Kvinnorna jobbar inte självständigt utanför gården/hemmet, de är beroende. Ja då får du ett kollektivisrtikt patrialkalt sätt att utöva religionen på. Inget utrymme för egna tolkningar där inte.

En del tar ändå chansen när de kommer till Sverige att förhålla sig lite friare. Men eftersom det är svårt att få jobb här och finna en bra plats att bo på blir du fortsatt beroende av gruppen och normerna i det segregerade bostadsområdet där du bor.

Det finns mer moderna tolkningar av islam, det förekommer en del sådant runt om i världen, bl.a. i USA. 

Det är på grund av samhällets utseende som kristendomens utövande såg rätt annorlunda ut för bara 160 år sedan i Sverige. Det var så strängt att vissa som var frikyrkliga fick utvandra till Amerika för att få samlas till egna andakter.

Men då ska vi ju vara glada som inte är tvungna att tro på en gud vi egentligen inte tror på. Tack för det Sverige! ☀️👍
  • Anonym (Men)
    Tom Araya skrev 2025-07-23 20:37:05 följande:
    Men om man inte följer religionens regelbok så kan man inte hävda att det är religionen som gör den troende fri att välja.
    Varför tror du att det är religionen som gör någon fri att välja? Du väljer själv din nivå av "religiositet"
    Det är ju ganska auktoritärt tänkande att förbjuda religion bara för att du inte gillar det. Varför vill du begränsa människors frihet?
  • Tom Araya
    Anonym (Men) skrev 2025-07-24 00:55:06 följande:
    Varför tror du att det är religionen som gör någon fri att välja? 
    Varför tror du att jag tror det? Det var inte vad jag skrev.
  • Anonym (Men)
    Tom Araya skrev 2025-07-24 02:39:04 följande:
    Varför tror du att jag tror det? Det var inte vad jag skrev.
    Kan du förtydliga isf?
    Tom Araya skrev 2025-07-23 20:37:05 följande:
    Men om man inte följer religionens regelbok så kan man inte hävda att det är religionen som gör den troende fri att välja.

Och varför skulle du vilja tvinga folk att överge en religion? Och därmed införa ett auktoritärt styre? Varför undviker du frågan? 
  • Tom Araya
    Anonym (Men) skrev 2025-07-24 03:17:08 följande:
    Kan du förtydliga isf?

Jag ifrågasatte om religionen ger oss frihet att välja, tvärt emot vad du påstod om mig i frågan.

Och varför skulle du vilja tvinga folk att överge en religion? Och därmed införa ett auktoritärt styre? 
    En viktig frågeställning i tråden är hur man reagerar om det är religion som är den auktoritära makten?
    Vad svarar du på det?
  • Anonym (Men)
    Tom Araya skrev 2025-07-24 03:44:40 följande:

Jag ifrågasatte om religionen ger oss frihet att välja, tvärt emot vad du påstod om mig i frågan.

Och varför skulle du vilja tvinga folk att överge en religion? Och därmed införa ett auktoritärt styre? 
    En viktig frågeställning i tråden är hur man reagerar om det är religion som är den auktoritära makten?
    Vad svarar du på det?
    Du förstår väl att ingen i Sverige är tvingad till någon religion. Det är individen som väljer själv om och hur den vill utöva en religion.

Intressant att du försöker undvika min fråga på din trådstart där du auktoritärt vill förbjuda alla religioner. Nej, det här är inte ett svar. Som jag nämnt tidigare ska en religion inte kontrollera politiken, då är det antagligen auktoritär. På samma sätt som att ditt tänkande med att skala av människor sin religion är auktoritärt.

Varför vill du göra människor statligt kontrollerade och ofria?
  • Anonym (O)
    Anonym (Men) skrev 2025-07-24 04:36:56 följande:
    Du förstår väl att ingen i Sverige är tvingad till någon religion. Det är individen som väljer själv om och hur den vill utöva en religion.

Intressant att du försöker undvika min fråga på din trådstart där du auktoritärt vill förbjuda alla religioner. Nej, det här är inte ett svar. Som jag nämnt tidigare ska en religion inte kontrollera politiken, då är det antagligen auktoritär. På samma sätt som att ditt tänkande med att skala av människor sin religion är auktoritärt.

Varför vill du göra människor statligt kontrollerade och ofria?
    Det finns massor av människor i Sverige som blir påtvingade religion. Vilket är lika illa som att avkräva människor sin tro.

Religion bör begränsas och göras mer till en privat angelägenhet. Staten ska inte sponsra dårskapet med religiösa skolor.
Svar på tråden Förbjuda religion?