• Anonym (Lilly)

Hade ni accepterat premiss för partners fest?

Min sambo, barnens pappa, ska på fest i en annan stad. Det är en lång tillställning, från dagen in till sena natten. Deltagare får inte ha telefoner med sig. De är också förbjudna att berätta var de ska befinna sig. Det är en privat tillställning och har inget med arbetet eller engagemang att göra.

Vi har små barn ihop och jag ser gärna att min medförälder är någorlunda kontaktbar, om något händer. Det räcker med kontaktuppgift till hotellet de ska vara på (så mycket har jag lyckats luska ut), jag ämnar inte ringa OM det inte händer något akut. 

Vad säger ni andra? Är jag väldigt fånig?

• Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?
  • Anonym (Kl)
    Anonym (Karin) skrev 2025-09-05 08:10:14 följande:
    Tycker inte det har med katastroftänk att göra utan vanligt sunt hyfs, bor man med någon så talar man om vart man ska när man sticker hemifrån, Gäller både barn och vuxna tycker jag.
    Tycker att det där med adressen i ett förseglat kuvert låter bra. Då.respekterar man både festens anordnare och TS behov av att kunna kontakta parrnen i ett nödläge.
  • Anonym (Bill)

Låter som att din man inte är bekväm med att ljuga. Jag personligen tycker det är ett härligt drag hos en partner och vän. 

Hans kväll blir förstörd om han berättar för dig eftersom han då antingen blir tvungen att ljuga för sina vänner eller blir kvällens driftkucku. Båda alternativen förstör uppenbarligen kvällen för honom. 

Hade han varit bekväm med att ljuga hade han väl bara gjort det, antingen för dig eller för vännerna. Skatta dig lycklig och låt honom ha en kul kväll

• Anonym (Alexandra)
    Tow2Mater skrev 2025-09-04 22:57:10 följande:

Om du intre accepterar det, vad händer då? Om han åker iallafall kommer du ta ut skiljsmässa?

Se det som att han är på arbetsresa till asien eller australien, dvs en lång flygresa med 10-15+ timmar helt onåbar i luften.

Fast nu är han ju inte onåbar, han ska bara på en fest. Han kan absolut välja själv att dels ta med telefon eller bara berätta var han kommer vara när han vet det själv. Det är inte så oerhört krångligt det här. 
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Bill) skrev 2025-09-05 08:36:27 följande:

Låter som att din man inte är bekväm med att ljuga. Jag personligen tycker det är ett härligt drag hos en partner och vän. 

Hans kväll blir förstörd om han berättar för dig eftersom han då antingen blir tvungen att ljuga för sina vänner eller blir kvällens driftkucku. Båda alternativen förstör uppenbarligen kvällen för honom. 

Hade han varit bekväm med att ljuga hade han väl bara gjort det, antingen för dig eller för vännerna. Skatta dig lycklig och låt honom ha en kul kväll

Hur skulle ens "kvällen bli förstörd" om han berättar för TS att han kommer vara på "Hotell ABC"? Han måste inte berätta för kompisarna att TS vet var han är, och TS kommer ju troligtvis, förhoppningsvis, inte behöva ringa honom under kvällen.

Och ärligt, skulle nån kompis tycka att jag är mesig för att min man kunde nå mig och berätta att vårt barn han varit med i en hemsk olycka och nästan dött eller nåt är det faktiskt inte en vänskap jag bryr mig om att fortsätta.

Hur dramatisk är man ens om det TS ber om skulle förstöra ens kväll? Herregud. Han har barn, det är bara att tugga i sig att man inte längre kan vara självisk och bara tänka på sig själv. TS kommer inte ringa för vad som helst, så han kommer fortfarande få ha en kul kväll och få festa i fred.
  • Anonym (Bill)
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-09-05 08:47:13 följande:
    Hur skulle ens "kvällen bli förstörd" om han berättar för TS att han kommer vara på "Hotell ABC"? Han måste inte berätta för kompisarna att TS vet var han är, och TS kommer ju troligtvis, förhoppningsvis, inte behöva ringa honom under kvällen.

Och ärligt, skulle nån kompis tycka att jag är mesig för att min man kunde nå mig och berätta att vårt barn han varit med i en hemsk olycka och nästan dött eller nåt är det faktiskt inte en vänskap jag bryr mig om att fortsätta.

Hur dramatisk är man ens om det TS ber om skulle förstöra ens kväll? Herregud. Han har barn, det är bara att tugga i sig att man inte längre kan vara självisk och bara tänka på sig själv. TS kommer inte ringa för vad som helst, så han kommer fortfarande få ha en kul kväll och få festa i fred.
    Självklart kommer hemlighetsmakeriet vara ett stort samtalsämne under kvällen. Man behöver inte vara ett socialt geni för att förutse det
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Lika för lika) skrev 2025-09-05 08:01:42 följande:
    Ja det är nog bäst att alltid ha hjälm inomhus och tillbringa helgerna inlåst i garderoben med pamfletten "om kriget kommer"

..

Hur orkar man ens hålla på och katastroftänka som många gör här, hela tiden. 
    Jag är så glad att jag slipper vara lika hjälplös och onödigt orolig som ni.
    Det är ett helt normalt, sunt och respektfullt beteende att familjemedlemmar berättar var man är/hur man går att nå.

Försöker lära mina tonårsbarn det också. Att det är bättre att säga vars man ska OM något skulle hända än att ljuga/inte berätta om var man befinner sig. Att jag blir mycket mer ledsen om de ljuger/undanhåller än att de ska dra någonstans jag inte är överförtjust i. 
  • Anonym (Karin)

TS du sa att han gömt undan inbjudan, kan du inte leta lite och se om du hittar den?

• Krocko
    Anonym (Bill) skrev 2025-09-05 08:36:27 följande:

Men det här var väl det lölligaste hittills.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Betty) skrev 2025-09-05 09:11:30 följande:
    Det är ett helt normalt, sunt och respektfullt beteende att familjemedlemmar berättar var man är/hur man går att nå.

Försöker lära mina tonårsbarn det också. Att det är bättre att säga vars man ska OM något skulle hända än att ljuga/inte berätta om var man befinner sig. Att jag blir mycket mer ledsen om de ljuger/undanhåller än att de ska dra någonstans jag inte är överförtjust i. 
    Exakt. Undrar hur förtjust TS man vore om hans barn gör på samma sätt.
Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?