• Anonym (Antiextremist)

Gaza

Det som sker just nu i Gaza är outhärdligt. Oskyldiga barn, kvinnor och män dödas och tvingas svälta av Israel. Bilderna vi ser Gaza är fyllda av förtvivlan och sorg, och ändå tycks världens poliyiker stå passiva.  Människovärdet borde vara universellt, oavsett nationalitet eller religion. En människa är en människa trots israels ständiga försök att demonisera palestinier.

När bomber faller över bostadsområden, när hela familjer utplånas, när människor mördas medan de försöker skaffa mat, när barn skjuts systematiskt kan vi inte blunda. Varför accepteras det av högerpolitiker som tiger och låter brutaliteten fortsätta?

Det som behövs nu är inte fler tomma ord, utan handling. Internationella ledare måste sätta civila liv först. Tystnaden är också ett svek och varje dag av passivitet kostar oskyldiga människor livet.
  • Svar på tråden Gaza
  • Anonym (Antiextremist)
    Tom Araya skrev 2025-10-26 22:53:28 följande:
    Skitsnack. Judar har alltid varit representerade i den palestinska befolkningen. Judar som levt i Palestina i generationer vill du exkludera ur befolkningen som borde ha rätt att bo där.
    Om du inte förstår själv att det är specifikt arabiska palestinier som du utan argument valt ut som enskilt rättmätiga invånare, ...förolämpning.
    Ja, judar har varit presenterade i området men som en väldigt liten minoriter. Muslimer har varit den stora majoriteten i Palestina sedan cirka 1000-1200-talet. Judar har varit en väldigt liten minoritet i Palestina sedan åtminstone 1800-talet och fram till 1948, alltså under hela den moderna perioden innan staten Israel grundades. De flesta israeler är invandrare eller andra generation av invandrare. I princip alla nuvarande kända israeliska politiker härstammar från invandrade familjer, ofta från Europa (ashkenazer) eller arabvärlden (mizrahim). Israel har ingen rätt att fördriva ursprungsbefolkning, roffa deras land och begå folkmord.
  • Tom Araya
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-26 22:55:03 följande:
    Läser du överhuvudtaget det du svarar på? En sådan korkad argumentation blandar ihop krigets utfall med handlingar som senare begåtts i strid med internationell rätt. Alltså, OCKUPATION, MARKROFFERI, BOSÄTTNINGAR OCH ETNISK RENSNING ÄR HANDLINGAR SOM PÅGÅR LÅNGT EFTER KRIGET. DET PÅGÅR IDAG. Det finns absolut ingeb koppling där.

En ockupationsmakt får enligt fjärde Genèvekonventionen inte flytta sin befolkning till ockuperat territorium, oavsett hur marken hamnat under dess kontroll. Att bosättningar fortsatt byggs även idag, långt efter vapenvilorna, visar att det rör sig om en aktiv, extrem, sionistisk strategi, där målet är att roffa palestinska områden.

Att hänvisa till "arabiska förluster" som orsak är därför ett mycket korkat påstående. Det förklarar inte alls den sionistiska medvetna koloniseringspolitiken som Israel bedrivit sedan Israel skapades.

Ja, bosättningar är extremt stort problem och ett bevis på att Israel är en kolonialistisk projekt. Bosättningarna hade kunnat undvikas, precis som andra stater avstått från att permanent förändra demografiska och juridiska förhållanden i ockuperade områden, men Israel gör tvärtom. Bosättningar är, enligt israelisk lag, nationell angelägenhet som måste stödjas av Israel. 
    Det är ofantligt korkat att försöka frikoppla olika händelser från varandra och därmed blunda för orsakerna till att resultatet blev vad de blev.

Tvärt emot dig så klarar jag att hålla två tankar i huvudet samtidigt.

"Sionistiska medvetna koloniseringspolitiken" är ett påstående från dig som helt saknar grund. Det var araberna som initierade de krig där de förlorade kontrollen av territorium, inte tvärt om. Att försvara sig mot anfall är inte koloniseringspolitik.

Ockupation av i krig erövrad mark kan inte ske om man inte först startar det krig där territoriumet erövras och detta är araberna ansvariga för i detta fall.
    Palestinierna har därefter gjort allt de kan för att ge israel mycket starka skäl till att behålla kontrollen. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-26 22:08:20 följande:
    😄 Vad har NY-muslimer med Gaza att göra?
    Folkbyte.
  • Tom Araya
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-26 23:08:10 följande:
     Israel har ingen rätt att fördriva ursprungsbefolkning, roffa deras land och begå folkmord.
    Nu är du där igen och kallar ett av dig utpekat folk som "ursprungsbefolkning" och kallar det område där de och andra folk bor för "deras", helt utan belägg.
  • Anonym (Antiextremist)
    Tow2Mater skrev 2025-10-26 23:13:45 följande:
    Folkbyte.
    Vad pratar du om? 
  • Tyra myra

Blir tämligen förvirrad av denna fråga. Araber, Palestinier och judar. 

Om jag inte har helt fel så var judarna en arabisk folkstam bland andra stammar som levde i Palestina. Ett landområde som varit ockuperat åtskilliga gånger av olika makter exempelvis Romarna och  på senare tid Stor Britannien. 

Varför var det så viktigt att Judarna skulle få en egen stat? och inte de andra? De har levt sida vid sida i tusentals år. Varför kunde de inte fortsätta med detta?

Varför var det så viktigt med en Judisk stat och minder viktigt med en Palestinsk?

• Tow2Mater
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-27 00:57:16 följande:
    Vad pratar du om? 
    Jag pratade inte med dig. Vill du ha bakgrunden får du läsa inlägget jag kommenterade på.
  • Anonym (Antiextremist)
    Tow2Mater skrev 2025-10-27 01:27:35 följande:
    Jag pratade inte med dig. Vill du ha bakgrunden får du läsa inlägget jag kommenterade på.
    Det har jag gjort och tycker att det luktar starkt av fascistiska åsikter. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-27 01:36:04 följande:
    Det har jag gjort och tycker att det luktar starkt av fascistiska åsikter. 
    Tycker du. Vad komiskt.
  • Anonym (Antiextremist)
    Tom Araya skrev 2025-10-26 23:11:31 följande:
    Det är ofantligt korkat att försöka frikoppla olika händelser från varandra och därmed blunda för orsakerna till att resultatet blev vad de blev.

Tvärt emot dig så klarar jag att hålla två tankar i huvudet samtidigt.

"Sionistiska medvetna koloniseringspolitiken" är ett påstående från dig som helt saknar grund. Det var araberna som initierade de krig där de förlorade kontrollen av territorium, inte tvärt om. Att försvara sig mot anfall är inte koloniseringspolitik.

Ockupation av i krig erövrad mark kan inte ske om man inte först startar det krig där territoriumet erövras och detta är araberna ansvariga för i detta fall.
    Palestinierna har därefter gjort allt de kan för att ge israel mycket starka skäl till att behålla kontrollen. 
    Ok, du läser inte det jag skriver och kan inget om bosättarkolonialism. Du borde undervisa i ämnet cirkelresonemang. Försök åtminstånde förstå det fetstilta.

Bosättningar är, enligt israeliska nationella lagen, nationell angelägenhet som måste stödjas av Israel. Kolonialism finns reglerad alltså i den Israeliska nationallagen. Lagen lyfter fram främjandet av judisk bosättningar som ett nationellt värde och att staten ska arbeta för att främja dess etablering och utveckling.

LAG: Ockupation av palestinska områden är OLAGLIG. En ockupationsmakt får enligt fjärde Genèvekonventionen inte flytta sin befolkning till ockuperat territorium, oavsett hur marken hamnat under dess kontrollAtt bosättningar fortsatt byggs även idag, långt efter vapenvilorna, visar att det rör sig om en aktiv, kolonialistisk, sionistisk strategi, där målet är att roffa palestinska områden.

Du själv håller med om att bosättningar är extremt stort problem. Bosättningar är ännu ett bevis på att Israel är en kolonialistisk projekt. Bosättningarna hade kunnat undvikas, precis som andra stater avstått från att permanent förändra demografiska och juridiska förhållanden i ockuperade områden, men Israel gör tvärtom.