• Anonym (Lilly)

Hade ni accepterat premiss för partners fest?

Min sambo, barnens pappa, ska på fest i en annan stad. Det är en lång tillställning, från dagen in till sena natten. Deltagare får inte ha telefoner med sig. De är också förbjudna att berätta var de ska befinna sig. Det är en privat tillställning och har inget med arbetet eller engagemang att göra.

Vi har små barn ihop och jag ser gärna att min medförälder är någorlunda kontaktbar, om något händer. Det räcker med kontaktuppgift till hotellet de ska vara på (så mycket har jag lyckats luska ut), jag ämnar inte ringa OM det inte händer något akut. 

Vad säger ni andra? Är jag väldigt fånig?

• Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?
  • EpicF
    Anonym (Lilly) skrev 2025-09-04 12:29:20 följande:
    På den tiden brukade vi i min familj skriva ner kontaktuppgifter till hotell eller konferensanläggning, ifall något skulle hända. Vi hade också nummer till vännerna, och någon respektive. 
    Det var vanligt då. 
  • EpicF
    Anonym (E) skrev 2025-09-04 13:01:03 följande:
    De allra flesta fattar nog också att tanken är med största sannolikhet inte att de ska festa som 20-åringar utan faktiskt umgås med de gamla stundentkompisar. När de även går all in som de verkar göra här så är det nog rätt noga planerat med aktiviteter etc, alltså inte en suparfest och jag hade gärna åkt på det för att träffa alla och göra något som man inte brukar göra, typ bara ses på restaurang liksom
    Då borde det vara helt ok att få ha sin mobil tillgänglig och inte heller vara hemliga om destinationen. 
  • EpicF
    Anonym (Hugin) skrev 2025-09-04 13:13:02 följande:

Visst, personen i skogen kunde inte ringa på hjälp vid olyckor, men personen som satt hemma dog knappast för att de inte fick tag på personen i skogen. 

Och kanske fick man reda på först två dagar senare att faster dött men det var ju inget som var till nackdel för faster, eller förändrade någons liv. I ytterst få fall gör det skillnad. 

Vilket inte ts heller gör...

Man kanske också fick reda på tvådagars senare att ens barn hade dött. Idag kan man undvika det. 
  • EpicF
    Anonym (E) skrev 2025-09-04 13:27:14 följande:
    Självklart VILL man veta det så fort som möjligt men poängen är att ibland KAN man helt enkelt inte nås av olika anledningar, det handlar om ett dygn
    I ts fall så kan sambo mås via hotellet. Han sitter inte på flygplan över Atlanten. 
  • EpicF
    Spucks skrev 2025-09-04 13:57:51 följande:

Jag tycker att det INTE är frisk att man inte ens klarar av att inte kunna kontakta sin man i 12-24 timmar, när han vill vara lite fjantig med sina gamla studiekompisar. 

Då är jag väl en dålig förälder, enligt dig. Tur att jag kan leva med det ;)

Ts vill kunna nå sin om något allvarligt händer framförallt barnen. Det är både normalt och friskt. Något allvarligt! 

Nej, om du inte vill veta om något allvarligt händer dina barn så undrar jag varför du ens skaffade barn? Jag antar nu att du barn, mem förhoppningsvis så har du inte. 
  • EpicF
    Spucks skrev 2025-09-04 13:57:51 följande:

Jag tycker att det INTE är frisk att man inte ens klarar av att inte kunna kontakta sin man i 12-24 timmar, när han vill vara lite fjantig med sina gamla studiekompisar. 

Då är jag väl en dålig förälder, enligt dig. Tur att jag kan leva med det ;)

Det handlar inte om att ts inte skulle klara av det. Utan det faktum att de har barn tillsammans och då ska man kunna nå den andre föräldern om något allvarligt händer. 

Det är pga barnen ts vill ha kontaktuppgifter. 
  • Anonym (Absolut)

Jag hade inte haft något problem med det. Är det fåniga regler? Absolut. Är det någon större skillnad från att ens partner åker på tjänsteresa i flera dagar, kanske utomlands, och därmed inte kan komma på studs om något händer eller kontaktbar om han sitter på ett flygplan? Nope. 

Mina barns pappa åkte på tjänsteresa till Italien när barnen var dryga halvåret. Vi har tvillingar. Stöd vid krissituationer fylldes upp av andra personer. Större delen av dagarna var gan okontaktbar pga möten. 

Så ja, i min värld är du lite tramsig men alla är vi olika. Mina känslor runt en sådan situation är inte mer värda än dina. Lika lite som att sina känslor är mer värda än din sambos.

• Anonym (risk)

Jag kan inte fatta hur det här ens kan bli en diskussion och hur många inte ens läser vad TS skriver. Om jag ser det från andra hållet, om jag skulle åka iväg och festa med kompisarna en helg så är det självklart att jag lämnar ett nummer som min man kan nå mig i nödfall. Han skulle inte heller ringa på det om det inte hände något verkligen akut, men självklart vill jag veta om nåt av mina barn råkat ut för en olycka, min man råkat ut för en olycka (då skulle dessutom mina barn behöva mig så fort som möjligt), mina föräldrar blir akut sjuka, huset brinner ... Nej, risken kanske inte är jättestor att något sådant händer men risken finns där, liknande saker händer varje dag. Precis som när man gör en riskbedömning: risken att något ska hända är liten men konsekvensen kan bli stor. Oavsett om jag var 30 mil eller längre bort så skulle jag slänga mig i en taxi och ta mig hem, kosta vad det kosta vill. Det skulle väl de flesta göra om det gällde sina barn/partner? Poängen var ju inte att han inte skulle åka, utan att det skulle gå att nå honom i nödfall. Jag skulle verkligen inte vilja få sådana nyheter dagen efter, när det kanske t o m var för sent.

• Anonym (Lilly)
    Anonym (KH) skrev 2025-09-04 13:44:35 följande:
    Så vad tänker du göra?
    Det är ju inte så jäkla mycket jag kan göra. Jag är inte hans mamma och kan inte förbjuda honom att åka. Men om han åker utan att lämna någon kontaktuppgift, kommer det att skada min tillit till honom. Och det kommer vid andra tillfällen att följa med och kan till slut leda till att jag inte vill leva med honom mer. Ska vi vara två separata föräldrar, får vi vara det på varsitt håll.  
  • Anonym (E)
    Anonym (Lilly) skrev 2025-09-04 13:30:30 följande:
    Och kan man inte, så kan man inte. Men här kan han de facto ge mig namnet på stället de är på. Kvällen bor inte förstörd och världen går inte under. 
    Jag förstår inte riktigt vad du vill med tråden, det är 11 sidor och de flesta håller faktiskt med dig, men det hjälper ju inte att din sambo inte vill lämna telefonnumret, du undrade om du var fånig men det är det ingen som tycker, lite överdrivet tycker jag att det är att tänka på de värsta scenariot men alla funkar olika och det är inget fel i det, som jag skrev tidigare så hade inte jag brytt mig men jag tycker att han ska respektera din rädsla och oro och försöka lugna och stötta dig i detta på något vis, nummer i kuvert eller vad som går att komma fram till.

Dock skrev du ju tidigare att du luskat ut vilket hotell de är på, så när katastrofen händer så kan du ju ringa hotellet, numret lär du kunna hitta på Google eftersom du vilket det är, han undrar kanske hur du visste det men jag tror inte att det är något han bryr sig om när huset brinner ner så egentligen finns det väl inget att tjafsa om, om det inte är så att ni har tillitsproblem och annat som skaver
Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?