• Anonym (Lilly)

Hade ni accepterat premiss för partners fest?

Min sambo, barnens pappa, ska på fest i en annan stad. Det är en lång tillställning, från dagen in till sena natten. Deltagare får inte ha telefoner med sig. De är också förbjudna att berätta var de ska befinna sig. Det är en privat tillställning och har inget med arbetet eller engagemang att göra.

Vi har små barn ihop och jag ser gärna att min medförälder är någorlunda kontaktbar, om något händer. Det räcker med kontaktuppgift till hotellet de ska vara på (så mycket har jag lyckats luska ut), jag ämnar inte ringa OM det inte händer något akut. 

Vad säger ni andra? Är jag väldigt fånig?

• Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?
  • Tecum
    longwalkhome skrev 2025-09-05 13:08:34 följande:

Tramserier. Vad är det för stolpskott som tror han är fyndig och arrangerar en "hemlig fest" utan platsinfo och dessutom telefonförbud. Jag blir skogstokig på sådant! Garanterat en misslyckad Alfa-hanne som vill styra sin flock och tycker att "kärringarna" där hemma skall finna sig.

För övrigt: varje gång någon hintar om en hemlig agenda eller hemlig ort så brukar jag kontra med "Okej, då kanske jag dyker upp. Det får bli en överraskning"

Precis vad jag skrev igår! Ren maktutövning av någon misslyckad individ som vill synas och känna att han ÄR någon.
    Bojkotta skiten, det hade alla vettiga personer gjort!
  • Anonym (C)
    Tecum skrev 2025-09-05 19:03:56 följande:
    Precis vad jag skrev igår! Ren maktutövning av någon misslyckad individ som vill synas och känna att han ÄR någon.
    Bojkotta skiten, det hade alla vettiga personer gjort!
    Instämmer, bojkott är det vettiga.
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-09-05 17:40:31 följande:

Men att ni orkar. Sagt det tidigare. Det är något annat som skaver. Känns ju lite överdrivet med ett sådant hemlighetsmakeri. Kanske det har kommit till det när damerna inte kunnat låta bli att ringa/sms bara för att kolla hur det är. Hade det varit gemensamt bestämt att bara höra av sig när det verkligen gällde hade inte den här situationen uppkommit.  Lite kul att läsa alla katastrof scenarier. TS gubbe reser ju mycket i tjänsten så det kan inte vara att han är borta.

"Damerna inte kunnat låta bli att sms bra för att kolla läget" 

?

Sen när är det ens ett problem hos par att man sms eller ringer och kollar läget när man är bortrest? 

Tycker inte det är onormalt att tex skriva god natt eller god morgon när partnern är bortrest. 

Sen när får man bara höra av sig om det verkligen är något när partnern är bortrest. 

Är jag bortrest själv hör jag också av mig. Finns ingen anledning till radiotystnad bara för att man är iväg med jobb eller kompisar i några dagar. 

Tycker snarare att det låter helt onormalt att inte höras alls när man är iväg. 
  • Anonym (Välj strid)

Jag tycker det är lite häftigt faktiskt och tänker att du kommer att klara det fint. Fixera dig inte vid att han ska vara tillgänglig för dig för att du ska kunna finnas oavsett om ni har barn eller inte. Du fixar det. Det är inte en dealbreaker, du behöver inte ha kontroll över honom. Ha en plan, var självständig, lär dina barn att du är kompetent. Det är dessutom en utmärkt skola för dig själv om det skulle vara så att ni gör slut. 

Om det brinner eller du behöver akut sjukvård så ringer du 112. Om det inte är lika akut så ringer du din förälder eller en kompis. 

• Anonym (Lilly)
    Anonym (Välj strid) skrev 2025-09-06 10:09:38 följande:

Jag tycker det är lite häftigt faktiskt och tänker att du kommer att klara det fint. Fixera dig inte vid att han ska vara tillgänglig för dig för att du ska kunna finnas oavsett om ni har barn eller inte. Du fixar det. Det är inte en dealbreaker, du behöver inte ha kontroll över honom. Ha en plan, var självständig, lär dina barn att du är kompetent. Det är dessutom en utmärkt skola för dig själv om det skulle vara så att ni gör slut. 

Om det brinner eller du behöver akut sjukvård så ringer du 112. Om det inte är lika akut så ringer du din förälder eller en kompis. 

Återigen en som inte läser alla inlägg. Jag är alltså hemma själv med barnen ungefär varannan vecka. Jag har inga problem att vara ensam med barnen. Skillnaden är att jag då KAN få tag på min man vid behov. Jag ringer i princip ALDRIG honom när han är borta. Genom alla år har det hänt någon enstaka gång. 
  • Anonym (Kimchi)
    Anonym (Betty) skrev 2025-09-05 21:19:17 följande:
    "Damerna inte kunnat låta bli att sms bra för att kolla läget" 

?

Sen när är det ens ett problem hos par att man sms eller ringer och kollar läget när man är bortrest? 

Tycker inte det är onormalt att tex skriva god natt eller god morgon när partnern är bortrest. 

Sen när får man bara höra av sig om det verkligen är något när partnern är bortrest. 

Är jag bortrest själv hör jag också av mig. Finns ingen anledning till radiotystnad bara för att man är iväg med jobb eller kompisar i några dagar. 

Tycker snarare att det låter helt onormalt att inte höras alls när man är iväg. 

Sa jag att det är onormalt att höra av sig för god natt och att allt är bra? Nej. Det är mer okynnesringande med för att höra vad du gör osv. Ingen anledning till radiotystnad i normalläget. Kanske har någon av männen riktiga kontrollfior och klängisar som ledde till deras krav. Normal kommunikation är det inget fel på. Jag kunde tycka det var jobbigt i början med min partner som behöver försvinna med jobbet. Nödplan finns så klart. 

Tycker ändå TS ska låta karln åka iväg och leka. Komma hem med ny energi som sannolikt kommer henne till gagn. 

• viktorjohan

Jag tycker att det gått till överdrift detta med att alltid vara kontaktnar. Det finns dessutom många områden i vårt land som saknar mobiltäckning. Dessutom svårt att I förväg veta var dessa blinda fläckar finns. "Säkerheten" blir därmed mycket bedräglig och kan skapa mer oro än göra nytta. 
    Med TS resonemang kan man som förälder/vårdnadshavare inte resa iväg för att tex fiska på lite avlägsna platser. Det handlar ju inte ens om ett dygn i detta fall.
    Å andra sidan tycker jag kraven från festarrangören är märkliga. Men det är en annan sak. 

• Anonym (Hugin)
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-09-06 11:46:11 följande:

Sa jag att det är onormalt att höra av sig för god natt och att allt är bra? Nej. Det är mer okynnesringande med för att höra vad du gör osv. Ingen anledning till radiotystnad i normalläget. Kanske har någon av männen riktiga kontrollfior och klängisar som ledde till deras krav. Normal kommunikation är det inget fel på. Jag kunde tycka det var jobbigt i början med min partner som behöver försvinna med jobbet. Nödplan finns så klart. 

Tycker ändå TS ska låta karln åka iväg och leka. Komma hem med ny energi som sannolikt kommer henne till gagn. 

Eller så har några deltagare kontrollerande män hemma. Kanske studentklubben inte bara är för män? 

Jag tycker TS är lite fånig, men om detta nu är en så viktig sak för henne, får väl hennes man ställa upp på att ge kontaktinfo i ett litet glasskåp, krossa glaset endast vid nödfall. Eller i ett slutet kuvert. Eller hos sin bror. Han märker ju om det inte bara används i nödfall. 

• Anonym (Välj strid)
    Anonym (Lilly) skrev 2025-09-06 10:44:19 följande:
    Återigen en som inte läser alla inlägg. Jag är alltså hemma själv med barnen ungefär varannan vecka. Jag har inga problem att vara ensam med barnen. Skillnaden är att jag då KAN få tag på min man vid behov. Jag ringer i princip ALDRIG honom när han är borta. Genom alla år har det hänt någon enstaka gång. 
    Tvärtom, jag har faktiskt läst alla tjugo sidor och får en känsla av att det handlar om något annat. Var klämmer skon? Att du inte har kontrollen på samma sätt som du brukar ha för att det inte handlar om arbete utan om en privat fest? Det handlar inte om det faktiska ringandet utan att möjligheten finns i vanliga fall. 

Du kommer inte att behöva ringa honom den här gången heller. Utgå från det. 
  • Anonym (Hugin)
    Anonym (Hugin) skrev 2025-09-06 11:57:06 följande:

Eller så har några deltagare kontrollerande män hemma. Kanske studentklubben inte bara är för män? 

Jag tycker TS är lite fånig, men om detta nu är en så viktig sak för henne, får väl hennes man ställa upp på att ge kontaktinfo i ett litet glasskåp, krossa glaset endast vid nödfall. Eller i ett slutet kuvert. Eller hos sin bror. Han märker ju om det inte bara används i nödfall. 

Han kan lägga infon i en glasburk och limma igen locket, burken krossas vid nödfall. Då får han dessutom en kul historia att berätta på festen. 

Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?