• Anonym (000anonym)

Distansförhållande

Hej! En kille som jag har gemensamma bekanta med har börjat skriva och har planer på att träffas problemet är bara att han bor i Småland och jag bor i Uppland. Han valde att flytta ner till Småland pga av jobb men han kommer hem ibland och hälsar på sin familj. Jag har inte körkort så ska jag åka till honom så får jag åka tåg i ca 4 timmar. Hur ska man göra när man ses, kan man ta en fika på stan och sen kanske bjuda med honom hem till mig och sova över om det känns bra ? Vi kommer troligtvis att ligga med varandra när vi ses eller iaf ligga nån gång i framtiden vill bara att det inte blir ett ons men hur ska vi hinna träffas när vi bor flera timmar från varandra jag vill träffa honom iaf 1 gång i månaden om vi ska börja dejta seriöst sen och prata facetime och så när man inte träffas. Funkar det att dejta på distans ?? Jag gillar verkligen den här killen och vill inte att det blir skit vill ge det här en chans

• Svar på tråden Distansförhållande
  • Anonym
    Krocko skrev 2025-08-29 07:46:24 följande:
    Jo det är det, hon glömde trycka på anonymknappen  i detta inlägg.
    Aha, ja det verkar du ju ha rätt i med tanke på hennes reaktion!

Jag tänkte helt enkelt inte på att det inte var en dubbelanonym du citerade.
    My mistake.
  • Anonym
    Anonym (000anonym) skrev 2025-08-30 01:01:30 följande:

Vilken är den bästa tiden att höra av sig ?

Han jobbar oftast  vardagar 16-22, Lördag 12-22
    Söndag 12-21. Antar att han är på jobbet en stund innan öppning och en stund efter stängning eftersom han är chef. Han är chef på restaurang.

Jag skrev ikväll och frågade vad han gjorde, han skrev bara "jobbar" , jag förstod att han jobbade då så tänkte innan att det inte var så stor idé att höra av sig men jag chansade och hörde av mig iaf. Det kanske är lite positivt att han svarade iaf fast han jobbade. Jag  vill höra av mig men jag vågar inte vara för på och höra av mig för mycket för då kanske han tröttnar på mig  får väl kanske vänta och se om han hör av sig själv senare. Om man jobbar på restaurang brukar man vara ledig nån gång i veckan då eller jobbar man varje dag ? Har inte koll riktigt på när han jobbar vet bara att han jobbar ganska så mycket. Om han är chef kan han ta ledigt någon helg då eller måste han alltid vara på jobbet då ? Jag förstår att det är mest folk på kvällar och helger så det är säkert extra mycket på jobbet då.

Nej, han jobbar inte alla kvällar i veckan. Det där är säkert de tider han jobbar, när han jobbar.

Måste du bo i ditt speciella boende för alltid, menar hur pass stora svårigheter har du?
    Får jag fråga i vilken ålder du är, det kanske står någonstans men jag orkar inte läsa alla kommentarer. =)
  • Anonym (000anonym)
    Anonym skrev 2025-08-30 11:10:05 följande:
    Nej, han jobbar inte alla kvällar i veckan. Det där är säkert de tider han jobbar, när han jobbar.

Måste du bo i ditt speciella boende för alltid, menar hur pass stora svårigheter har du?
    Får jag fråga i vilken ålder du är, det kanske står någonstans men jag orkar inte läsa alla kommentarer. =)
    Nej men jag behöver en del stöd just nu. Jag har Asperger och add, nu heter det inte Asperger längre nu kallas det autismspektrumtillstånd och då är det tre grader. Jag har autism grad 1 vilket är det lättaste. Det finns autism grad 1, grad 2 och grad 3. Det jag behöver hjälp med mest är matlagning och städning jag kan laga mat och städa själv men jag behöver nån som hjälper mig att komma igång med det. Sen hjälper min mamma mig med viktig post så jag inte glömmer räkningar och sånt. Jag försöker dock vara så självständig som möjligt och vill klara mig själv och ber inte personalen om så mycket hjälp brukar försöka själv först och sen be om hjälp om jag inte klarar det. Jag är 33.
  • Anonym (000anonym)

Jag antar att det är positivt att han ändå svarar fast han jobbar ? När vi har skrivit med varandra så får jag känslan av att han är intresserad. Vi har pratat om att träffas nåt hoppas det blir nån gång snart ☺️. Vi har dock inte pratat om hur vi ska träffas och det är för tidigt att prata om än. Hade hoppats på att vi kunde ha träffats i jul för tänkte att han skulle komma till Uppsala och träffa sin familj då men jag såg att han hade lagt ut på sociala medier att han ska åka till Usa i december så vi kanske inte hinner träffas då vet inte hur länge han är där men antar iaf 1 vecka eller kanske 2.

• Anonym (BuffligaBertil)
    Anonym (000anonym) skrev 2025-08-25 14:01:01 följande:
    Ja jo jag det kan jag väl göra men vet inte vad jag ska göra i hans lägenhet hela eftermiddagen och kvällen när han jobbar, han är inneboende hos en person också som äger lägenheten. Blir ju dock lika jobbigt för mig om jag ska åka ner till honom och ta tåg och buss så det nog lika mycket trafik för båda två. 

Ja jo det kan du väl men nä tydligen inte för du vet inte vad du ska göra. 

1. Gå ut ur lägenheten. Det finns saker att upptäcka även utomhus. 

2. Nej, det blir inte lika jobbigt för dig. Han jobbar sig halvt utbränd enligt dig. Du är arbetslös. Vem är mest i behov av återhämtning och att slippa tillbringa 4 timmar enkelväg på resor, tror du? 

• Anonym (BuffligaBertil)
    Anonym (000anonym) skrev 2025-08-30 12:07:01 följande:

Jag antar att det är positivt att han ändå svarar fast han jobbar ? När vi har skrivit med varandra så får jag känslan av att han är intresserad. Vi har pratat om att träffas nåt hoppas det blir nån gång snart ☺️. Vi har dock inte pratat om hur vi ska träffas och det är för tidigt att prata om än. Hade hoppats på att vi kunde ha träffats i jul för tänkte att han skulle komma till Uppsala och träffa sin familj då men jag såg att han hade lagt ut på sociala medier att han ska åka till Usa i december så vi kanske inte hinner träffas då vet inte hur länge han är där men antar iaf 1 vecka eller kanske 2.

Du frågade vad han gjorde, han svarade att han jobbar och du tänker att aha, då är det en bra tidpunkt att ringa honom? Det blir säkert populärt i längden. 

• Anonym (000anonym)
    Anonym (BuffligaBertil) skrev 2025-08-30 12:58:47 följande:

Ja jo det kan du väl men nä tydligen inte för du vet inte vad du ska göra. 

1. Gå ut ur lägenheten. Det finns saker att upptäcka även utomhus. 

2. Nej, det blir inte lika jobbigt för dig. Han jobbar sig halvt utbränd enligt dig. Du är arbetslös. Vem är mest i behov av återhämtning och att slippa tillbringa 4 timmar enkelväg på resor, tror du? 

Jag förstår att han behöver vila efter jobbet har inte sagt nåt annat heller ?
  • Anonym (000anonym)
    Anonym (BuffligaBertil) skrev 2025-08-30 13:25:02 följande:

Du frågade vad han gjorde, han svarade att han jobbar och du tänker att aha, då är det en bra tidpunkt att ringa honom? Det blir säkert populärt i längden. 

Va nej ? Jag ringde inte honom. Jag skickade ett meddelande och frågade vad han gjorde och han skrev att han jobbade sen skrev vi inget mer. Däremot hörde han av sig själv en kväll efter han hade jobbat och då pratade vi Facetime.
  • Anonym (.)
    Anonym (000anonym) skrev 2025-08-30 01:01:30 följande:

Vilken är den bästa tiden att höra av sig ?

Han jobbar oftast  vardagar 16-22, Lördag 12-22
    Söndag 12-21. Antar att han är på jobbet en stund innan öppning och en stund efter stängning eftersom han är chef. Han är chef på restaurang.

Jag skrev ikväll och frågade vad han gjorde, han skrev bara "jobbar" , jag förstod att han jobbade då så tänkte innan att det inte var så stor idé att höra av sig men jag chansade och hörde av mig iaf. Det kanske är lite positivt att han svarade iaf fast han jobbade. Jag  vill höra av mig men jag vågar inte vara för på och höra av mig för mycket för då kanske han tröttnar på mig  får väl kanske vänta och se om han hör av sig själv senare. Om man jobbar på restaurang brukar man vara ledig nån gång i veckan då eller jobbar man varje dag ? Har inte koll riktigt på när han jobbar vet bara att han jobbar ganska så mycket. Om han är chef kan han ta ledigt någon helg då eller måste han alltid vara på jobbet då ? Jag förstår att det är mest folk på kvällar och helger så det är säkert extra mycket på jobbet då.

Man kan jobba jätteolika inom restaurangbransche,  och ofta många dagar i vecka. Och som chef är det ofta så att det blir ännu fler timmar. Vet inte heller om det fortfarande är så, men innan var det nästan förväntat att ge lite extra tid utan betalt om det behövdes inom restaurangbranschen, men kan ju blivit bättre 

Men det absolut lättaste är ju att höra med honom när det passar honom bäst att höras. 
    Och kanske säga också att om du hör av dig och han jobbar, så förväntar du dig inget svar, utan är mest som du vill visa att du tänker på honom. 

Sen hör jag i hur du skriver, att det nog stämmer att han har blivit lite av ett specialintresse. Så du kanske ska försöka använda lite coping strategier där? För nu låter det som att du håller på att analysera söner i detaljer som du inte kan veta innan du pratat med honom om det. 
    Tex som detta med hans resa i december. Du kan analysera det hur mycket du vill, men du kommer inte ha en susning om svaret innan du frågar.

Tänker också att det nog är klokt om du försöker ta det lite lugnt. Ni har trots allt inte ens träffats ön och dina tankar är nästan redan vid bröllop. (Och ja, jag överdriver lite, men tror du kanske kan hålla med om att du går händelserna i förväg.) 
    Risken är också att om du spinner iväg allt för mycket så är risken att det blir lite för överväldigande, så försök att ta det lite lugnt ändå, är mitt råd

Reflekterar också över att du säger att du tänkte att han skulle komma hem i december och då skulle ju kunna ses. Är det inte bättre att ni pratar om när ni ska ses? För nu blir det att du i din hjärna tänkte att han skulle det, utan att han sagt något om det (om jag förstår dig rätt). Det i sin tur leder till en besvikelse, vilket blir en onödig besvikelse, för den är enbart baserad på något du diktat upp själv. 
    Förstår du hur jag menar?
    Obs, verkligen inte som jag försöker vara elak eller så, utan vill bara spegla det jag hör i det du säger

Förstår dock inte varför det skulle vara för tidigt för er att börja prata om att ses. Hade ni inte skrivit rätt länge nu?
    Och december är trots allt ett par månader bort fortfarande. 

• Anonym (000anonym)
    Anonym (.) skrev 2025-08-31 12:35:09 följande:

Man kan jobba jätteolika inom restaurangbransche,  och ofta många dagar i vecka. Och som chef är det ofta så att det blir ännu fler timmar. Vet inte heller om det fortfarande är så, men innan var det nästan förväntat att ge lite extra tid utan betalt om det behövdes inom restaurangbranschen, men kan ju blivit bättre 

Men det absolut lättaste är ju att höra med honom när det passar honom bäst att höras. 
    Och kanske säga också att om du hör av dig och han jobbar, så förväntar du dig inget svar, utan är mest som du vill visa att du tänker på honom. 

Sen hör jag i hur du skriver, att det nog stämmer att han har blivit lite av ett specialintresse. Så du kanske ska försöka använda lite coping strategier där? För nu låter det som att du håller på att analysera söner i detaljer som du inte kan veta innan du pratat med honom om det. 
    Tex som detta med hans resa i december. Du kan analysera det hur mycket du vill, men du kommer inte ha en susning om svaret innan du frågar.

Tänker också att det nog är klokt om du försöker ta det lite lugnt. Ni har trots allt inte ens träffats ön och dina tankar är nästan redan vid bröllop. (Och ja, jag överdriver lite, men tror du kanske kan hålla med om att du går händelserna i förväg.) 
    Risken är också att om du spinner iväg allt för mycket så är risken att det blir lite för överväldigande, så försök att ta det lite lugnt ändå, är mitt råd

Reflekterar också över att du säger att du tänkte att han skulle komma hem i december och då skulle ju kunna ses. Är det inte bättre att ni pratar om när ni ska ses? För nu blir det att du i din hjärna tänkte att han skulle det, utan att han sagt något om det (om jag förstår dig rätt). Det i sin tur leder till en besvikelse, vilket blir en onödig besvikelse, för den är enbart baserad på något du diktat upp själv. 
    Förstår du hur jag menar?
    Obs, verkligen inte som jag försöker vara elak eller så, utan vill bara spegla det jag hör i det du säger

Förstår dock inte varför det skulle vara för tidigt för er att börja prata om att ses. Hade ni inte skrivit rätt länge nu?
    Och december är trots allt ett par månader bort fortfarande. 

Ok ja jag får fråga honom när vi kan höras och så.
    Ja jo jag får väl lugna ner mig lite.
    Ja jag tänkte att han kanske skulle hälsa på sina föräldrar och syskon i jul och att han skulle åka till Uppsala då men vi har inte pratat nåt om jul än vi har inte ens pratat om när vi ska träffas bara att vi vill träffa varandra och vill inte tjata på honom heller om att träffas för vet att han har mycket på sitt jobb. Nja vi skrev lite i maj sen hade vi ingen kontakt i juni, juli och sen hörde han av sig till mig på messenger för ca 2 veckor sen. Jag hoppas vi kan träffas nån gång i höst eller i vinter iaf. Får fråga han igen när han kan träffas och se vad han säger.
Svar på tråden Distansförhållande