Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-25 16:39:42 följande:
Du ställer frågor när du har svar mitt framför näsan.
Ben-Gurion var en av centrala figurer inom sionismen och tydlig i sin övertygelse om nödvändigheten av att fördriva palestinier:
Redan 1937 sa Ben-Gurion: "Vi måste fördriva araberna och ta deras plats".
Han uttryckte sitt stöd för tvångsförflyttning och såg det som en möjlighet att skapa utrymme för bosättningar: "Jag stöder tvångsförflyttning. Jag kan inte se något omoraliskt i det".
Demografisk förändring: Efter fördrivningar 1948 noterade Ben-Gurion med tillfredsställelse: "Det kommer förvisso att bli avsevärda förändringar i landets demografiska sammansättning".
Implementering av fördrivningspolitiken:
Ben-Gurions idéer omsattes i praktisk handling under åren kring Israels grundande:
Plan Dalet realiseras: I mars 1948 gav Ben-Gurion klartecken för en rad atacker mot palestinska byar. Mellan 700.000 och 800.000 palestinier fördrevs från sina hem under perioden 1947-1949. Nära hälften av alla palestinska samhällen raserades under denna period.
Långsiktiga konsekvenser:
Markbeslagtagning: 90 procent av palestinsk jord inom den nya staten beslagtogs för judisk kolonisation.
Fortsatt expansion: Efterföljande israeliska ledare har fortsatt denna politik. Exempelvis uttalade Golda Meir 1972: "Gränserna går där det finns judiska bosättare. Det är inte linjer på en karta".
Pågående ockupation: Israel fortsätter än idag att expandera bosättningar på ockuperad palestinsk mark, vilket fördöms av FN och internationella organisationer.
Ben-Gurions syn på fördrivningen av palestinier som en nödvändighet för att skapa en judisk stat har varit karakteristiskt för sionismen och haft långtgående konsekvenser för palestinier som fördrivs från sina hem. Den sionistiska politiken fortsätter att förvärra konflikten mellan Israel och palestinierna än idag.
Ben-Gurion hit och Ben-Gurion dit... du svarar inte på frågan om din källa som stödjer ditt
mycket specifika påstående.
Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-25 15:52:51 följande:
Markbeslagtagning:
90 procent av palestinsk jord inom den nya staten beslagtogs för judisk kolonisation.
Tom Araya skrev 2025-10-25 16:10:17 följande:
Vad har du för källa på det och vad räknar du här som "palestinsk jord"?