Vallmo93 skrev 2025-09-15 16:13:49 följande:
ÄL + 6 idag och jag gjorde ett stort ?hälsoprov kvinna? i morse för att kolla upp mina blodvärden. (Bokade privat genom testmottagningen).
Har ju haft problem med korta lutealfaser och tidig spotting senaste månaderna (även om förra fakriskt var bra). Så var framförallt intresserad av mitt progesteron värde.
Men hur tolkar man hormonproverna? Är detta lågt eller faktiskt okej? Någon som har koll? ❤️😄
Ingen koll men blev nyfiken! Enligt copilot är balansen mellan östrogen och progesteron viktig med tanke på var du befinner dig i cykeln. Högre progesteron kan vara bättre för en graviditet men 30 och uppåt är, precis som Ardna skriver, tillräckligt. Håller tummarna för att du snart får ett plus :)
🤰 Vad betyder detta för eventuell graviditet?
Ägglossning har sannolikt skett, eftersom progesteron är över 30 nmol/L ? ett vanligt tröskelvärde för att bekräfta ägglossning.
Östrogenet är i balans, vilket är viktigt för att livmoderslemhinnan ska vara mottaglig för implantation.
LH är lågt, vilket är normalt efter ägglossning ? det stiger bara runt själva ägglossningen.
Så: om du försöker bli gravid, är detta en lovande hormonprofil för lutealfasen. Det visar att kroppen har gått igenom ägglossning och nu är i en fas där implantation kan ske.