• Anonym (Lilly)

Hade ni accepterat premiss för partners fest?

Min sambo, barnens pappa, ska på fest i en annan stad. Det är en lång tillställning, från dagen in till sena natten. Deltagare får inte ha telefoner med sig. De är också förbjudna att berätta var de ska befinna sig. Det är en privat tillställning och har inget med arbetet eller engagemang att göra.

Vi har små barn ihop och jag ser gärna att min medförälder är någorlunda kontaktbar, om något händer. Det räcker med kontaktuppgift till hotellet de ska vara på (så mycket har jag lyckats luska ut), jag ämnar inte ringa OM det inte händer något akut. 

Vad säger ni andra? Är jag väldigt fånig?

• Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?
  • Spucks
    Anonym (d) skrev 2025-09-03 18:55:48 följande:
    Likväl kan saker eskalerar väldigt snabbt med små barn eller TS egna hälsa så att någon behöver ta barnen. TS ska inte massringa hotellet, hon är upptagen av barnen utan det är en säkerhetsåtgärd om mannen behövs.
    Så du tycker att man som förälder inte får ha något jobb där man inte kan nås hela tiden? Man får inte åka på tjänsteresor eller nöjesresor utan barn för att man ska kunna vara hos barnen snabbt ifall "saker eskalerar"? 
  • Anonym (M)
    Likväl kan saker eskalerar väldigt snabbt med små barn eller TS egna hälsa så att någon behöver ta barnen. TS ska inte massringa hotellet, hon är upptagen av barnen utan det är en säkerhetsåtgärd om mannen behövs.
    Då bör TS kontakta någon i närheten, som kan hjälpa henne. 

Vad kan en onykter pappa bidra med när han är långt borta?
  • Anonym (d)
    Spucks skrev 2025-09-03 19:10:57 följande:

Nej, inte kul om det händer något allvarligt, oavsett om han kan nås eller inte.

Men jag tycker det är extremt nojigt att ställa sitt liv på paus och inte få göra något för att något teoretisk kan hända just då. Jag förstår inte detta behovet av folk att  kunnas nås 24/7 och att kunna nå andra 24/7. Bara för att mobiler finns, behöver man inte använda de som en fotboja.

Vem säger att han skulle vara nåbar 24/7 ens med numret till hotellet? Inte ens med egen telefon behöver man vara nåbar så mycket. Som med andra tillställningar behöver en inte sitta fast i mobilen men kika till den ibland räcker om man har barn eller andra viktiga åtaganden. Uppväxt med att föräldrarna hade sina jobbnummer tillgängliga för oss barn och lämnade ut andra nummer om de var iväg någonstans. Ringde vi? Väldigt väldigt sällan. 
  • Anonym (H)

Han vill väl vara otrogen ifred. Drömmer

• Anonym (d)
    Anonym (M) skrev 2025-09-03 19:18:57 följande:
    Då bör TS kontakta någon i närheten, som kan hjälpa henne. 

Vad kan en onykter pappa bidra med när han är långt borta?

Nämnde TS alkohol?

Även påverkade personer kan sluta dricka och ta andra transportmedel tillbaka eller stötta genom telefon tills det är möjligt. Lol.

• Anonym (Lika för lika)
    Och exakt vad ska mannen göra åt det då som sitter i en annan stad och troligen är alkoholpåverkad?

Är det akut ringer man 112, inte sin onyktra man i en annan stad.

Är han längre än 30 minuter bort med bil kan det kvitta fullkomligt för min del om han är i Alvesta eller Australien, han blir inte uppringd förrän dagen efter med att vi hamnade på akuten.

För jag är nämligen inte hjälplös, jag är vuxen.
  • Anonym (M)
    Anonym (d) skrev 2025-09-03 19:20:37 följande:

Nämnde TS alkohol?

Även påverkade personer kan sluta dricka och ta andra transportmedel tillbaka eller stötta genom telefon tills det är möjligt. Lol.

Eller så chillar man och väntar tills mannen hör av sig. 

Undrar hur folk gör när deras partners åker på affärsresor. 

• Anonym (d)
    Anonym (Lika för lika) skrev 2025-09-03 19:22:22 följande:
    Och exakt vad ska mannen göra åt det då som sitter i en annan stad och troligen är alkoholpåverkad?

Är det akut ringer man 112, inte sin onyktra man i en annan stad.

Är han längre än 30 minuter bort med bil kan det kvitta fullkomligt för min del om han är i Alvesta eller Australien, han blir inte uppringd förrän dagen efter med att vi hamnade på akuten.

För jag är nämligen inte hjälplös, jag är vuxen.
    Jag tänker inte vara er fantasi, så mycket är detta inte värt men det är verkligen inte svårt att komma på flera situationer där ens partner kan behöva stöd. Det kan göra en stor skillnad om han kommer hem på natten, morgonen eller om han stannar till nästa eftermiddag för att han tror att allt är ok på hemmafronten. Vissa sätter någon slags tävling i att vara självständiga medans andra faktiskt behöver stöd i vissa situationer och det är okej. 
  • Spucks
    Anonym (d) skrev 2025-09-03 19:19:03 följande:
    Vem säger att han skulle vara nåbar 24/7 ens med numret till hotellet? Inte ens med egen telefon behöver man vara nåbar så mycket. Som med andra tillställningar behöver en inte sitta fast i mobilen men kika till den ibland räcker om man har barn eller andra viktiga åtaganden. Uppväxt med att föräldrarna hade sina jobbnummer tillgängliga för oss barn och lämnade ut andra nummer om de var iväg någonstans. Ringde vi? Väldigt väldigt sällan. 
    Nu är det inte barn som är ensamma medan föräldrarna är iväg, utan en förälder som är ensam med barnen medan den andra förälder är onåbar i mindre än ett dygn. Det ska man väl kunna få göra någon gång, även som förälder.
  • Anonym (M)
    Anonym (d) skrev 2025-09-03 19:29:22 följande:
    Jag tänker inte vara er fantasi, så mycket är detta inte värt men det är verkligen inte svårt att komma på flera situationer där ens partner kan behöva stöd. Det kan göra en stor skillnad om han kommer hem på natten, morgonen eller om han stannar till nästa eftermiddag för att han tror att allt är ok på hemmafronten. Vissa sätter någon slags tävling i att vara självständiga medans andra faktiskt behöver stöd i vissa situationer och det är okej. 
    Stöd kan man ju få av någon annan, någon som kan komma direkt och passa barnen/barnet om TS måste åka till akuten. Där är ju mannen inte till hjälp även om han svarar i telefonen. . 
Svar på tråden Hade ni accepterat premiss för partners fest?