Anonym (Double standards) skrev 2025-09-04 17:52:48 följande:
Hade TS varit man och hans sambo (kvinna) skulle på fest och han hade krävt att få veta var han skulle befinna sig hade han förmodligen fått etiketten toxisk, kontrollerande, svartsjuk och osäker....
Känns som ett solklart fall av double standards där ett beteende är acceptabelt om det utförs av en kvinna men förkastligt om en man gör samma sak. Finns så många lägen där något är ok om det görs av en kvinna men aldrig om en man gör samma sak.
Det handlar om en natt... big deal liksom. Det händer så gott som aldrig nått som gör att man inte klarar sig utan sin partner en natt.
Det hade antagligen aldrig hänt eftersom att ingen mamma hade betett sig så patetiskt och prioriterat hemligt festande framför att berätta var man befinner sig och hur man kan bli kontaktad.
Hade min man prioriterat på det viset hade jag också tappat respekten.
Tycker till och med att det är en självklarhet även om man nu inte skulle ha barn ihop. Att man meddelar en partner vad man ska göra och befinna sig och hur man kan nås.
Folk jämför med arbetsresor etc. Det är väl verkligen inte samma sak. Arbetsresor har sällan hemlig destination och även om någon sitter i möte i flera timmar kan man ringa nån som ringer nån.
Efter att ha levt med en man som ofta blev så full att han inte visste vars han gick eller hamnade så vet jag hur viktigt det är att åtminstone veta var peronsnen "senast" befann sig så att man hade något att utgå ifrån.
Och vad spelar det för roll att "förr fanns det inte mobiler". Nej men nu finns det mobiler och det finns möjlighet att bli nådd snabbare om nåt händer. Om något allvarligt händer med barnen och man får reda på det försent är det nog en klen tröst där och då att "så hade det minsann varit förr också". Ja men nu hade det kunnat vara annorlunda om man bara lämnat ett kontaktnummer.