• Anonym (000anonym)

Distansförhållande

Hej! En kille som jag har gemensamma bekanta med har börjat skriva och har planer på att träffas problemet är bara att han bor i Småland och jag bor i Uppland. Han valde att flytta ner till Småland pga av jobb men han kommer hem ibland och hälsar på sin familj. Jag har inte körkort så ska jag åka till honom så får jag åka tåg i ca 4 timmar. Hur ska man göra när man ses, kan man ta en fika på stan och sen kanske bjuda med honom hem till mig och sova över om det känns bra ? Vi kommer troligtvis att ligga med varandra när vi ses eller iaf ligga nån gång i framtiden vill bara att det inte blir ett ons men hur ska vi hinna träffas när vi bor flera timmar från varandra jag vill träffa honom iaf 1 gång i månaden om vi ska börja dejta seriöst sen och prata facetime och så när man inte träffas. Funkar det att dejta på distans ?? Jag gillar verkligen den här killen och vill inte att det blir skit vill ge det här en chans

• Svar på tråden Distansförhållande
  • Anonym (000anonym)
    Anonym (Planering) skrev 2025-08-22 16:33:45 följande:

Det stavas planering. Nu har ju han sin familj i närheten så första gångerna kanske han kan sova där. Annars hade alternativet varit hotell anser jag. 

Nu har jag "bara" en dryg timme mellan mig och kärleken men olika städer. Vi har båda barn, han siva varannan vecka, mina är hos sin pappa varannan helg (hans val att flytta så pass att varannan vecka inte fungerar). Vi ses minst en gång i månaden men ibland blir det längre emellan. Vi chattar varje dag, säger god morgon och god natt, uppdaterar varandra om hur dagen varit, roliga saker och när dagen är piss pga strul med barn eller annat skit. Ibland blir det telefon och vips har det gått typ 2 timmar. 

Att flytta ihop innan barnen gått ut gymnasiet finns inte på kartan så det dröjer typ 10 år. Sedan tror jag aldrig att vi kommer att bli sambos på heltid då båda behöver tid för oss själva ibland. Plus att han bor i villa och jag bor i lägenhet i en kranskommun till Stockholm med bra kommunikationer in till stan. 

Ja jo kostar ju dock ganska mycket att bo på hotell några nätter jag har inte råd att bo på hotell om jag hälsar på honom iaf.. Jag kommer nog inte flytta till Småland iaf, jag känner ingen där och har inga vänner eller så där förutom honom 
  • Anonym (000anonym)

Kanske är jag som är fånig men han är 28 och är 33 men det kanske inte är så stor åldersskillnad det kanske funkar ändå är bara rädd att han tycker jag är en tant haha 😂

• Anonym (G)
    Anonym (000anonym) skrev 2025-08-22 17:48:13 följande:

Kanske är jag som är fånig men han är 28 och är 33 men det kanske inte är så stor åldersskillnad det kanske funkar ändå är bara rädd att han tycker jag är en tant haha 😂

Bra att det inte är större åldersskillnad! Om ni passar för varandra så kommer den åldersskillbaden inte att spela någon roll.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (000anonym) skrev 2025-08-22 15:51:52 följande:
    Ok nä annars får jag be han sova hos sina föräldrar det blir långt för att han att resa om han tar tåg hit ca 4 timmar sen vi träffas några timmar och sen att han åker hem igen i 4 timmar men vi kanske träffas en stund så kan han sova hos sina föräldrar.
    Finns inga hotell eller vandrarhem?
  • Anonym (000anonym)
    Anonym (xxx) skrev 2025-08-22 18:54:25 följande:
    Finns inga hotell eller vandrarhem?
    Jo men det är ganska dyrt med hotell 
  • Tow2Mater

Vore du beredd att offra någonting for honom ? Inte flytta, knappt ta tåget som det låter - du vill han ska resa, inte betala hotel. Kan du tänka dig att ta korkort?

• Anonym (.)

Ja, men om han ändå kommer hem ibland, och det är då ni ska ses, så har han ju redan någonstans att sova. 🛌 m han har föräldrarna där kan han ju säkert sova där. Då blir det inte någon press på att ni sia ha sex eller att han ska vara hela vistelsen hos dig. Och sen när ni väl kommit till det, så får ni ju skiftas om att vara åka  

Av andra skäl än bara avstånd har telefonsamtal och smsade varit en stor del i min senaste relation. Jag tycker faktiskt man klara mycket på det. Och då avskyr jag videosamtal, utan helt vanligt gammalt traditionellt samtal. Vi pratar ofta ett par timmar nästan varje kväll när vi inte ses eller jobbar. 

Det finns ingen som säger att ett förhållande måste vara si eller så, och ingen relation är den andra lik. För det som blir bäst för er, och skit i andras synpunkter på eran lösning. 

• Anonym
    Anonym (G) skrev 2025-08-22 18:04:03 följande:
    Bra att det inte är större åldersskillnad! Om ni passar för varandra så kommer den åldersskillbaden inte att spela någon roll.
    Fem år är inte mycket,  jag är 12 år äldre än min man
     Fungerar kalasbra. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (000anonym) skrev 2025-08-22 17:48:13 följande:

Det är ingen stor åldersskillnad.
Svar på tråden Distansförhållande