• Anonym (Lilly)

Hade ni accepterat premiss för partners fest?

Min sambo, barnens pappa, ska på fest i en annan stad. Det är en lång tillställning, från dagen in till sena natten. Deltagare får inte ha telefoner med sig. De är också förbjudna att berätta var de ska befinna sig. Det är en privat tillställning och har inget med arbetet eller engagemang att göra.

Vi har små barn ihop och jag ser gärna att min medförälder är någorlunda kontaktbar, om något händer. Det räcker med kontaktuppgift till hotellet de ska vara på (så mycket har jag lyckats luska ut), jag ämnar inte ringa OM det inte händer något akut. 

Vad säger ni andra? Är jag väldigt fånig?

• Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?
  • Anonym (Lilly)
    Anonym (Hugin) skrev 2025-09-04 13:13:02 följande:

Visst, personen i skogen kunde inte ringa på hjälp vid olyckor, men personen som satt hemma dog knappast för att de inte fick tag på personen i skogen. 

Och kanske fick man reda på först två dagar senare att faster dött men det var ju inget som var till nackdel för faster, eller förändrade någons liv. I ytterst få fall gör det skillnad. 

Och här skiljer vi oss säkert som personer. Skulle min mamma dö oväntat, och min sambo skulle säga att det inte gjorde någon skillnad att han fick veta det två dagar senare, hade jag blivit oerhört besviken. Vi hade inte haft någon framtid kvar tillsammans. För mig delar man både det lätta och det svåra i en relation. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Lilly) skrev 2025-09-04 13:20:09 följande:
    Och här skiljer vi oss säkert som personer. Skulle min mamma dö oväntat, och min sambo skulle säga att det inte gjorde någon skillnad att han fick veta det två dagar senare, hade jag blivit oerhört besviken. Vi hade inte haft någon framtid kvar tillsammans. För mig delar man både det lätta och det svåra i en relation. 
    Självklart VILL man veta det så fort som möjligt men poängen är att ibland KAN man helt enkelt inte nås av olika anledningar, det handlar om ett dygn
  • Anonym (Lilly)
    Anonym (E) skrev 2025-09-04 13:27:14 följande:
    Självklart VILL man veta det så fort som möjligt men poängen är att ibland KAN man helt enkelt inte nås av olika anledningar, det handlar om ett dygn
    Och kan man inte, så kan man inte. Men här kan han de facto ge mig namnet på stället de är på. Kvällen bor inte förstörd och världen går inte under. 
  • Anonym (Hugin)
    Anonym (Lilly) skrev 2025-09-04 13:30:30 följande:
    Och kan man inte, så kan man inte. Men här kan han de facto ge mig namnet på stället de är på. Kvällen bor inte förstörd och världen går inte under. 
    Men be om ett förseglat kuvert med alla uppgifter då att öppnas bara i nödfall, eftersom du inte kan släppa detta! Då blir det en kompromiss.
  • Anonym (KH)
    Anonym (Lilly) skrev 2025-09-04 13:30:30 följande:
    Så vad tänker du göra?
  • Anonym (M)
    Ezmeraldah skrev 2025-09-04 10:24:05 följande:
    Rent hypotetiskt kan det väl vara nåt privat bed and breakfast-aktigt "hotell" där bokningarna skrivs i en pärm eller nåt? Och brinner samtliga inne så finns det väl ingen som vet vilka som var där? Jag vet inte. Jag kanske har sett för mycket film. 
    Vågar du gå utanför hemmet?
  • Anonym (M)
    Lynx123 skrev 2025-09-04 12:26:48 följande:
    Vad menar du? Många dog ju just för att de inte kunde ringa efter hjälp då! Tack vare modern teknik kan vi idag nå varandra på ett fantastiskt snabbt sätt. På den tiden kunde folk gå i dagar utan att veta att.något hade hänt.
    Och här finns ju mobilerna tillgängliga om något skulle hända. De ska inte lämna dom hemma. 
  • Anonym (KH)
    Anonym (M) skrev 2025-09-04 13:50:11 följande:
    Och här finns ju mobilerna tillgängliga om något skulle hända. De ska inte lämna dom hemma. 
    "Deltagare får inte ha telefoner med sig"
  • Spucks
    EpicF skrev 2025-09-04 12:01:17 följande:
    Du tycker det är friskt att vilja ha kontaktuppgifter till hotellet ens sambo och pappan till sina barn  uppehåller sig och när sambon inte kan ha mobilen tillgänglig? 

Nähä, men då accepterar du att få dödsbesked ett dygn senare. Eller besked ett dygn senare att ditt barn ligger allvarligt skadad på IVA och svävar mellan liv och död. Men visst, det är helt ok att tycka det men då är man ingen bra förälder eller partner. 

Det är det som gör att ts vill ha kontaktuppgifter. Ol något ALLVARLGIT händer med barna eller henne skälv. Det normalt. Att däremot inte vilja ge kontaktuppgifter ens till hotellet är inte normalt när man är förälder och har ansvar över barn. 

Min sambo är på militärövning lite då och då, och kan då oftast inte nås på telefonen då dem är ute i fält. Men jag har ett nr jag kan ringa för förmedla kontakt om något allvarligt händer. Hittills har jag inte behövt ringa en enda gång. Han är helt ok med att jag har det nr och vet att jag inte skulle missbruka det. Hans egna barns mamma har samma nr. 

Hade vi däremot inte haft det nr så hade jan definitivt inte varit en bra förälder eller partner. 

Jag tycker att det INTE är frisk att man inte ens klarar av att inte kunna kontakta sin man i 12-24 timmar, när han vill vara lite fjantig med sina gamla studiekompisar. 

Då är jag väl en dålig förälder, enligt dig. Tur att jag kan leva med det ;)

• Anonym (KH)
    Spucks skrev 2025-09-04 13:57:51 följande:

Jag tycker att det INTE är frisk att man inte ens klarar av att inte kunna kontakta sin man i 12-24 timmar, när han vill vara lite fjantig med sina gamla studiekompisar. 

Då är jag väl en dålig förälder, enligt dig. Tur att jag kan leva med det ;)

Det är skillnad på att ha ett nödnummer för kriser och inte klara sig utan kontakt i 24 timmar. 

Det går utmärkt att ha en krisnummer och ändå undvika alla kontakt under festkvällen
Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?