Anonym (Ardna) skrev 2025-09-15 16:18:39 följande:
bara koll på progesteron och man säger att över 10 ng (=ca 30 nmol)är tillräckligt för att supporta en graviditet (men i Sverige brukar man tycka det är ok med lägre nivåer också).
Anonym (anonym2026) skrev 2025-09-15 17:22:14 följande:
Ingen koll men blev nyfiken! Enligt copilot är balansen mellan östrogen och progesteron viktig med tanke på var du befinner dig i cykeln. Högre progesteron kan vara bättre för en graviditet men 30 och uppåt är, precis som Ardna skriver, tillräckligt. Håller tummarna för att du snart får ett plus :)
🤰 Vad betyder detta för eventuell graviditet?
Ägglossning har sannolikt skett, eftersom progesteron är över 30 nmol/L ? ett vanligt tröskelvärde för att bekräfta ägglossning.
Östrogenet är i balans, vilket är viktigt för att livmoderslemhinnan ska vara mottaglig för implantation.
LH är lågt, vilket är normalt efter ägglossning ? det stiger bara runt själva ägglossningen.
Så: om du försöker bli gravid, är detta en lovande hormonprofil för lutealfasen. Det visar att kroppen har gått igenom ägglossning och nu är i en fas där implantation kan ske.
Tack för svar! Och Siripiri (kan inte citera dig i samma svar då ditt svar ligger på annan sida ❤️).
Haha chatGPT är verkligen ens bästa vän ibland, frågar så mycket om symptom, cykler och annat men ibland känns det som att den bara svarar vad man vill höra (o h om det ligger inom referens).
Men ja, jag ska nog inte stressa upp mig alltför mycket över min progesteron nivå då den verkar ändå ligga helt OK och för att kunna stötta en graviditet. Hoppas bara så att det är min tur snart 🙈❤️