• Anonym (Lilly)

Hade ni accepterat premiss för partners fest?

Min sambo, barnens pappa, ska på fest i en annan stad. Det är en lång tillställning, från dagen in till sena natten. Deltagare får inte ha telefoner med sig. De är också förbjudna att berätta var de ska befinna sig. Det är en privat tillställning och har inget med arbetet eller engagemang att göra.

Vi har små barn ihop och jag ser gärna att min medförälder är någorlunda kontaktbar, om något händer. Det räcker med kontaktuppgift till hotellet de ska vara på (så mycket har jag lyckats luska ut), jag ämnar inte ringa OM det inte händer något akut. 

Vad säger ni andra? Är jag väldigt fånig?

• Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?
  • Anonym (vafan)
    Anonym (Lilly) skrev 2025-09-04 18:19:36 följande:
    Du har inte läst särskilt mycket av tråden va? Min man är borta extremt mycket. Typ varannan vecka. Jag roddar sjukdomar, skador, läxor, föräldramöten, aktiviteter, kalas och fan och hans moster. Jag ringer honom aldrig. Men då har jag möjlighet att få kontakt OM något skulle hända. Något allvarligt alltså, typ svår sjukdom, dödsfall i familjen eller att huset brinner ner. Sånt som kan hända, men som sannolikt inte händer. 
    För en gångs skull så läste jag faktiskt hela tråden. Ser att mitt svar ser ganska fult ut och det ber jag om ursäkt för. Meningen var att balansera något och ta parti för oss barnsliga vuxna män. Hoppas helgen går bra och att ni sen tar ett riktigt prat med varandra, det verkar behövas. Mvh 
  • Anonym (d)

Tråden är verkligen knäpp. Inte TS utan svaren som tycker det är så fasansfullt kontrollerande att ha numret till ett hotell. Vuxna människor som förlöjligar den småbarnsförälder som vill ha ett nummer för eventuella nödfall. Det är inte några få timmar med avstängd telefon utan det blir många. En vuxen man och småbarnsförälder ska kunna vara kontaktbar. Inte på minuten eller vad ni överdriver om men inom några timmar. Han har ett ansvar till sin familj. Att det gick när ni var små...Mina föräldrar var alltid nåbara, om än att de blev kontaktade av receptionen på deras jobb när det var möjligt eller om vi hade kontaktuppgifter till just hotellet de var på tjänsteresa som. Bara för att det inte fanns samma möjligheter som idag betyder inte att många situationer krånglades till och gav smärta när någon inte gick att nå under en längre tid.

• Anonym (d)
    Anonym (vafan) skrev 2025-09-04 18:30:46 följande:
    För en gångs skull så läste jag faktiskt hela tråden. Ser att mitt svar ser ganska fult ut och det ber jag om ursäkt för. Meningen var att balansera något och ta parti för oss barnsliga vuxna män. Hoppas helgen går bra och att ni sen tar ett riktigt prat med varandra, det verkar behövas. Mvh 

* Ska bara vara jävligt otrevlig och efteråt läsa TS faktiska inlägg*

Yikes

• Anonym (Betty)
    Anonym (Double standards) skrev 2025-09-04 17:52:48 följande:

Hade TS varit man och hans sambo (kvinna) skulle på fest och han hade krävt att få veta var han skulle befinna sig hade han förmodligen fått etiketten toxisk, kontrollerande, svartsjuk och osäker....

Känns som ett solklart fall av double standards där ett beteende är acceptabelt om det utförs av en kvinna men förkastligt om en man gör samma sak. Finns så många lägen där något är ok om det görs av en kvinna men aldrig om en man gör samma sak. 

Det handlar om en natt... big deal liksom. Det händer så gott som aldrig nått som gör att man inte klarar sig utan sin partner en natt.

Det hade antagligen aldrig hänt eftersom att ingen mamma hade betett sig så patetiskt och prioriterat  hemligt festande framför att berätta var man befinner sig och hur man kan bli kontaktad. 

Hade min man prioriterat på det viset hade jag också tappat respekten. 

Tycker till och med att det är en självklarhet även om man nu inte skulle ha barn ihop. Att man meddelar en partner vad man ska göra och befinna sig och hur man kan nås. 

Folk jämför med arbetsresor etc. Det är väl verkligen inte samma sak. Arbetsresor har sällan hemlig destination och även om någon sitter i möte i flera timmar kan man ringa nån som ringer nån. 

Efter att ha levt med en man som ofta blev så full att han inte visste vars han gick eller hamnade så vet jag hur viktigt det är att åtminstone veta var peronsnen "senast" befann sig så att man hade något att utgå ifrån. 

Och vad spelar det för roll att "förr fanns det inte mobiler". Nej men nu finns det mobiler och det finns möjlighet att bli nådd snabbare om nåt händer. Om något allvarligt händer med barnen och man får reda på det försent är det nog en klen tröst där och då att "så hade det minsann varit förr också". Ja men nu hade det kunnat vara annorlunda om man bara lämnat ett kontaktnummer. 
  • Anonym (E)
    Anonym (SA) skrev 2025-09-04 17:52:51 följande:

Välkommen till Familjeliv! Allt är ts's fel, ts är larvig, ts är fjantig, ts är kontrollerande, ts borde skilja sig, ts är hjälplös, ts, ts, ts!!! Först på sida 12 nämns det som var min första tanke; att för en normal livskamrat, pappa, son, vän, husägare, helt enkelt människa! så borde det ligga i mannens intresse att inte bara vilja säga upp sig från omvärlden ens för ett dygn! Går verkligen någon i gänget med på det??? JAG skulle aldrig i livet kunna tänka mig att bara försvinna från jordklotet ens för ett dygn bara för att festa! Skulle aldrig kunna förlåta mig själv om något hände någon eller något och jag inte ens kan erbjuda samtalsstöd i stunden om något händer mitt barn, en förälder etc! Jag skulle absolut tala om var jag var!
    Just nu är jag kanske extra rabiat men grannkåken brann ner igår så ni kan ju sitta och övertyga er själv om att "inget kommer hända"...! Ska jag sitta och festa då och lyda några förvuxna snorungars "regler" och komma hem till ett nedbrunnet hus och en familj inlagd på allt från brännskadeavdelning till psykiatriavdelning, bara av ren princip?? Nähetack, ni....!
    Ts, jag önskar din karl är lite mer man än att han anser att han bara kan logga ut från livet för en stund i vuxen ålder, han borde som sagt inte ens överväga tanken! Hade han tolererat omvänd situation??
    Något kan som sagt även hända HONOM så han bör vilja ha stöd av sin familj! Säg den man som inte gråtit efter mamma i ett njurstensanfall, liksom....! 😆
    Nån löste det snabbt i tråden; Numret till hotellet i ett kuvert! Du kommer garanterat inte behöva öppna det!! 

Oj, jag har tolkat tråden som att majoriteten håller med ts, redan på sida 1...
  • Anonym (vafan)
    Anonym (d) skrev 2025-09-04 18:33:32 följande:

* Ska bara vara jävligt otrevlig och efteråt läsa TS faktiska inlägg*

Yikes

Jag kom på att jag inte var frustrerad pga stackars TS, ensam med sina tankar,  utan pga såna som du. Eldar på med ditt osäkra skit :S
  • Anonym (d)
    Anonym (E) skrev 2025-09-04 18:38:35 följande:
    Oj, jag har tolkat tråden som att majoriteten håller med ts, redan på sida 1...
    Jag läste dom första sidorna, hoppade till nu och ser även nedåttummarna. Nej, folk är knäppa som vanligt här. De flesta håller inte med TS och nöjer sig inte med att trevligt påpeka sina åsikter.
  • Anonym (d)
    Anonym (vafan) skrev 2025-09-04 18:40:14 följande:
    Jag kom på att jag inte var frustrerad pga stackars TS, ensam med sina tankar,  utan pga såna som du. Eldar på med ditt osäkra skit :S

Nejdu. Jag tycker bara inte att du ska komma undan så lätt med att läsa enbart en trådstart och sedan välja värsta möjliga tolkning där du även drämmer till med " så kanske borde du inte ha skaffat barn".  Vem är osäker egentligen? Vem plattar till en småbarnmamma som vill kunna nå sin partner i en eventuell nödsituation??? Modigt.

Jag tolkar detta som att TS har ett extremt kontrollbehov och redan svartsjuk sen tidigare. Låt snubben leka lekar med sina snubbar. Om inte du klarar av att ta hand om dina barn utan partner i 24 timmar så kanske du inte borde ha skaffat barn.

• Anonym (E)
    Anonym (d) skrev 2025-09-04 18:40:53 följande:
    Jag läste dom första sidorna, hoppade till nu och ser även nedåttummarna. Nej, folk är knäppa som vanligt här. De flesta håller inte med TS och nöjer sig inte med att trevligt påpeka sina åsikter.
    Det är några användare som inte håller med, och de har har skrivit flertalet inlägg så det ser ut som att det är många fler, iaf vad jag sett när jag har skrollat igenom 

Jag har själv skrivit att jag personligen inte hade gjort en grej av men det är inte mina känslor utan det är hur ts känner som spelar roll och det bör respekteras i deras relation men de har nog hamnat i ett dödläge, jag tycker ts sambo är fjantig, inte hon men hade det varit min sambo så hade inte jag haft problem med det, han hade nog haft det däremot men jag tror aldrig att vi kommer bli bjudna på någon liknande tillställning ;)
  • Anonym (Betty)
    Anonym (d) skrev 2025-09-04 18:31:53 följande:

Tråden är verkligen knäpp. Inte TS utan svaren som tycker det är så fasansfullt kontrollerande att ha numret till ett hotell. Vuxna människor som förlöjligar den småbarnsförälder som vill ha ett nummer för eventuella nödfall. Det är inte några få timmar med avstängd telefon utan det blir många. En vuxen man och småbarnsförälder ska kunna vara kontaktbar. Inte på minuten eller vad ni överdriver om men inom några timmar. Han har ett ansvar till sin familj. Att det gick när ni var små...Mina föräldrar var alltid nåbara, om än att de blev kontaktade av receptionen på deras jobb när det var möjligt eller om vi hade kontaktuppgifter till just hotellet de var på tjänsteresa som. Bara för att det inte fanns samma möjligheter som idag betyder inte att många situationer krånglades till och gav smärta när någon inte gick att nå under en längre tid.

Förstår inte heller svaren i tråden. 

Hon vill alltså ha ett telefonnummer eller ett namn på ett hotell. Och folk tycker att hon är galen. Det är väl ändå det minsta man kan begära om någon reser iväg. Det är liksom småsaker hon ber om. Hur kan man slå bak ut för ett sådant önskemål ens?

Om ts hade krävt att sambon inte åkte eller att han ska ringa var femte minut. Ja det kanske hade varit kontrollerande.

Men nu tycker folk att det är kontrollerande att hon vill veta hur hon ska få tag på honom om något vitkgit eller allvarligt händer?! 

Det är inte ts som är kontrollerande. Det är mannen som är ansvarslös inför sin roll som man och far som inte själv tycker att det är bra och vitkgit. Så totalt omanligt, osexigt och oattraktivt.
Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?